Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85457 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #120 skrivet: 23 jul-10 kl 23:27 »
Jopp. Eller hon tog hand om dem. För nu har Emils pappa bestämt att ällingarna ska säljas till Emils moster (Micki o Molly) om hon ville ha dem. :X Ällingarna verkar inte särskilt brydda över att hönan är borta. Däremot tycker man synd om hönsstackaren (tyckte iofs. lite synd om henne med ällingarna också då de inte lyssnar på hennes lockrop och det är snarare hönan som skenar efter ällingarna än ällingarna som följer efter henne)  :'(, men försöker muta henne med hönskycklingar istället så hon kommer på andra tankar! Ska kläckas smått inom 2 dygn nämligen!

Man får försöka se flytten som en fördel för de små också då de nog får större chans att överleva... Här hos Emil var de nämligen enbart framkläckta utav Emils pappa till att slaktas.
Den svartfotade kommer jag ta hand om och den mörkbruna har jag bestämt nu med (den svartfotade hade jag nog sett till fått överleva även om den bott kvar hos Emil, den är alldeles för tuff att dö ju!! :X ::) ).

De är för övrigt ca en halv till en vecka gamla.

[/img]
« Senast ändrad: 23 jul-10 kl 23:33 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #121 skrivet: 23 jul-10 kl 23:35 »
"Ungar, VAD gör ni där i! Kom upp med detsamma, ni drunknar ju!" :X Som sagt... Stackars höna. ::)

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #122 skrivet: 29 jul-10 kl 23:17 »
Ska bara skriva en sak: JAG ÄLSKAR MINA MYSKANKOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! haha...
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Poe

• Hälsingland
« Svar #123 skrivet: 29 jul-10 kl 23:39 »
"Ungar, VAD gör ni där i! Kom upp med detsamma, ni drunknar ju!" :X Som sagt... Stackars höna. ::)

Ha, ha! XD Vilka bedårande småttingar du har. ^^ Nästan så att man vill skaffa ällingar igen efter alla fina bilder. :)
En bekant berättade att hon också hade gett sin höna några ankägg att ruva på, då ingen av ankorna var särskilt sugna på att ruva. Några veckor senare fick hon ett gäng ällingar som genast travade ner till bäcken för att bada. Och stackars hönsmamman stod på torra land i panik, utan att veta vart hon skulle ta vägen...  ::)
Jaja. Hellre hönsmamma med ällingar än ankmamma med kycklingar.  ;)

kennetshöns

« Svar #124 skrivet: 30 jul-10 kl 00:29 »
Vilka bilder så söta och stakars höna men bra sagt att det är bättre med höns mamma till ankor än ank mamma till kycklingar så sant =)

Måste skaffa några ankägg till våren

patrick.

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 30 jul-10 kl 13:21 »
Nu bär det av till öland och på hemvägen skall  jag köpa blekingeankor :),,
skall säga er det att det är bara därför jag följer med pappa dit ;)

patrick.

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 02 aug-10 kl 20:29 »
mina små gullepluttar är nu hämtade :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #127 skrivet: 02 aug-10 kl 22:00 »
Så söta! ;D

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #128 skrivet: 02 aug-10 kl 22:09 »
mina små gullepluttar är nu hämtade :P
Vad fina! Ser ut som tjocka löpänder hehe
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

patrick.

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 02 aug-10 kl 22:15 »
:D!!.   ja hum,. hoppas jag fått rätt ;).. nää men hon hade bara blekingeankor så det kan inte vara något annat :),,

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #130 skrivet: 02 aug-10 kl 22:45 »
Vad långt bak dem har benen, ser ut som löpankor >.< fast dem kansek set ut så som små..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Micki o Molly

• -
« Svar #131 skrivet: 03 aug-10 kl 15:52 »

Dom har blivit mästare på att dyka och fånga insekter.

Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #132 skrivet: 06 aug-10 kl 12:57 »
Wiih! ;D Så kul! Min svarta älling ser ut att få en liten hätta! ;D Helt plötsligt har den börjat utvecklats bara! Och den blir större och större för var dag som går. Skumt, annars brukar ju ankor med hättor födas redan med en synlig hätta? ???

En charmig "limpnäbbsbild" underst. ::) Liknar den där pingvinen ur larssontidningarna. Vad heter han... *black out*

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #133 skrivet: 06 aug-10 kl 14:27 »
Wiih! ;D Så kul! Min svarta älling ser ut att få en liten hätta! ;D Helt plötsligt har den börjat utvecklats bara! Och den blir större och större för var dag som går. Skumt, annars brukar ju ankor med hättor födas redan med en synlig hätta? ???

En charmig "limpnäbbsbild" underst. ::) Liknar den där pingvinen ur larssontidningarna. Vad heter han... *black out*
Vad gulligt!!! :3 GE MIG!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Micki o Molly

• -
« Svar #134 skrivet: 06 aug-10 kl 16:52 »

Ankorna har fått tre rum med kök  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #135 skrivet: 06 aug-10 kl 22:12 »
 ;D :-* ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #136 skrivet: 06 aug-10 kl 22:58 »
Min Klacke har fått en liten flickvän nu! ;D ;D Denna underbart vackra lilla tös (vad kan hon vara, född i Juni månad om jag inte minns fel) hamnade i min ägo klockan 22:45 nu ikväll! ;D Förra ägaren hade tydligen fått punktering 2 gånger när han var på väg med ankan. :X Han fick med sig ett 12-pack med kläckägg i utbyte till deras surhöna. =)

Åååh, vad glad jag är! Ser fram emot morgondagen när jag kan fota och studera henne mera... För nu är det ju kolsvart. :D Och undrar hur min unga hane kommer att reagera... Han är ju halvrädd för de små ällingarna. =/ *fattar väll inte riktigt att han är en anka och inte en höna* ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #137 skrivet: 07 aug-10 kl 11:45 »
Vilken morgon... ::) Som sagt, min hane är ju uppvuxen ihop med hönsmamma och hönskycklingar. Så när jag släppte ut dem så var han livrädd för den där tutande blå saken som sprang efter honom. ::) Det blev en lite kul syn samtidigt som man tyckte synd om både honom och honan när de sprang runt, runt en vinbärsbuske. Han för att göra allt för att komma undan henne, och hon för att hon ville vara med honom.

Tog tillslut in henne först i hönsgården. När jag sedan tog upp honom för att bära in honom så la han huvudet på min axel och gav ifrån sig en djup suuuuck....... Som han var lättad över att hon var borta, stackaren. ::) Men efter en tid i hönsgården så har de nu bekantat sig med varandra lite och har släppt ut dem på gården igen, och nu flyr han inte längre för henne... Men verkar sådär intresserad. ::) Men det kommer väll, hon är iaf. väldigt intresserad. ;D

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #138 skrivet: 07 aug-10 kl 11:48 »
haha vilken romantisk historia! ;)

Micki o Molly

• -
« Svar #139 skrivet: 07 aug-10 kl 21:33 »

Kanske ,,,fnasket i plasket skulle passa som namn,,,,, :-[

Hon är mycket fin !!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser