Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85326 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #140 skrivet: 07 aug-10 kl 21:56 »
Haha! ;D Ja, hon är så fin! Hade bara någon vecka innan suttit och beundrat blåankornas fjäderdräkt, hur otroligt fina de faktiskt är! Så får jag en "halv" blåanka helt plötsligt (hennes mamma är blåanka, pappan ev. Peking). ;D ;D

Emil fick hjälpa henne in genom luckan nu då hon inte hittade in... ::) Ut i morse hittade hon däremot! Klacken min verkar börja vänja sig vid henne nu iaf... Nästa steg är att börja "gilla". ::) Hon behöver jag inte oroa mig för ska dissa honom iaf... Hon är som BESATT redan! ;D Hörde henne stå och skrika förtvivlat ute på gården under dagen. Gick ut och hon stod så sträckt så hon liknande nästan en löpanka och huvudet gick fram och tillbaka... Letande och ropande! Hittade killen bökandes i gödselstacken en bit ifrån bakom bodarna... -.- Han gjorde sig inte det minsta besvär att vilja svara henne ens. Hon kanske är lite för ung för honom? ::) ca 9 veckor gammal är hon... Han är... 14 veckor. :P
« Senast ändrad: 07 aug-10 kl 22:00 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Poe

• Hälsingland
« Svar #141 skrivet: 08 aug-10 kl 00:45 »
Haha! ;D Ja, hon är så fin! Hade bara någon vecka innan suttit och beundrat blåankornas fjäderdräkt, hur otroligt fina de faktiskt är! Så får jag en "halv" blåanka helt plötsligt (hennes mamma är blåanka, pappan ev. Peking). ;D ;D

Emil fick hjälpa henne in genom luckan nu då hon inte hittade in... ::) Ut i morse hittade hon däremot! Klacken min verkar börja vänja sig vid henne nu iaf... Nästa steg är att börja "gilla". ::) Hon behöver jag inte oroa mig för ska dissa honom iaf... Hon är som BESATT redan! ;D Hörde henne stå och skrika förtvivlat ute på gården under dagen. Gick ut och hon stod så sträckt så hon liknande nästan en löpanka och huvudet gick fram och tillbaka... Letande och ropande! Hittade killen bökandes i gödselstacken en bit ifrån bakom bodarna... -.- Han gjorde sig inte det minsta besvär att vilja svara henne ens. Hon kanske är lite för ung för honom? ::) ca 9 veckor gammal är hon... Han är... 14 veckor. :P

Herregud vilken vacker anka!!  :o Vilken fantastisk fin fjäderdräkt! Är det den silver-grå som är "halv" peking och blå anka?
... Jag kan inte se mig mätt på henne...  :-[ Underbar!!
« Senast ändrad: 08 aug-10 kl 00:56 av Poe »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #142 skrivet: 08 aug-10 kl 23:37 »
Ja, det är den grå! :D Idag så visade Klacken henne sin älskade dyng/jordhög... ::) Hon fick även bekanta sig med Klackens "bror". För tro inte att de släpper varandra bara för att det råkar komma en tjej av samma art som Klacken. ::) Utan idag gick de alla tre ihop och bökade... Eller ja, en utav dem sprätte! ;D ;D Är också glad över att honan börjat få förtroende för mig nu! ;D Idag vågade hon sig fram och åt havre ur handen på mig! ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Poe

• Hälsingland
« Svar #143 skrivet: 13 aug-10 kl 13:20 »
Ja, det är den grå! :D Idag så visade Klacken henne sin älskade dyng/jordhög... ::) Hon fick även bekanta sig med Klackens "bror". För tro inte att de släpper varandra bara för att det råkar komma en tjej av samma art som Klacken. ::) Utan idag gick de alla tre ihop och bökade... Eller ja, en utav dem sprätte! ;D ;D Är också glad över att honan börjat få förtroende för mig nu! ;D Idag vågade hon sig fram och åt havre ur handen på mig! ;D

Ha ha. XD Låter precis som en barnbok!  ;D Faktum är att min syster tyckte det, och ritade den här bilden...  ::)

Fortsätt gärna att berätta mer om dem!  :D Föresten, vad heter Klackens nya flickvän?  :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #144 skrivet: 13 aug-10 kl 13:21 »
gud vad söt bild!!  :-*

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #145 skrivet: 13 aug-10 kl 14:30 »
Hahaha gullig bild! :D  :-*  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #146 skrivet: 13 aug-10 kl 15:47 »
haha! Vilken fin bild! :D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #147 skrivet: 13 aug-10 kl 20:08 »
Hahaha! :D Gud vad söt! Får man tillstånd att lägga upp den på min hemsida tro? I bloggen eller något? :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #148 skrivet: 13 aug-10 kl 20:11 »
Har tyvärr inte kommit på något namn ännu. :D Men det kommer nog snart automatiskt genom att jag börjar kalla dem för olika grejor... T.ex. Klacken. ::) Brukar även säga "wagga wagga wagga wagga" åt dem när de kommer (wagga = vagga, som ankor gör ;D). Blivit lite som ett lockrop... ::) Haha. Herr och fru Wagga Wagga. ::)

Poe

• Hälsingland
« Svar #149 skrivet: 13 aug-10 kl 20:25 »
Syrran säger tack så mycket och hälsar att du  mer än gärna får använda bilden.  :D Hon blir bara glad att någon gillar den.   :)
Mr och Mrs Wagga Wagga låter ju riktigt fräsigt.  ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #150 skrivet: 16 aug-10 kl 23:01 »
Nu har jag fått hem fina myskankor, som kommer från Schaman. Bruna och blå, med anlag för kul färger. Jag är så spänd på att få se hur ällingarna blir nästa år.

Vi kom hem sent på em, jag och mina nya ankor, så jag valde att släppa in dem i deras nya hus direkt. De får vara ute imorgon, när det har mer tid att vänja sig vid omgivningarna. Gjorde ett undantag från min regel om att inte servera vatten inne i husen, ankorna var säkert törstiga efter resan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #151 skrivet: 16 aug-10 kl 23:21 »
har för ett par timmar sedan fått hem myskankor , en hona och tre hanar från schaman,jättefina, supernöjd......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rain

• Ensam bland människor
    • Gästrikland
« Svar #152 skrivet: 17 aug-10 kl 10:23 »
Vilken härlig tråd det här är!
Jag måste nog skaffa ankor innan vintern jag med, känner jag :-)
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

kennetshöns

« Svar #153 skrivet: 17 aug-10 kl 12:00 »
Vilken härlig tråd det här är!
Jag måste nog skaffa ankor innan vintern jag med, känner jag :-)

Visst är den underbar tråd =)

Jag är också sugen på ankor nu

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #154 skrivet: 17 aug-10 kl 12:39 »
En liten bild på glada "familjen" (tuppen hör dit). ;D Kvackeflickan har nu blivit mer och mer accepterad. Men Klacken kan fortfarande visa sig lite dryg ibland... ::) Till exempel igår kväll när de skulle in så tog jag in henne i hönsgården först. Hon ställde sig och ropade på honom... Klacken tittar... Hon ropar... Han tittar lite till, lägger huvudet på sned för att sedan... Vända ryggen om och vagga iväg in till ett helt annat ställe för att sova!  >:D Han blev stoppad av mig och in till tjejen!

Sedan så håller han på och lär upp henne dumheter som fodersnattning ur säckar! :P Hörde ett smattrande läte (ni vet när ankor är och "nibblar" på grejor med sina näbbar) när jag gick förbi hönsgården en dag. Kikar in i rummet där jag har allfodersäcken stå och får se Klacken stå och bryter sig igenom min "försegling" så inte några höns ska gå och äta direkt ur säcken. Honan står bredvid och tittar på nyfiket. Så får han syn på mig och drar snabbt undan näbben och tittar på en som "vadå? Jag har inte gjort något!".  o:) ... "DET VAR HON!" *låter blicken gå emellan honan och mig*

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #155 skrivet: 18 aug-10 kl 20:28 »
Det går att bada i skopor till grävmaskinen bara man vill ;D ;D

gernsö

• Skåne
« Svar #156 skrivet: 18 aug-10 kl 20:46 »
ankor är inte så kräsna....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Poe

• Hälsingland
« Svar #157 skrivet: 19 aug-10 kl 17:17 »
En liten bild på glada "familjen" (tuppen hör dit). ;D Kvackeflickan har nu blivit mer och mer accepterad. Men Klacken kan fortfarande visa sig lite dryg ibland... ::) Till exempel igår kväll när de skulle in så tog jag in henne i hönsgården först. Hon ställde sig och ropade på honom... Klacken tittar... Hon ropar... Han tittar lite till, lägger huvudet på sned för att sedan... Vända ryggen om och vagga iväg in till ett helt annat ställe för att sova!  >:D Han blev stoppad av mig och in till tjejen!

Sedan så håller han på och lär upp henne dumheter som fodersnattning ur säckar! :P Hörde ett smattrande läte (ni vet när ankor är och "nibblar" på grejor med sina näbbar) när jag gick förbi hönsgården en dag. Kikar in i rummet där jag har allfodersäcken stå och får se Klacken stå och bryter sig igenom min "försegling" så inte några höns ska gå och äta direkt ur säcken. Honan står bredvid och tittar på nyfiket. Så får han syn på mig och drar snabbt undan näbben och tittar på en som "vadå? Jag har inte gjort något!".  o:) ... "DET VAR HON!" *låter blicken gå emellan honan och mig*

Ha ha! Men Klacken då! Inte vara dryg mot Kvackeflickan som är så fin.  :-[
Vilken söt bild på trion! Särskilt på ankparet.  :)  Bara fodersnattningen inte blir en vana.  ;D (Partners in crime...?)  (:)

gernsö

• Skåne
« Svar #158 skrivet: 20 aug-10 kl 08:58 »
bonny and clyde!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #159 skrivet: 04 sep-10 kl 21:32 »
Idag fick jag hem 1 svart,sepia,vit med duld inslag och en brun vit  myskanks honor.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 3 användare
Be, Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser