Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna Ankglädjetråden :-)  (läst 85504 gånger)

Jennyt

• Västergötland
SV: Allmänna Ankglädjetråden :-)
« Svar #400 skrivet: 03 jul-11 kl 13:37 »
Yiiiihhhooooo...... nu e de här. ;D :-* De får gå under äppelträden några dagar tills de fattat vem det är som kommer med maten. Sedan blir det släpp i stordammen.

Svensk Blåanka. Imorgon ska jag kontakta genbanksansvarig för att höra hur allt går till väga..... sen håller vi tummarna ;)

SÖÖÖÖÖTISAR :-* :-* :-*

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

fauve

• Gäst
« Svar #401 skrivet: 05 jul-11 kl 13:33 »
Ankdammen dröjer tyvärr, då det hela tiden verkar dyka upp något hinder i vägen  >:D

Nåväl, ankor bör få kunna bada och simma tycker jag, så nu är ett badkar nedgrävt nere i ett hörn av trädgården och de gillade det verkligen  ;D

Bara mobilbilder just nu eftersom dottern norpat mitt minneskort till systemkameran. Ska lägga skifferplattor runt om så att det inte blir så smetigt med jorden, men det gör jag sedan idag när jag har lite bärhjälp.. De är ju tunga de där plattorna och det är en bit att bära dem dessutom..

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #402 skrivet: 06 jul-11 kl 18:41 »
 kolla vad jag har  ;D ljusblå o blå mignon
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Jennyt

• Västergötland
« Svar #403 skrivet: 06 jul-11 kl 18:44 »
Nu tror jag du med mig skämta aprillo :o :o...... de bytes lämpligen mot en kattunge ;) ;D ;D ...... herre va läckra :P :P :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #404 skrivet: 06 jul-11 kl 18:54 »
Nu tror jag du med mig skämta aprillo :o :o...... de bytes lämpligen mot en kattunge ;) ;D ;D ...... herre va läckra :P :P :P
asg ;D katten är tagen ankorna stannar  ;) men får jag som jag vill så ska det bli fler  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

PetraF

• Värmland
« Svar #405 skrivet: 07 jul-11 kl 13:03 »
Efter att förlorat de första 26 äggen så testade jag med 20 nya.
När jag väl såg första hålslagen så pajade termostat + fuktigheten sjönk oförklarligt. Jag grät, för jag var så jävla arg!
Och jag mekade och plockade och sprajade.
Första som kom ut hade gulsäcken ute, så den fick jag slå ihjäl nu på morgonen.
Men sen kom det en frisk liten pekingunge!
Och en till håller på att kläckas nu.
Om ni kunde förstå hur skönt det känns!?
Det är mina första ankor ska tilläggas :)

stenungarna

« Svar #406 skrivet: 08 jul-11 kl 11:43 »
Vi har fått smått på jobbet nu :) Helt gudomligt söta myskällingar. Nu är dom 1 vecka gamla och är ute på grönbete och bad tillsammans med mamma, pappa och barnvakterna.
Är så skönt varje år när ankorna kläcks. man blir så glad :)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #407 skrivet: 11 jul-11 kl 13:23 »
De små blir större  ;D

Bullerybo

• Närke
« Svar #408 skrivet: 11 jul-11 kl 14:38 »
Våra ällingar är nu 3 veckor och växer så det knakar.
Mamma Anki tröttnade på att vara ensamstående och flyttade på eget initiativ in i hönshuset med ällingarna för ca en vecka sedan. De sover på golvet och hönsen på pinnarna som vanligt. Hönsen har inte klagat över att bli invaderade.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #409 skrivet: 15 jul-11 kl 12:07 »
Är så gald!!
En höna fick 10 ankägg att ligga på.
7 av de var befruktade.
Dag 27 när jag kommer ut på eftermiddagen så har hönan gått av äggen.
Hon hade nog varit av dem i 5-10 timmar gissar jag på.
Trodde det var kört.
Men la in de i kläckaren och fick se om det blev något.
Dag 30 tänkte jag att nu är det kört.
Skulle lysa alla äggen.
Första ägget var nog dött.
Ägg 2, Ja, där var ett hål och en liten näbb i den!!!
Några timmar senare fanns det ett hål till i ett annat ägg.
nu är det dag 32 och 1 är ute och 1 påväg.
Så gald över att det blev någon!!

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Squig

• Västergötland
« Svar #410 skrivet: 17 jul-11 kl 13:58 »
Idag är 18:de dagen som vår ankhona Kajsa ruvar dagtid. Jag fick snabba mig med lysningen när hon var ute o badade. I alla 13 äggen rör det sig!!!!!  :)
Lyckligare dagar får man leta efter!!
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #411 skrivet: 17 jul-11 kl 20:06 »
ankglädje! jag har provat och provat kläcka fram själv post ägg men inget har blivit nåt , och nu fick jag tag i några fina ankor.. nu kan vi slänga äggkläckaren på vinden..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

kennetshöns

« Svar #412 skrivet: 19 jul-11 kl 08:18 »
ankglädje! jag har provat och provat kläcka fram själv post ägg men inget har blivit nåt , och nu fick jag tag i några fina ankor.. nu kan vi slänga äggkläckaren på vinden..

Vad kul att höra du är så glad över ankorna =)
Kul att du tog dom
Kenneth

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #413 skrivet: 21 jul-11 kl 20:06 »
Idag skiner lyckans sol över ankorna på Herrgården, lilla ljusa Johanna (svensk blå) har lagt sig att ruva! Om 28 dagar har vi kanske en kull med ällingar? Au naturel denna gång, ingen äggkläckare involverad!

Squig

• Västergötland
« Svar #414 skrivet: 22 jul-11 kl 10:06 »
Idag skiner lyckans sol över ankorna på Herrgården, lilla ljusa Johanna (svensk blå) har lagt sig att ruva! Om 28 dagar har vi kanske en kull med ällingar? Au naturel denna gång, ingen äggkläckare involverad!

:D Lycka till!!
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Anna Olsson

• Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
« Svar #415 skrivet: 22 jul-11 kl 10:18 »
Ja, lycka till Squig!!

Själv njuter jag av mina nu 3 veckor gamla maskinkläckta blåanksällingar!
Mina 3 honor ligger och ruvar, jätte lycklig över det!!
Första kullen är t.o.m på väg ut!
Blånkorna är ju inte så ruvningsbenägna, så jag är jätte glad över detta! Även om de nu skulle "misslyckas" med kläckningen ( vilket jag Inte önskar så klart..), så vet jag att instinkten att ruva finns där :)

Mvh Anna  - brinner för blåankor i genbank :)
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #416 skrivet: 23 jul-11 kl 00:15 »
Jag har fem stycken snart sex veckor gamla maskinkläckta blåanksällingar, hur söta och fräsiga som helst :) Undrar om lilla Johanna blev inspirerad av ankbebispipen? Hahaha :) Och det skulle inte stått Herrgården (attans mobil), det skulle stått Gäddegården. Same shit, different name ;) Idag gick Johanna upp när jag kom in i morse, undrar om hon blev stressad när de andra ankorna ville ut? Det slutade med att de fick vara inne allesemmans, tänkte höra hur andra gjort i en annan tråd.

Micki o Molly

• -
« Svar #417 skrivet: 27 aug-11 kl 20:44 »
Min lilla Andy Pandy den lilla chokladgrisen söt som få trivs i sommar värmen med sina damer.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #418 skrivet: 27 aug-11 kl 21:55 »
Mina är så noga att dom inte ska få rynkor så dom lägger lera-ansiktsmask  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #419 skrivet: 27 aug-11 kl 22:17 »
Mina är så noga att dom inte ska få rynkor så dom lägger lera-ansiktsmask  ;D

;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser