Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 42080 gånger)

Aklejan

• -
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #220 skrivet: 19 mar-11 kl 13:35 »
De är ju så gulliga så det är klart att de ska visas upp  ;)

Nu ligger de i kläckaren och mår gott, så förhoppningsvis kan jag lägga upp bilder på det duniga innehållet lite längre fram  ;D

Jaa... Det vore ju riktigt kul!  :D

Kelso06

• Västergötland
« Svar #221 skrivet: 21 mar-11 kl 15:26 »
Vi har bestämt oss för att skaffa vaktlar:-) nu väntar vi på att äggkläckaren skall bli ledig så vi kan stoppa i en hög med ägg. Det skall bli jättekul. Hönsgården skall vaktelsäkras och kycklinglådan förberedas innan

trallallaa

• Gäst
« Svar #222 skrivet: 26 mar-11 kl 16:44 »
Wohooo, äntligen fick jag mina Harlekin vaktlar till hönshuset!!
Jag hade två trion inne,i en bur, i köket och det blev faktist en väldigt doft ( läs, stank  :-X ) skillnad!
Två hyllor på ca 1 x 1 m , fyllde på med hö och plast blommor, blev jätte mysigt, enl mig.
Dv MESarna blev väldigt nyfikna och stod och stirra länge och väl på de mystiska små sakerna... :P ...

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #223 skrivet: 26 mar-11 kl 17:18 »
Kanske en dum fråga??? Men varför blir vissa ägg sträva och matta, vissa blir blanka och fina. Ska det vara så eller? Har det med foder att göra eller är det rasen, japanska och franska vaktlar.

trallallaa

• Gäst
« Svar #224 skrivet: 26 mar-11 kl 17:35 »
Kanske en dum fråga??? Men varför blir vissa ägg sträva och matta, vissa blir blanka och fina. Ska det vara så eller? Har det med foder att göra eller är det rasen, japanska och franska vaktlar.
Förmodligen bara en diff i "produktionen"  ::), jag får också lite olika skal på äggen, men har inte tänkt närmare på varför  :-[,skulle vara kul och se lite bilder på dina nya höns föresten  ;D

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #225 skrivet: 26 mar-11 kl 19:33 »
 :) Jag är så glad för alla ägg jag får och dom är så goda och det viktigaste att är att dom  mår bra och trivs.
Jag ska försöka att lägga ut bilder på de nya hönorna, men jag har fortfarande inte fattat hur man gör det här på forumet. Verkar krångligt tycker jag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #226 skrivet: 26 mar-11 kl 21:23 »
Det är jättelätt. ;D Du ser under den vita textrutan (den jag skriver i just nu) så finns en grön text där det står "fler alternativ".

Tryck där så kommer det upp en avlång vit ruta med texten bläddra eller välj fil. Tryck där och välj din bild. Sedan posta och klart! Men filen får ej vara större än 192kb. Håll muspekaren över bilden i din mapp så kan du se hur stora de är, eller högerklicka och gå in på egenskaper för bilden.

För att förminska en bild så kan du använda dig av vanliga, enkla paint. Öppna bilden i paint. Välja bild i verktygsfältet och sedan stolek eller tryck in ctrl + w för snabbkommando. Sedan så skriver du i de två översta vita små rutorna t.ex. 50 för att minska bilden till 50%. På mina bilder brukar 20-40 vara lagom att skriva i (då förminskar man alltså mellan 60-80%).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skylla

• Västergötland
« Svar #227 skrivet: 27 mar-11 kl 18:12 »
Jaa! Återigen har min japanare lagt sig på en hög ägg:D

Agdasdröm

• Lyckliga höns = Glädje
    • Uppland
« Svar #228 skrivet: 27 mar-11 kl 22:23 »
 :) Tack Sandra för info, nu ska jag försöka mej på bilderna igen. Tusen Tack.

Skylla

• Västergötland
« Svar #229 skrivet: 01 apr-11 kl 21:48 »
nu e det 2 hönor och en tupp som hjälps åt med ruvningen,undra om de andra 2 hönorna i flocken kommer falla för grupptrycket å hjälpa till:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #230 skrivet: 02 apr-11 kl 23:18 »
Jaaaa! ;D En av våra japanska vaktlar har lagt sig och börja ruva!!! ;D Hon gick med en tupp förut, sedan så spöade hon tuppen så han dog efter de gått ihop i några månader.  :-X Så har hon gått helt själv i buren under en tid nu och idag kom mamma in och sa (hennes vaktelhöna hon fick av mig med tuppen) att hennes vaktel ligger nog och ruvar för hon ligger på sina ägg i ett hörn och har gjort sedan igår.

Sprang ut och plockade bort de obefruktade äggen och la dit 6st ägg från de andra grupperna. Sedan så har jag inte gått och tittat något i buren på resten av dagen. Nu innan jag skulle gå och lägga mig gick jag ut till byggnaden hon är i och tittade och då låg hon på äggen! ;D Hoppas hon lyckas få fram någon liten knatte.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #231 skrivet: 03 apr-11 kl 10:02 »
Idag har jag premiärätit vaktelägg till frukost. Mina fläskvaktlar har nämligen börjat värpa så smått  :D  Så för första gången på nästan 10 år blev det vaktelägg  ;D ;D ;D Gott  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skylla

• Västergötland
« Svar #232 skrivet: 03 apr-11 kl 12:07 »
Grattis linkoso!! Håller tummarna att det kommer ploppa fram dunbollar!

Jakobsson

« Svar #233 skrivet: 16 apr-11 kl 12:29 »
Jag är glad att dom vaktlarna som kläcktes här i maskin för en dryg vecka sen
är pigga, friska & har fått befjädring på sina ställen  ;D

Sen är jag nyfiken på hur det går med dom ruvande japanerna hos Skylla & Linkoso?  :P

//
Jakobssons fru

Skylla

• Västergötland
« Svar #234 skrivet: 16 apr-11 kl 12:54 »
mina la ner ruvandet,blev väl för många intresserade av samma hög med ägg.
Men nu har min tofsvaktelhöna lagt sig å ruvat:)
Någon som e intresserad av kycklingar?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #235 skrivet: 16 apr-11 kl 13:25 »
Våran vaktel ligger padda än och blir bada plattare och plattare tycker jag! :) Nu är det bara ca 1 en halv vecka kvar tills smått om jag inte räknat helt tok.
Den här bilden tog jag i början av veckan... Hur hon grejar med sitt bo. Hon har nu som byggt upp en kulle av spån, sedan en grop med äggen så ligger hon där som ett lock: ::)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #236 skrivet: 16 apr-11 kl 16:29 »
Nhaaaa vilken söt bild på din padda  :-* Hon ruvar så hon nästan ser skelögd ut :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

evel

• Uppland
« Svar #237 skrivet: 16 apr-11 kl 17:04 »
Idag kom första ägget!
6 veckor och en dag sedan första pippisen tittade ut ur ägget  ::)

* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #238 skrivet: 22 apr-11 kl 22:51 »
JAAAA! ;D ;D ;D Lilla japanskan har fått bäbisar!

vaktelbebis.wmv

Jakobsson

« Svar #239 skrivet: 22 apr-11 kl 23:20 »
Åh, vad kul, Linkoso!
Grattis!!!

//
Jakobssons fru

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser