Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept på aroniasylt  (läst 10035 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
recept på aroniasylt
« skrivet: 19 jan-10 kl 13:14 »
Har bär från aronia liggande i frysen och vill gärna göra sylt av dem...

Nån som har ett bra recept?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Sommartorparn

SV: recept på aroniasylt
« Svar #1 skrivet: 19 jan-10 kl 15:52 »
Gör helllre gelé, men mixa inte bären, för kärnorna är beska. Jag har bara följt vanligt standardrecept i kokboken, men du kan ju spetsa med lite rom på slutet om du vill att det ska bli något särskilt.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jan-10 kl 18:36 »
Funkar det på torkade bär med? Jag menar om man låter dem bli mjuka i vatten först. Blir de förändrade i  smak om de varit torkade och sedan uppblötta?
Någon som vet?
Jag har ungefär två liter färska bär som jag torkat och de är nu knappt fyra dl i torkat tillstånd... Annars får jag väl ha dem till bärkrona i stället.... :-\
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 19 jan-10 kl 20:40 »
Men recept på gelé då..?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-10 kl 22:40 »
Jag tycker det blir bra om man har mest äpple och sen en del aronia (som de är), blir fint och gott mos. Gelé har jag inte provat. Torkade vet jag inte heller.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 09:35 »
http://www.kungsbackatradgardsvanner.se/arkiv/tips/2005/2005_10_26_om_aronia_plus_recept.htm

Jag gjorde sylt efter detta receptet . Minns inte om jag kokade i 20 min, men i alla fall skulle jag nog ha kokat lite längre för bären i min sylt är fortfarande nästan hela. God, men lite kärv i konsistensen. Kanske hade jag inte riktigt så mycket socker heller.

Mata

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 14:11 »
Aronia är suuuupernyttigt! Fler borde använda bäret! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 4 användare (1 dolda)
Nataks, ärt, Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser