Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  annorlunda mat?  (läst 30136 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: annorlunda mat?
« Svar #80 skrivet: 12 maj-10 kl 19:03 »
Allt togs till vara, även könsdelarna! Och vem vet kanske är baggtestiklar bra för fruktsamheten? Dom är stora och får brukar ju få både tvillingar och trillingar?!
Antalet ungar beror ju inte på antalet spermier och antalet spermier beror inte på storleken på testiklarna. Men kanske trodde de att fruktsamheten ökade av att äta testiklar. Folktro och vetenskap hänger ju inte alltid ihop...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #81 skrivet: 18 jul-10 kl 21:44 »
några nya äckliga middagstips?? :P ;D
Fjäderfän och kaniner

Byracka

• -
« Svar #82 skrivet: 18 jul-10 kl 22:26 »
några nya äckliga middagstips?? :P ;D

Billys pan pizza.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #83 skrivet: 19 jul-10 kl 23:04 »

Billys pan pizza.

Haha, sant så sant  :-X
Dv. höns, undulater & ragdoll

grimbart

• Västergötland
« Svar #84 skrivet: 08 dec-10 kl 23:46 »
gammal tråd som förtjänar att vakna ;D
Fjäderfän och kaniner

Sommartorparn

« Svar #85 skrivet: 09 dec-10 kl 08:11 »
Apropå testiklar och sånt, så finns det faktiskt en restaurang i Muenchen som serverar tjurtestiklar och i princip allt från djuret (inget får förfaras). Sura lungor och sånt är bayersk husmanskost. Ska övertala gubben att vi går dit och äter en blandad förrättstallrik någon gång. Han var där i ett annat sammanhang och läste menyn, men nöjde sig då med "vanlig" mat.

Av svål gör man ju gelatin, så då borde man ju kunna göra sylta av den. Mycket riktigt; det finns en hel del recept (på tyska) och den senaste jag gjorde påminde extremt mycket om den enkla svenska sylta som mamma brukar köpa till jul. Möjligen är det lite extra kött i denna, samt rödbetssaft. Smaken och konsistensen var nästan samma. Den som jag gjorde innehöll bara svål, vatten, kryddor och vinäger.

Xerox

• Blekinge
« Svar #86 skrivet: 11 dec-10 kl 19:23 »
Grillad skorpion och inlagd manet är väl bland det mest annorlunda jag stoppat  i munnen.

Maneten är inget jag rekommenderar.

Nil satis, nisi optimum!

grimbart

• Västergötland
« Svar #87 skrivet: 11 dec-10 kl 19:27 »
manet är väl bara vatten?...
Fjäderfän och kaniner

Xerox

• Blekinge
« Svar #88 skrivet: 11 dec-10 kl 19:33 »
Maneten som jag åt på en krog i Shanghai var torkad och sedan inlagd och uppvärmd.
Smakade som salt gummi med lite jäst eller kanske rutten smak. Skorpionen åt jag i Peking.

I södra kina äter man allt från havet utom båtarna och i norra Kina äter man allt som har ben utom bord och stolar (gammalt skämt som kineserna gillar)
Nil satis, nisi optimum!

Misse

• nr 9424
« Svar #89 skrivet: 11 dec-10 kl 20:26 »
..............Ha-på (norskt pålägg, fullkomligt vidrigt :o)

Jag gillar det norska Ha-På, mums!

Det konstigaste jag ätit... Vet inte riktigt. 
Det jag kommer på just nu är rå svensk husfluga. Väldigt beskt och skitäckligt!!

Annorlunda mat... ???
Det jag äter är ofta lite udda (tycker andra, inte jag..) men det är inget jag direkt tänker på nu när jag bor själv.

Just i detta nu så äter jag rosa potatisar (Cherrie) som var gamla och jättebilliga i lokala lilla affären här i närheten, 5 spänn per påse.
Slänger in dom i en plastpåse i micron, låter den stå på full effekt tills det pyser, det tar nån minut eller 2. Sen öppnar jag micron och kastar in en handduk som isolering (avstängd micro) och väntar nån kvart.
Sen ut med dom, skär i skivor och doppar dom sen i nån jättego sås/linsgryta eller liknande, som jag har fått av Nina W och äter det så.
Till det dricker jag NU 2 burkar med dö-gammal öl som jag värmt i en kastrull. Jättegott!
Är blaskig äcklig mes-starköl som heter Falcon nånting som en vän lämnat här för länge sen, men blir betydligt goare om man värmer den :D ;D

Mer OT:  Det är en helt onödig energiåtgång att koka potatis om det handlar om att en eller 2 personer ska käka, bara släng in det i micron i en icke tillsluten lite ihoprullad plastpåse och sätt igång den nån minut eller två tills den pyst lite. Handduken/trasan/tröjan eller vad som nu råkar finnas intill i närheten som man då slänger in isolerar så att värmen stannar kvar och potatisen blir färdig efter nån kvart om de är små ;D

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #90 skrivet: 10 jan-11 kl 22:45 »
Jag blev serverad vattenagam (en halvstor ödla) i en by i Laos. God gryta gjorde de på den, kroppen hade kycklingkonsistens och svansen fiskkonsistens. Det som inte var gott var de olagda äggen som var ca. 2 cm stora som också slängdes ned i grytan. Fasansfull konsistens av ett mjukt skal och en svampig äggula. Fanns ingen äggvita på äggen.

Grodyngel- och akvariefiskröra med vitlök och chili var riktigt gott. Fick det i en annan by jag jobbade i.
Hönsfotssoppa är lite jobbigt att äta när man är hedersgäst och ska sitta och tugga på en kokt hönsfot. Inte så mycket att knapra i sig precis.
Fiskögon tycker många är bästa delen av fisken, dock inte jag.
Sen har jag lyckats beställa in tunnskivade grisspenar som man fick grilla själv på en hotpot. Jobbigt mjuk konsistens.

Termiter var kul att fånga och äta när de svärmade, smakade bra rostade.
Lite andra insekter har slunkit ner, bilarver, syrsor och gräshoppor.
Shots på bergsgetsblod blandat med hembränt. Nog det äckligaste jag druckit. Förutom Bäska droppar förstås.

Idag åt jag hemlagad pizza, snart är det nog tyvärr minst lika annorlunda med hemlagat som det jag räknat upp här ovan.

regnpipan

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 11 jan-11 kl 13:40 »
isländsk surhaj, hade någon nämnt det?
smakar som surströmming med konsistens som genomstekt kött.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #92 skrivet: 11 jan-11 kl 21:19 »
Skulle aldrig få för mig att äta haj...
Dv. höns, undulater & ragdoll

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #93 skrivet: 11 jan-11 kl 21:45 »
Konstigaste jag smakat: Sjöborre-gonader. Smakade sperma, konsistens som snorloska. Men japanerna betalar tydligen 3000kr/kilo grossistpris för det...

Jag har hört att surhaj är äckligare än surströmming. Men färsk haj är gott, har ätit nyfångad grillad med vitlökssmör mmmmmm.
//Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 11 jan-11 kl 22:08 »
Konstigaste jag smakat: Sjöborre-gonader. Smakade sperma, konsistens som snorloska. Men japanerna betalar tydligen 3000kr/kilo grossistpris för det...
hmm falska såna kan jag tillverka å bli rik ;D
Fjäderfän och kaniner

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #95 skrivet: 11 jan-11 kl 22:12 »
Med orange färg =)?
//Lina

grimbart

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 11 jan-11 kl 22:21 »
Med orange färg =)?
nä men de kan smaka sperma ;D
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #97 skrivet: 11 jan-11 kl 22:23 »
Ett par droppar röd karamellfärg så är väl det problemet löst  ;D

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #98 skrivet: 11 jan-11 kl 22:45 »
hmm falska såna kan jag tillverka å bli rik ;D

Fast du får nog jobba på ett tag för att få ihop ett kilo :D

grimbart

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 11 jan-11 kl 22:47 »
Fast du får nog jobba på ett tag för att få ihop ett kilo :D
jag får nog anställa nån som kan hålla i spaken på företaget.... sen blir det jobba av ;D
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare (1 dolda)
Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser