Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85365 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #180 skrivet: 18 okt-10 kl 11:42 »
Blev på filmhumör helt plötsligt och pillade ihop denna lilla historia. ;D ;D

;D ;D ;D Jobbar hårt på att få mannen att gå med på att skaffa vanliga ankor också. Priserna från hönsutställningen blev böckerna "Starting with ducks" och "Svensk Gula anka". Mannen fattar fortfarande inte vinken ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #181 skrivet: 22 okt-10 kl 18:51 »
 ;D oj hittade ett ägg i ankhuset idag men jag vet ju inte vems det är  ??? ??? hönorna kan ju ha gått in o smygvärpt där  ;D men det va liiiiite större än svarthönornas ägg. men mignongernas är la inte så stora heller  ??? kan det va "anktöserna" dom är födda 10 juni
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Jennyt

• Västergötland
« Svar #182 skrivet: 22 okt-10 kl 19:29 »
Mignonägg är gröna ;) , så de är det inte iallafall
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #183 skrivet: 22 okt-10 kl 19:35 »
jennyt aj f.. det visste jag inte  ;D  aldrig hört men då va det ju lätt som en plätt  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Jennyt

• Västergötland
« Svar #184 skrivet: 22 okt-10 kl 20:03 »
Alltid lär man sig nåt nytt  ;):-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #185 skrivet: 01 nov-10 kl 17:57 »
Men idag fick jag mitt första(el hennes :-[ ) ankägg helt hundra lite större svagt grönt och mycket tunnare skal märkte jag när jag hade det mot ljuset  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #186 skrivet: 01 nov-10 kl 21:22 »
Grattis.... visst är de vackra :D :-*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #187 skrivet: 01 nov-10 kl 21:39 »
Den här tråden vill jag följa!  Fint initiativ!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #188 skrivet: 08 nov-10 kl 21:24 »
Jag har myskankor och smaragdänder ;D
Jag undrar om smaragdänder kan korsas med andra änder?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #189 skrivet: 08 nov-10 kl 21:27 »
Jag har myskankor och smaragdänder ;D
Jag undrar om smaragdänder kan korsas med andra änder?
Jo det tror jag dem kan, den enda arten jag vet som inte kan korsa sig med andra änder är Mandarinänder.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #190 skrivet: 08 nov-10 kl 21:28 »
okej för mina smaragdänder har vita små prickar på huvudena, kan dom ha det eller är det korsningar?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

MILLA

• Blekinge
« Svar #191 skrivet: 14 nov-10 kl 00:06 »
Hej!
Idag har mina blekingeankor anlänt  ;D och jag har blivit med ankor igen efter många år!!
Milla

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #192 skrivet: 14 nov-10 kl 09:59 »
Grattis  ;D Och välkommen tillbaka till ankägarvärlden  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #194 skrivet: 13 dec-10 kl 19:49 »
Har sen jag kom hem från skolan (kl 3) hållit på i garaget och fixat ihop 2 inhägnader till brudänderna och/eller mandarinänderna som ska hämtas i helgen!
En  inhägnad är helt klar men den andra är halv klar, blev förbannad och gav upp.. Är ju en dag imorgon också :)

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #195 skrivet: 13 dec-10 kl 20:57 »
okej för mina smaragdänder har vita små prickar på huvudena, kan dom ha det eller är det korsningar?

Många smaragder har nån enstaka vit fjäder. Ofta får de fler sen med åldern. Det har inget med nån inkorsning att göra. Även svarta löpankor kan ha vita fjädrar som ökar i antal med åldern.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #196 skrivet: 13 dec-10 kl 21:01 »
De blir grå/vithåriga! ;D ;D  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lindhultsoriginal

• Sluta aldrig le!
    • Halland
    • Drömträdgård
« Svar #197 skrivet: 13 dec-10 kl 21:29 »
Idag har vi fått säsongens första ägg från våra svenska blå ankor. Två ägg! Tro det om ni vågar, men våren är i antågande  ;D

// Magnus & Ulrika
Självhushålls & kulinarisk lantrasfantast! Bor med min underbara fru Ulrika på gården Lindhult. Håller Jakthundar(Basset artesien normand), Gutefår, Linderödssvin, Myskankor, Höns(blandad kompott), Japanska Jumbovaktlar och Gotlandskanin.....

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #198 skrivet: 13 dec-10 kl 21:45 »
De blir grå/vithåriga! ;D ;D  ::)

Ja troligen  ;D Mina svarta löpisar blir ofta vita runt ögonen efter ett par år

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #199 skrivet: 14 dec-10 kl 08:36 »
Idag har vi fått säsongens första ägg från våra svenska blå ankor. Två ägg! Tro det om ni vågar, men våren är i antågande  ;D

// Magnus & Ulrika
Det räcker att titta ut genom fönstret här i Skåne för att inse att dina blåankor är enna riktiga lögnare  ;) Dom har nog förfrusit huvudet eller n'åt  8)

Lina, som ändå innerst inne önskar att dom hade rätt  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 2 användare
Be, Frennie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser