Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som känner till rvs motorrekonditionering  (läst 6947 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« skrivet: 20 jan-10 kl 10:30 »
http://www.rvs.se/rvstechnology/page44.html

Är detta något som fungerar?  Någon som testat?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 21:56 »
Jag är ytterst tveksam till alla såna där undermedel. Framför allt har jag svårt att tänka mig, hur "intelligent" den där metallkeramiken än är, att den ska kunna lägga sig på de ställen där den verkligen gör nytta om det t ex gäller en vevlagertapp som är nersliten så den har blivit oval. Hur vet man att påbyggnaden slutar när rätt spel har erhållits och inte fortsätter tills något nyper ihop? Troligen är det - som vanligt - ett elegant iscensatt försök till bondfångeri.

Lite efterforskningar (www.netcraft.com och www.allabolag.se) ger följande:
Siten ligger på ett svenskt webhotell som vid en hastig anblick förmodligen inte är helt oseriöst.
Bolaget har bara en anställd, omsättningen är inte mycket att skryta med och den har dessutom sjunkit kraftigt för vart och ett av de senaste åren. Tillgångarna är blygsamma och håller sig relativt oförändrade. Bolaget brukar gå med ungefär nollresultat - någon tycks alltså vara bra på att skatteplanera.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 18:58 »
Jag är ytterst tveksam till alla såna där undermedel. Framför allt har jag svårt att tänka mig, hur "intelligent" den där metallkeramiken än är, att den ska kunna lägga sig på de ställen där den verkligen gör nytta om det t ex gäller en vevlagertapp som är nersliten så den har blivit oval. Hur vet man att påbyggnaden slutar när rätt spel har erhållits och inte fortsätter tills något nyper ihop? Troligen är det - som vanligt - ett elegant iscensatt försök till bondfångeri.

Lite efterforskningar (www.netcraft.com och www.allabolag.se) ger följande:
Siten ligger på ett svenskt webhotell som vid en hastig anblick förmodligen inte är helt oseriöst.
Bolaget har bara en anställd, omsättningen är inte mycket att skryta med och den har dessutom sjunkit kraftigt för vart och ett av de senaste åren. Tillgångarna är blygsamma och håller sig relativt oförändrade. Bolaget brukar gå med ungefär nollresultat - någon tycks alltså vara bra på att skatteplanera.


Orkade inte läsa igenom sk*ten, men jag antar att det är någon ny "Motaloyförsäljare" i farten.

De borde du väl känna till/komma ihåg,,,,Torbjörn?.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 20:03 »
Orkade inte läsa igenom sk*ten, men jag antar att det är någon ny "Motaloyförsäljare" i farten.

De borde du väl känna till/komma ihåg,,,,Torbjörn?.

Jodå, de där lödtennstabletterna är bekanta men jag lägger inte varenda sort och nasare på minnet.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 20:20 »
men jag lägger inte varenda sort och nasare på minnet.

"Same sh*t - different name",,,,som man brukar säga. ;)




jotr

  • Inlägg: 12
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #5 skrivet: 27 jan-10 kl 10:17 »
om man nu ska hälla i ngt i motor och låda, brukar det vara bäst och följa vad tillverkarn rekomenderar...
och vid de intervall denne tycker är lämpligt...
kan ju vara lite svårt att ha koll på detta på en 50år gamal grålle eller major, men då är det ju bättre å byta ofta istället, glöm inte filtren bara.
syntetoljor brukar vara döden för maskiner äldre än 10-15år, så alla dessa snakeoils kan ge fan i å köpa, brukar bara vara dyr och iongen nämnvärd effekt av...

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #6 skrivet: 27 jan-10 kl 14:39 »
I motorer äldre än 5år häller jag i det som är billigast och motsvarar specifikationerna. Olja utvecklas och all olja som säljs idag är bättre än den som fanns för 5år sedan.
Gamla saker som saknar värde häver jag i det som är billigast.
Har aldrig haft några motorproblem som kunnat härledas till olja förutom brist på olja.
Iofs så äger jag inga motordrivna saker som är nyare än 94a och den är en reservdelsbil.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #7 skrivet: 27 jan-10 kl 21:29 »
Det finns faktiskt ett fall där syntetoljor kan göra nytta i gamla motorer. Och det är om motorn har varit mycket vanskött sedan tidigare, någon har slarvat länge med oljebyten tills det har slutat med fastbeckade kolvringar, dålig kompression och hög oljeförbrukning. I sådana fall har syntetoljan en förmåga att lösa upp gamla koks- och beckavlagringar så att man - kanske, i bästa fall - får kolvringarna att täta igen utan att behöva riva motorn. Men man ska inte låta sig luras av att oljeförbrukningen ofta först blir ännu större innan den börjar minska igen. Men det finns ingen anledning att köpa dyr syntetolja av något skrytmärke, det räcker bra med de typer man hittar på t ex Coop Forum och Biltema.

*******
Edit 100128: För att syntetoljan verkligen ska lösa upp avlagringarna effektivt så måste motorn köras så länge i sträck att även oljan blir genomvarm. Det duger alltså inte med småkörningar eller att lämna motorn på tomgång en hel dag, utan det behövs ett antal körningar där motorn får gå med belastning minst en eller två timmar i sträck. Det är säkert ingen nackdel - åtminstone på vintern - om man kan skärma av oljekylare, skydda oljetråget mot fartvind osv. Naturligtvis bör man se till att termostaten är i ordning så att motorn kommer upp i normal kylvattentemperatur.
*******

Om en motor med katalysator drar mycket olja (mer än 1 % av bränsleförbrukningen, dvs en liter per 100 mil på en personbil) så bör man inte använda mineralolja om katalysator och lambdasond fortfarande fungerar bra. Detta för att moderna mineraloljor innehåller en hel del zinkhaltiga tillsatser som katalysatorn inte mår bra av om de får följa med i avgaserna.
« Senast ändrad: 28 jan-10 kl 21:16 av torbjorn »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #8 skrivet: 27 jan-10 kl 22:00 »
Jag har alltid använt helsyntet, och byter efter 500 mil. Nu går det ju bara en liter i motorn.

Jag förmodar att helsyntet kan vara lyx i en gammal amerikanare som drar lika mycket olja som min drar diesel, men annars är nog helsyntet bättre för motorn.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #9 skrivet: 28 jan-10 kl 10:05 »
Halaj!

Det finns en bugg med moderna syntetoljor. De ”tvättar” inandömet i motorn väldigt effektivt. Om man har en maskin med tjocka sotavlagringar pga försummat oljebyte kan de lossa i stora sjok och täppa till en oljekanal till en glidlagring. Vips har man en lagerskärning.
Kanske är det en skröna. Det pratas om saken i garagen, men jag har nog aldrig hört talas om att det verkligen skett.

Angående trådfrågan är jag väldigt skeptisk till motorrenovering på flaska.

//T

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #10 skrivet: 28 jan-10 kl 21:12 »
Halaj!

Det finns en bugg med moderna syntetoljor. De ”tvättar” inandömet i motorn väldigt effektivt. Om man har en maskin med tjocka sotavlagringar pga försummat oljebyte kan de lossa i stora sjok och täppa till en oljekanal till en glidlagring. Vips har man en lagerskärning.
Kanske är det en skröna. Det pratas om saken i garagen, men jag har nog aldrig hört talas om att det verkligen skett.

//T

Det där var ett problem på 50-talet när det var nytt att motoroljor överhuvudtaget började ha sotlösande tillsatser. I motorer som hade gått med oljor helt utan sotlösande egenskaper - och för den delen ofta utan oljefilter eller möjligen med ett shuntkopplat filter - så fanns det inte bara avlagringar i vevhuset och under ventilkåpan utan även inne i oljekanalerna. Riktigt besvärligt var det på de motorer från 20- och 30-talet där vevaxeln hade urborrade vevtappar så att man fick ett stort utrymme där skräp kunde lägga sig till ro i varje vevtapp. Där var det stor risk att ett vevlager skar så snart man gjorde något som kunde få avlagringarna att röra på sig.

Men numera, hur vanskött en gammal motor man plockar isär än är, så ser man aldrig någon hopbakad smuts i oljekanalerna. Alltså inte heller något som skulle kunna tänkas lossna om man "chockar" motorn med syntetolja. Skulle någonting som sitter fast i vevhuset lossna så fångas ju det upp av oljesilen och/eller oljefiltret.

jotr

  • Inlägg: 12
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #11 skrivet: 02 feb-10 kl 11:50 »
har inom yrkesverksamheten stött på det där med att sjok av koks har släpt, det var en 5år gamal zetor, (årsmod 04), där 1cyl sotskar. här hade det blandats mellan helsyntet och mineralolja. har även stött på maskiner där de spolats helt rena av syntolja efter år av mineral, dessa läcker som såll i packboxar och bröstkåpor mm
och jag har hittils inte träffat den bonden som sköter sina prylar på det sätt tillverkarn rekomenderar... sedan kan man ju alltid tycka att de är överdrivet försiktiga och onödigt omständig, men det är ju en helt annan sak det.
men som någon klok sa tidigare så skall man nog vara skeptisk till renovering på burk...

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #12 skrivet: 02 feb-10 kl 19:09 »
har inom yrkesverksamheten stött på det där med att sjok av koks har släpt, det var en 5år gamal zetor, (årsmod 04), där 1cyl sotskar. här hade det blandats mellan helsyntet och mineralolja.

Vet du om det var oljor som var avsedda som motorolja som hade använts i den traktorn? Ibland har det ju dykt upp oljenasare som säljer nån slags "universalolja" som ska gå att använda överallt där det behövs en olja - motorer, växellådor, hydraulik osv. Sådana oljor är jag mycket misstänksam mot.

Man bör också vara försiktig med att blanda oljor av olika typ i motorn - t ex använda en viss olja vid oljebyte och sedan fylla på med en helt annan sorts olja.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #13 skrivet: 02 feb-10 kl 22:05 »
"Universalolja" brukar inte vara något annat än mineralolja 10w30 eller 10w40.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #14 skrivet: 02 feb-10 kl 23:37 »
"Universalolja" brukar inte vara något annat än mineralolja 10w30 eller 10w40.

Tror du inte att de innehåller nån slags EP-tillsatser också, för att de ska gå att använda i hypoidväxlar utan akut risk att de skär? I så fall bör det märkas på att oljan luktar svavel, som GL-4 eller GL-5 växellådsolja.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
SV: Någon som känner till rvs motorrekonditionering
« Svar #15 skrivet: 25 feb-10 kl 21:47 »
Kollade lite på motortesterna. http://www.rvs.se/reference/page49.html
Kurvorna på R1:an kan man fabricera, alternativt inte veta vad man mäter, genom att köra exakt samma sak med ett par dagars mellanrum då lufttrycket skiljer. Då blir det denna skillnad. Sen är det intressant att inte man använt AVL, Ricardo, TÜV-Nord eller någon annan seriös oberoende motorprovare.
Är alldeles övertygad om att ett MC-varuhus inte kalibrerar sin dyno då det kostar multum.
Men det som Varuhuset använder sin dyno till så duger det gott, http://www.mcvaruhuset.se/page_contents.php?id=19&where=4 men att göra vetenskapliga tester, glöm det!
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser