Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsel frågor för bär och rabarber?  (läst 37126 gånger)

Televinken_73

• Uppland
Gödsel frågor för bär och rabarber?
« skrivet: 17 jan-10 kl 19:23 »
Vilken gödsel är bäst till svarta/röda/vita vinbär?
och till rabarber?
även hallon ?
Är osäker på vilken typ av gödning och hur mycket man behöver och hur mycket man ska gödsla?
Mina har växt ganska dåligt och inte givit så mycket  :(
Har läst att de vill vara fri från gräs och ogräs så jag ska ge dem en frizon  :)
men vill gärna gödsla rätt och få dem att trivas bättre!
Så hjälp mig snälla ni med erfarenhet så bären får lite bättre fart!
Allt jag vill bli, är att få känna mig fri ;)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Gödsel frågor för bär och rabarber?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 19:25 »
rabarber blir stora om du odlar dom i kanten på en öppen kompost... hönsgödsel göder väldigt bra...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 19:35 »
Lägg gräsklipp på dem, det göder och håller undan konkurrerande ogräs. Men ge inte för mycket gödsel till bärbuskarna, då växer de på bekostnad av bärsättningen, och risken för sjukdom ökar också. Vinbärsbuskar och framförallt krusbärsbuskar ska ha det ganska magert, men håll bort gräs runt buskarna, gräset ökar luftfuktigheten och ökar risken för sjukdomar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jan-10 kl 16:32 »
Du har fått två bra svar..... Rabarber- Extremt mycket gödning.... Vin och krusbär- Inte för mycket, gräsklipp är jättebra..... Hallon- samma som de andra bären, men kan tilläggas att de vill ha det kalkfattigt.

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Televinken_73

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 jan-10 kl 16:52 »
Tackar så mycket  :)
jag ska se till att prova och även se till att få lite nya genom att vika ned och gräva ned grenar.
och spara det bästa  jag klipper vid föryngring och försöka rota i vatten!
Ska man ha sina vinbär väldigt soligt? mina står lite i skugga!
man kanske borde plantera dem soligare !?
lika bra att fråga så allt blir rätt nu när man iaf. ska fixa med dem!
tack för alla råd och tips  :)
Spänning får tiden att roligt framåt gå, om man ej på elstängsel olyckligt råkat skvätta på ;)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jan-10 kl 16:58 »
Sol är bra för alla bär och frukter som ska mogna ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 jan-10 kl 17:09 »
Svarta vinbär tar sig i princip 100%igt när man sticklingsförökar dem, röda vinbär är lite svårare, funkar bäst med avläggare. Stick direkt i sandblandad jord, många sticklingar i en stor kruka och en plastpåse runt tills de rotat sig, brukar ta typ 4-6 veckor, sedan är det bara att skaka loss dem ur rotklumpen och plantera ut. Vatten funkar om man inte har tid att sätta dem i kruka just då, men det brukar ta lika lång tid efter det att man satt dem i jord som om man stuckit dem direkt.

Både röda och svarta vinbär klarar halvskugga, bären kommer kanske lite senare men det brukar gå bra. Om man har annat som behöver solen bättre så kan man behandla vinbären lite styvmoderligt  :).

Beskär genom att ta av gamla kvistar nere vid marken så att busken blir luftig, och beroende på sort kan de behöva stöd för att inte hänga ner på marken och smutsa ner bären.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 jan-10 kl 17:23 »
Då ska jag plantera dem soligare och följa era rekomendationer !
Nu ska det nog lösa sig  ;)
jag har gott om soligare platser att ha dem på och det blir bättre att få dem samlade med vid plockning!
Jag ska prova att rota i både vatten och jord!
Skönt att det finns så många som gärna delar med sig av sina erfarenheter!
Bara att planera och plantera om lite så ska det nog bli fart på bär och rabarber  ;)
kul med lite projekt att se fram till  ;)
Tack för all hjälp !

grimbart

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jan-10 kl 19:01 »
har en svartvinbärs buske som växer i skugga, den ger aldrig några bär, växt där 5-10år.
klipper varje år grenar av den som jag lyckats rota i marken direkt...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 18 jan-10 kl 19:09 »
Ger sticklingarna bär på det nya stället då? Konstigt jag har haft svarta vinbär i halvskugga och fått mycket bra skördar. Vet du vad det är för sort?

Anledningen till att jag sätter sticklingar i kruka är att jag då lättare kan vattna dem, och att det är fler som tar sig. Och när man väl sätter ut dem tar sig hundra % av de rotade sticklingarna. Men om man kan leva med att några inte tar sig så går det bra att sticka dem direkt i jorden.

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 jan-10 kl 19:13 »
vet inte vad det är för sort... nåt fåglarna planterat antar jag... kanske inte blir bär på den för att jag klipper ner den varje år? de nya har gett några enstaka bär... busken växer rejält 50-100cm per år...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 18 jan-10 kl 19:16 »
Är du säker på att det är svarta vinbär? Det kanske är prydnadsvinbär, som är vanlig i kommunplanteringar.

Och svarta vinbär ger bäst bär på 2-4 åriga grenar, beskär man hårt får man inga bär.

Televinken_73

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 18 jan-10 kl 19:22 »
grimbart gör som mig då  :)
låt oss plantera dem ljusare och följa alla goda råd  :)
bladen är alltid bra till te och dryck så vi har inget att förlora  ;)
bara att vässa spaden och gnugga geniknölarna och hitta bra platser !
själv ska jag snickra ihop så jag får gräs skydd och stöd för dem, kul att planera odling och pyssel!
själv har jag mina ståendes i gräsmatta :( skuggigt :( inte många rätt där  ;)
så bara att lära och åter lära och plantera om och njuta av odlingarna  :D
och enligt svaren jag fått i denna länk växer dina otroligt bra! de kanske har för mycket gödning då?
de har ju skrivit att de kan växa otroligt men med bekostnad på bären  ;)
Jag tänker iaf. flytta mina och lyssna på alla tips  ;)

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 jan-10 kl 19:27 »
luktar å smakar vinbär... funderat på att flytta hela busken... lite jobb för den växer in under en husgrund :-\
Fjäderfän och kaniner

Televinken_73

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 jan-10 kl 19:32 »
grimbart låt oss gräva och plantera om  :D
älskar vinbär  ;)
nästa år kanske vi kan hjälpa nya deppiga vinbärs ägare till lycka  ;)
Jag tänker iaf. plantera om och lära av de lärda  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser