Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plommon,Körsbär och päron i zon.4  (läst 6024 gånger)

Televinken_73

• Uppland
Plommon,Körsbär och päron i zon.4
« skrivet: 19 jan-10 kl 17:28 »
Vilka bör man välja som ger bra skörd?
Behöver man flera för befruktning?
Säkrast att fråga så man inte köper fel!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Plommon,Körsbär och päron i zon.4
« Svar #1 skrivet: 19 jan-10 kl 22:03 »
Nästan alla behöver en "kompis" av samma art för att ge skörd, fråga i plantskolan, oftast har de träd som passar ihop där, däremot brukar utbudet inte vara så stort, så det är svårt att att föreslå sorter, som kanske inte går att få tag på i din närhet i alla fall.

Päron blir nog svårt, det är få sorter som går i zon 3, där jag bor, och jag känner inte till ett enda som rekommenderas i zon 4, men om du har ett riktigt skyddat läge så kan du ju prova i alla fall.

Det bästa rådet är att åka till en plantskola nära dig och ställa frågor, om de har kunnig personal så kan de ge dig råd för vad som fungerar där du bor.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mistel

• -
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 09:11 »
Utav körsbär och plommon finns det självfertila sorter som kan befrukta sig själva, men päron bör man ha en lämplig pollinerare till. Viktigare än storleken på skörden tycker jag dock smaken är ex. det är ju skillnad på surkörsbärssorter och sötkörsbärssorter, så man kan ju fundera på vilka fruktsorter man gillar och kolla upp om de klarar sig i zonen + om de är självfertila eller ej. + Man kan ju höra med grannar vilka sorter de har + vilka fördelar och nackdelar de har.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 13:24 »
Jag ska höra med grannar och prata med planskola!
tack för alla svar!!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 13:28 »
Det finns päron åtminstonde upp till Hälsingland .
Vet dock inte villken sort det är .

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 24 jan-10 kl 10:58 »
Päron för Norrland , i varma lägen hela norrland Västerås Augustipäron , Sommarbergamott , Höstbergamott

För sydligaste Norrland , Gråpäron , Esperens herrepäron , och Greve Moltke .

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 24 jan-10 kl 12:18 »
Minsann, jag har läst att det inte fanns päron för högre zon än 3 eller max 4, och morfar som var liten yrkesodlare av frukt i zon 3 sa alltid att det bara var de härdigaste päronen som funkade där. Detta var i o f på 60- och 70-talen, kanske har den globala uppvärmningen hjälpt till i detta avseende.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-10 kl 12:45 »
Det finns finska, ryska, lettiska päronsorter idag i handeln som är härdiga i zon 5-6 ex. pepi, ranja, Doktorns päron, Tonkovjatka, Aunes.

Vissa av dessa sorter säljs som självfertila vilket jag fick lära mig på lantbruksuniversitetet var en omöjlighet när det gäller päron men allt man lärt sig i skolan visar sig ju inte alltid stämma helt så man kan ju prova.

Ett ställe där man kan hitta riktigt härdiga fruktsorter på postorder är önskebrunnen

http://www.onskebrunnen.nu/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=47

Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser