Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D  (läst 38812 gånger)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« skrivet: 18 jan-10 kl 17:39 »
Nu finns det flera glädjetrådar, men inte här! Så nu startar jag en... Efter att haft en massa problem i min start med vaktelkläckning så ser det äntligen ut att vända! ;D

Mina 6 nya små luddbollar springer runt och växer och mår bra, de är så söta! Och mina 6 veckors som hör till kullen där jag fick problem så har jag kommit fram till att av de jag har kvar efter jag sålde bort några så har jag 1 tupp och 4 hönor kvar!! :D Tuppen är en MB tuxedo, ska spara de 2 MB hönorna, de är obesläktade med honom, så kan jag ha en sådan avelsgrupp, sedan så klarade sig min enda honungsfärgade höna jag fick fram ifrån coccidiosen! *glaaaad* ~~~ :D Hon ska få gå i honungsgruppen, så hade jag tänkt att ta undan min creme/vita höna och sätta i MB/tuxedo gruppen istället så att det blir heeelt rent i färg i honungsgruppen. =)

Bilden är på en av mina MB hönor, okej... Hon är inte 6 veckor en, men snaaart! Hon är så liten och TJOCK! xD Så himla söt! Dock kommer hon nog inte vara sådär liten sen, de gror på sig rejält en tid efter de börjat värpa med har jag märkt. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #1 skrivet: 18 jan-10 kl 18:35 »
Jag är glad att en av mina 7-veckors japanska vaktlar har börjat värpa!  ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #2 skrivet: 18 jan-10 kl 18:56 »
Woho! ;D Men vänta, är det den kullen "min" tupp går i? Då är de ju 1 vecka äldre, förklarar ju varför de är större isf! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #3 skrivet: 18 jan-10 kl 23:52 »
Hmm...kanske därför han är så liten! Hehe...får se om han växer till sig lite sötnosen  :-*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #4 skrivet: 01 feb-10 kl 11:01 »
Imorse trodde jag att jag hörde fågelsång men det var en vaktel som hade kläckts i kläckaren, tjohoooo!  ;D Nu är fyra kläckta och jag väntar på 16 till...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Njura

  • Inlägg: 806
  • fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #5 skrivet: 01 feb-10 kl 13:41 »
Nu har jag lyst mina vaktelägg som ligger i kläckaren!!!! 11/17 är det kyckling i!!!! hoppas på att alla 11 kläcks!!! ;D
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #6 skrivet: 01 feb-10 kl 15:24 »
Jag lyste mina vaktelägg igår, 10 av 11 var det liv i ;D
Den 13 är det dax för kläckning.
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #7 skrivet: 01 feb-10 kl 22:37 »
12 bebbar ute, tyvärr verkar det som att 2 som inte har kläckts har dött i äggen  :'(
Nåväl, återstår att se om de resterande 6 kläcks  :)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #8 skrivet: 02 feb-10 kl 09:42 »
Jag är så glaaad för jag fick första ägget från mina kinesiska dvärgvaktlar för några dagar sen! Så litet och så fint!! Nu vill jag ha fler!

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #9 skrivet: 02 feb-10 kl 10:20 »
14 vaktlar ute, tror inte det kommer fler nu... :-\

...men 14 av 22 ägg totalt tycker jag är ok (2 var obefruktade, 5 dog i ägget och ett har inte kläckts än)

Så nu är jag iallafall glad att bebbarna lever och är pigga, fin färgblandning den här gången oxå: tuxedo, MB, Creme och kanske honung *hoppas*  ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #10 skrivet: 02 feb-10 kl 10:24 »
Jag är glad och inte minst ivrig att lägga in min stora hög med ägg jag har nu! Men måste vänta tills imorgon eller på torsdag innan jag lägger in dem då hönsäggen måste få försprång i utvecklingen. >.<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #11 skrivet: 02 feb-10 kl 11:08 »
Taget igår...sööötnosar!

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #12 skrivet: 02 feb-10 kl 11:13 »
hoppsan, tar visst en stund att ladda... ::)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #13 skrivet: 06 feb-10 kl 19:48 »
Zzzzzzzzzzzzz... Haha, skoja. ;D Så söta!

Jag är föresten glad för det verkligen verkar ha vänt i min vaktelkycklingsotur. ;D Mina kycklingar jag har nu blir 4 veckor på sön-mån och de är typ dubbelt så stora som den förra kullen var i samma ålder... Måste ha gått snett på något sätt med den kullen, att det var något fel. För de här har mått så bra hela tiden, inga sjuka och de växer och växer och är snart redan ikapp de vuxna! Och dessa är mycket mer lätthanterliga också än förra kullen, bara plocka upp, gulltussar!  :-* ;D Tyvärr har jag inga foton som jag önskar att jag hade. >_<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #14 skrivet: 11 feb-10 kl 08:02 »
Ååååh, idag skulle jag kolla till äggen som jag slutade vända igår (ja, man måste ju ändå gå dit och GLO på äggen lite ibland, hihi) och då bara låg det en kyckling där! Hur söt som helst! Egentligen ska dom kläckas på lördag, men den här hade visst lite bråttom.. Ser i alla fall pigg och frisk ut! :D Nu kommer jag stå och hänga vid kläckaren hela dagen!  ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #15 skrivet: 11 feb-10 kl 13:11 »
Den lilla honungsfärgade är fortfarande lite pyttig men hon har vuxit till sig iallafall, men dina var ju smååå, jag sa ju det!  ;D ;) :P
Mina 14 bebbar har börjat göra små flygturer i lådan... :-*


Zzzzzzzzzzzzz... Haha, skoja. ;D Så söta!

Jag är föresten glad för det verkligen verkar ha vänt i min vaktelkycklingsotur. ;D Mina kycklingar jag har nu blir 4 veckor på sön-mån och de är typ dubbelt så stora som den förra kullen var i samma ålder... Måste ha gått snett på något sätt med den kullen, att det var något fel. För de här har mått så bra hela tiden, inga sjuka och de växer och växer och är snart redan ikapp de vuxna! Och dessa är mycket mer lätthanterliga också än förra kullen, bara plocka upp, gulltussar!  :-* ;D Tyvärr har jag inga foton som jag önskar att jag hade. >_<
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #16 skrivet: 11 feb-10 kl 14:16 »
Menar du "tuppen" du köpte av mig? :P Haha. ;D
Jag tror inte den kommer bli mycket större om den är lika stort som sin syster jag har kvar hemma. Hon är nämligen lika stor som de fullvuxna nu. ;D

Min senaste kull har också lärt sig använda vingarna... >_< Blev vakteljakt en dag då två flygit ut ur inhägnaden. Sedan fick jag klippa vingarna. =/ Men sen dess har de hållit sig kvar... Tills igår, då jag kom ut och de hade tömt matskålen de matvraken och var jätteivriga på att få ny mat. Då satsade en av dem och lyckades flyga ut ändå fast med ena vingen klippt, lite ansträngande såg det ut, men den klarade det... Fanken. >_< Allt för mat!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaY

  • Inlägg: 522
  • Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #17 skrivet: 23 feb-10 kl 18:49 »
Tycker det har varit tyst för många dagar i den här tråden nu.. ;D
Så jag slänger in en bild på dagens två vaktelägg, det var mitt första vaktelägg utan fläckar! Så gulligt :D

Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #18 skrivet: 01 mar-10 kl 11:22 »
Mina vaktelägg har börjat kläckas, hurra!

I går var jag övertygad om att jag gjort något fel med äggen, det är min första kläckning. Har hört att man ska kunna höra rörelser och pip dagarna innan kläckning, men inte ett ljud har hörts. Idag på morgonen sticker ett litet huvud upp över kanten på backen, de flesta av de andra äggen rör på sig och låter! Jippi!

Nu ska vi bara se om jag lyckas hålla liv i dem också, det verkar ju vara svårt enligt flera trådar här...

Ska få en begagnad grislampa av min morbror, får åka till lantmännen och köpa foder, har ingen vattenautomat till småfåglar.

Ska surfa runt och leta mer info här på sidan, har inte vågat tro att det ska bli något, och har därför inte förberett mig. Men vad jag har hört kan de stanna i kläckaren i 1-2 dagar efter kläckning?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rytterling

  • Inlägg: 167
    • Västergötland
    • Rytterlings hemsida
SV: Allmänna VAKTELglädjetråden! ;D
« Svar #19 skrivet: 01 mar-10 kl 15:15 »
GRATTIS!! Va kul! Det är ju såå spännande med kläckning, stort lycka till nu. Jag tycker det går utmärkt att hålla liv i dem små. Tänk på att mala maten bara och akta så de inte drunknar i vattnet så fixar det sej säkert!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser