Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85500 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #220 skrivet: 23 jan-11 kl 15:27 »
Hon hämtar de imorgon istället.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Baby Duck

• Gäst
« Svar #221 skrivet: 24 jan-11 kl 16:27 »
Mina vackra myskisar på vinterpromenad
Andy o Elliot, Magda Mysan Margit Duffy ;D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #222 skrivet: 29 jan-11 kl 13:37 »
JIPPIIII!
Idag när jag kom in hos ankorna och kikade in i deras redhus så låg där ett ägg! Dem hade borrat ner sig så mycket att ägget låg på betonggolvet, och det var sprickor i :/ Skulle lägga in mera halm och spån och såg då ett helt trasigt ägg :x
så blev att städa redet helt och hållet... Så äntligen har dem dragit igång och lägger ägg!!! 2 ägg varav inget jag kunde äta! haha hoppas på ett helt imorgon...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

trallallaa

• Gäst
« Svar #223 skrivet: 29 jan-11 kl 13:49 »
Grattis Varggrav  ;D !

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #224 skrivet: 29 jan-11 kl 14:44 »
JIPPIIII!
Idag när jag kom in hos ankorna och kikade in i deras redhus så låg där ett ägg! Dem hade borrat ner sig så mycket att ägget låg på betonggolvet, och det var sprickor i :/ Skulle lägga in mera halm och spån och såg då ett helt trasigt ägg :x
så blev att städa redet helt och hållet... Så äntligen har dem dragit igång och lägger ägg!!! 2 ägg varav inget jag kunde äta! haha hoppas på ett helt imorgon...
ja dom är lite knäppa ankor dräller ägg lite här o där och flyttar dom oxå har jag märkt, men gömmer dom gärna långt ner i halmen så man få verkligen leta efter dom  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #225 skrivet: 29 jan-11 kl 18:27 »
ja dom är lite knäppa ankor dräller ägg lite här o där och flyttar dom oxå har jag märkt, men gömmer dom gärna långt ner i halmen så man få verkligen leta efter dom  ;D
haha jo det märkte jag! hade det inte varit för att jag såg liiiiite vitt hade jag inte grävt bland halmen!  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #226 skrivet: 03 feb-11 kl 16:29 »
Idag hittade jag 3 mysk ägg i redet!!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #227 skrivet: 03 feb-11 kl 23:40 »
Cayuga ankan har börjat lägga ägg ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #228 skrivet: 04 feb-11 kl 19:56 »
Idag var det 6 ankägg
Och det var 3 igår.
Har 2 honor.
Måste ha räknat fel igår.

ruterezz

• Skåne
    • Kennel Ruter-Ezz
« Svar #229 skrivet: 08 feb-11 kl 20:00 »
Idag hittade jag 3 mysk ägg i redet!!

va!? har dina redan börjat värpa? hmm, jag vill oxå ha ägg, måste ut o kolla om de har gömt dom ngnstans.....
Bor på gränsen mellan landet o stan med stor trädgård med plats för många djur. Har blivit helt frälst i mina ankor o höns,tycker det e såå mysigt att ha de gåendes i trädgården kluckandes o kvackandes <3

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #230 skrivet: 08 feb-11 kl 20:07 »
Ankorna fick gå lösa idag en stund medans vi fixade i garaget. Och när man ska kika på dem så har dem hittat värsta leriga pölen  :-X Skitgrisar!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #231 skrivet: 08 feb-11 kl 20:37 »
Lägger ankor ägg regelbundet som höns?
Dv. höns, undulater & ragdoll

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #232 skrivet: 08 feb-11 kl 20:47 »
Lägger ankor ägg regelbundet som höns?
Jopp, förutom gräsänder, mandarinänder och brudänder och några andra.. Fast det är ju änder :P

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #233 skrivet: 08 feb-11 kl 21:20 »
Mina har värpt 9 ägg nu.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #234 skrivet: 10 feb-11 kl 19:19 »
här ruvar en idag  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #235 skrivet: 10 feb-11 kl 19:41 »
Här ruvar en också.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #236 skrivet: 10 feb-11 kl 20:24 »
Outsh, vattenautomater som egentligen är till höns är inte bra till ankor :x hälften hamnar utanför! :x  ;D  ::)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #237 skrivet: 11 feb-11 kl 10:16 »
Outsh, vattenautomater som egentligen är till höns är inte bra till ankor :x hälften hamnar utanför! :x  ;D  ::)

nop bara vatten ute som funkar , mina bor ju med hönsen nu så jag ställde hönsens automat på ett litet bord ha tänkte jag nu kommer dom inte åt den, ha sa dom o flög/hoppade upp  ;D
« Senast ändrad: 15 feb-11 kl 20:44 av Spindel »

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #238 skrivet: 15 feb-11 kl 19:29 »
VILL HA! ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #239 skrivet: 16 feb-11 kl 22:40 »
Glad över "brödernas" syskonkärlek... De är nu 9,5 månader gamla och har gått ihop med blandgruppen i ca 7 månader. Klacken har 5 andra ankor att umgås med, uppvaktar damerna så fint. Klackens bror tupp har massa damer att uppvakta, vilket han också gör (vare sig de vill eller ej, ungtupp och av lägre rang som han är  :-[ måste passa på när "bosstupparna" är långt borta).

Man tycker att de borde "komma ifrån" varandra, men nä... Särskilt Klacken verkar fortfarande vara väldigt fäst vid sin bror. En lite rolig grej jag har lagt märke till är att han skyddar bror tupp under tiden som bror tupp parar sig med en höna. Står som värsta livvakten och kvackar och sträcker på halsen hotfullt om en annan tupp kommer för att schasa iväg bror tupp. Sedan när han är klar, då går de så nöjda iväg båda två. DÄREMOT om en annan tupp ska para sig och Klacken får se det så ska han alltid försöka lägga sig i och sabba ! Han står och sliter tuppen i sjärtfjädrarna, nibblar honom i bröstfjädrarna, knuffar honom, sliter i hönan som ligger under! Allt för att störa! Knasanka. ::)

Ouff... Hur ska det bli i vår? :X Hade ju tänkt att bygga ankhus åt ankorna... Om Klacken håller på som förra sommaren (dvs. fixerade sig vid att brorsan skulle vara med i gänget hela tiden, om jag inte släppte ut honom när ankorna var lösa så stod Klacken och tryckte mot hönsgårdsnätet och stirrade efter tuppen hela tiden) så får väll brorsan och någon brutta följa med ändå.  :-X
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser