Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85392 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #40 skrivet: 23 mar-10 kl 23:19 »
Mina myskisar har alltid varit så grymt nyfikna att nästan vad som helst är poppis. Just nu går det mesta i frukt och grönsaksväg hem. Bröd och bullar pannkakor och diverse matrester funkar också fint.

Jag brukar aldrig stänga in mina nya myskisar mer än första natten. Dom är rätt lätta att valla in igen om dom inte hittar in själva.

Lycka till med ny ankfamiljen  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bullerybo

• Närke
« Svar #41 skrivet: 27 mar-10 kl 18:18 »
Imorgon har jag tänkt släppa ut ankorna för första gången. Vi har fortfarande ingen rastgård så jag ska låta dem vara ute på tomten under övervakning Jag tro de behöver ta sig ett bad och jag behöver mocka ut ankhuset.

Men jag är SÅÅÅ himla nervös för att de ska flyga sin kos och inte komma åter, eller helt enkelt vägra gå in när det är dags.  :-\   Jag har dåligt anksjälvförtroende, de är ju mina första.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #42 skrivet: 28 mar-10 kl 13:38 »
Igår vart det ankglädje ute i Byle. Jag bestämde mig för att gräva fram en av ankbaljorna under meterdjupa snön som ligger kvar på vissa ställen ännu. Efter 30min grävande fick jag äntligen upp en av dem... Dock så har det blivit ett hål i botten som vi smälte igen i höstas, så får väll försöka laga igen då. :(

De blev dock jätteglada även fast man inte kunde fylla hela baljan på grund av hålet i botten och snart var det klara vattnet brunt efter att alla 7 tvättat av sig ordentligt. Synd att jag inte har några bilder från idag, de har blivit så rena och fina i fjäderdräkten nu ska ni veta! :D :D

Och en till glädje är att de börjat lägga ägg och idag såg jag en av drakarna para sig med en anka, så ska försöka kläcka 2 ägg vi plockat... Tyvärr kommer jag ju inte få behålla ällingarna som ev. blir när de börjar växa till sig för mamma.  :-[ Och jag ör medveten själv att vi inte har plats för ankor hemma hos mig, men jag vill få njuta lite av ankbäbisglädje en tid iaf. :D Sedan får jag nöja mig så länge med att stirra på ankisarna hos Emil.

Åh, jag hoppas att de vill ruva här!  :-[ Gjorde i ordning ett bilddäck med massa hö och grejs som ankrede igår. :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bullerybo

• Närke
« Svar #43 skrivet: 29 mar-10 kl 05:55 »
Nu har jag haft Ankpremiär! Jag var jättenervös inför första utsläppet, men ankorna visade sig vara ännu mer nervösa. De ville INTE gå ut från sitt trygga bo.

Jag fick sätta mig på en uppochnervänd hink utanför och läsa bok i 20 minuter, då kom de och satte sig på tröskeln. Provade att gå iväg om de skulle vara rädda för _mig_, men då kände de sig otrygga och gick in o satte sig igen. Lyckades sedan få ut dem genom att locka med korvbrödbitar. De tyckte det var SÅ skönt att komma ut. Promenerade runt och flaxade en bit.

De var inte alls rädda för mig utan kom fram till där jag satt och kollade in mig.

Bullerybo

• Närke
« Svar #44 skrivet: 29 mar-10 kl 06:08 »
Sedan var det dags för BAD. Jag har inte hunnit köpa balja ännu så jag tog en botten av kaninbur modell större och fyllde upp med vatten. Då kan de plaska en i taget i alla fall, tänkte jag.

När jag satte mig och plaskade med handen i vattnet kom de genast springandes.

"Hmmm... vatten...gott!!"

"Kanske vågar jag doppa huvudet också?"

"Bäst att hoppa i så når jag bättre att doppa" Paul Anka är först i!

"Vågar du så vågar jag" Anki är modig tvåa!

"Finns det hjärterum så finns det sjärterum"

"Vad trångt det blev, maka på er jag måste skaka mig!"

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #45 skrivet: 29 mar-10 kl 22:38 »
 ;D Va härliga de är och den häringa Paul Anka, han med mörk kalufs(?), e verkligen jättefin  :)

Mina har glädjefnatt på grund av all härlig jord, mylla och gottgott som dyker upp under löven när snön nästan har smält bort helt. Så härligt att se dem in action när de härjar runt i ankhägnet  ;D
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #46 skrivet: 04 apr-10 kl 10:40 »
Jag ska börja med ankor igen!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

patrick.

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 05 apr-10 kl 20:56 »
nu börjas det pipa under ankan :D....
så snart finns här småttingar :P

patrick.

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 07 apr-10 kl 17:24 »
ja nu har jag 9 små ungar :D :D :D
o pappan är såå fin, och de kommer säkert ungarna också bli :)

patrick.

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 09 apr-10 kl 21:14 »
oj nu har jag lagt in tre inlägg på raken.. förlåt om jag är jobbig  :-[
men måste ju visa mitt ankhus som jag byggde =)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #50 skrivet: 09 apr-10 kl 23:43 »
oj nu har jag lagt in tre inlägg på raken.. förlåt om jag är jobbig  :-[
men måste ju visa mitt ankhus som jag byggde =)

Ankglädje är aldrig jobbigt ;D Grattis till dina små Bebbar :-* och det fina huset :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #51 skrivet: 13 apr-10 kl 19:26 »
Jag är glad för att min lilla ankbäbis växer på i ägget sitt! ;D Nu är det snart bara 1 och en halv vecka kvar till beräknad kläckning... Dock så har jag inte sagt till mamma att det är ett ankägg...  :-[ Hmm... Undrar om man kan spela jätteförvånad över att det kläcktes en anka ur ett av Emils stora vita lohmannägg jag tog hem för... Öh... 4 veckor sedan (övertid ::) ).

Planerar inte att behålla lillen som stor, kan inte ha ankor här, men önskar. =/ Men en älling ska gå iaf! Så man får känna lite ankglädje under dess uppväxt innan den får hitta ett nytt hem (hoppas det blir en anka och inte en drake, för då kaaanske den kan få bo hos Emil, om det blir en drake går det däremot inte utan att en annan av killarna får maka på sig från gården  o:)).
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #52 skrivet: 22 apr-10 kl 07:14 »
Nu har jag 1 par myskankor igen.
Hoppas på ungar nässta år!!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #53 skrivet: 22 apr-10 kl 09:37 »
Nu har jag 1 par myskankor igen.
Hoppas på ungar nässta år!!!
nästa år ??? är det småttingar ::) annars får du nog i år....
Fjäderfän och kaniner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #54 skrivet: 22 apr-10 kl 15:14 »
Vill bara visa min alldeles underbara pekingar  :-* Trevligare fåglar får man leta efter.
Så har även en peking lagt sig för att ruva! Jag menar, hur underbara är dom inte?  :-[

Även kort på mina stiliga löpisar. Adolf och hans två tjejer :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #55 skrivet: 22 apr-10 kl 16:12 »
visst e de fina Kul att du blev nöjd med de ;D ;)
Fjäderfän och kaniner

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 22 apr-10 kl 16:13 »
Du har fostrat dem väl  8)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 22 apr-10 kl 20:37 »
nästa år ??? är det småttingar ::) annars får du nog i år....
Honan är 3 månader och hanen 1 år.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #58 skrivet: 22 apr-10 kl 21:15 »
Min Anki är på väg ut ur ägget!! ... Jag hoppas det är en Kvackis iaf. ::) Ägget känns lite stort för att vara ett hönsägg, dessutom har den gått övertid snart en vecka! ;D ;D

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 23 apr-10 kl 19:04 »
I dag har det kläckts 11 st små löpisar :)

Har även kläckts några ägg som kan vara mysk/blekinge :D De kläcktes på 28 dagen och då kläcks väl inte renrsaiga myskisar? Är inte de runt 34 dagar?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 2 användare
ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser