Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samhällsekonomin om många blev självhushållande?  (läst 7267 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Samhällsekonomin om många blev självhushållande?
« Svar #20 skrivet: 17 jan-10 kl 20:58 »
ska vi ha skatt då ???
Fjäderfän och kaniner

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 17 jan-10 kl 21:05 »
ska vi ha skatt då ???

..eller samhällstjänst. Eller både ock.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #22 skrivet: 17 jan-10 kl 23:13 »
Ooo vilket spännande ämne! Ha tålamod o le gärna lite överseende, jag kommer spåra ur i sidospår och dessa får gärna suddas av den objektive läsaren:)

Några synpunkter, efter att ha bott i Indien och arbetar här i S som sjuksköterska och således träffar oerhört många människor som delger sina tankar om livet.

Spännande indienfakta:

man betalar skatt om man tycker att man har råd.

Skattesystemet är ganska likt systemet att man ger pengar till tiggare och templen efter förmåga. Det är "ädelt" att vara generös, vilket gör att man vill ge. Det är också den bästa formens manipulation, att få någon att göra något genom att personen upplever att det är något han/hon själv VILL göra. Det är alltså inte ett tvång. Så rika personer ger ofta stora donationer och skatt, och får då sin namnskylt på aktuell byggnad/ diplom/hamnar i tidningen o ära i tusen eoner osv.. Det är en fördel med ett samhällssystem uppbyggt på karma, känslan av att mina handlingar gör en skillnad för mig själv och andra. Syftet med alla ens handlingar är viktigare än handlingen i sig. Betalar jag skatt och känner mig tvingad ger det både mig själv och pengarna dålig karma, kanske gör det att huset som byggs rasar. Staten vill inte ha pengar med tvång, det är viktigt att pengarna ges med en god känsla för att alla i längden ska ha det så bra som möjligt! Det finns alltså något viktigare än pengar, men som i högsta grad påverkar ekonomin och hur och vad man väljer att göra med den tillgängliga ekonomin.

-Sjukvården är gratis, utom operationer. Privata, dyra alternativ finns naturligtvis.
-Tandvård är gratis.
-Anhöriga tar hand om en på sjukhuset, man får inte opereras om man inte har släkt som tar hand om en efteråt.
-Kommunala skolan kostade 2005 345 rupee/mån där jag var, strax över 60 kr. Skoluniform tillkommer samt mat och böcker. DVS alla kan inte gå i skolan.

Skattepengarna används till det absolut nödvändigaste. Det har alla tillgång till.

Man strävar inte efter att alla ska överleva till vilket pris som helst. Blir världen bättre för att alla som har långt gången cancer överlever? Nej. Alltså är en sådan operation inte skattesubventionerad. Blir världen bättre för att alla fattiga får tillgång till skola och pga utbildning klarar sin hälsa och överlever längre? Nej. Vill man gå i skolan får man ordna det.

Man är mer krass än här. Världen är inte betjänt av att alla alltid har det bra och alltid överlever. Man har andra förväntningar på vad som är rimligt, prioriterar på ett helt annat sätt och har andra mål än "alla alltid". Det gör att det inte behövs lika mycket skatt som här. Ett stort egenansvar ges individen. Vilket funkar där eftersom jämlikhet inte är något som eftersträvas. Alla har olika förutsättningar. Här däremot förväntar vi oss att alla ska ges- och ha samma möjligheter.

Att leva utan ekonomi innebär att man odlar maten själv, eller byter den. Det innebär att man är helt beroende av väder, tillgång till gott utsäde, vatten och få skadedjur. Man är stressad över dessa faktorer. Har man oflyt går något fel. Då är man både stressad och utan mat. DET är väldigt stressande, livsfarligt. Jag odlade pyttelite i Indien. Det blev uppätet, sönder haglat, bortregnat osv. Ungefär som här:) Med skillnaden att här har vi i allmänhet bara en säsong per år på oss. Det gör oss extremt sårbara. Blir det fel i juni så blir vi väldigt hungriga väldigt länge.

Jag tror inte vi får färre stressrelaterade sjukdomar om vi lever självförsörjande. Det blir bara en annan slags stress. Om vi fortsätter ha samma förväntningar som nu.

Vi utvandrade från Sverige för inte så länge sedan pga svält. Svältkatastrofer tror jag är uppkomsten till att man ville förändra systemet som fanns. Man ville ha ett säkrare sätt att få mat, än självförsörjning. Man vill inte själv ansvara för sin överlevnad på det helt avgörande sätt som självförsörjning innebär, man vill kunna komma åt mat på ett lättare och säkrare sätt. I o med pengarna och så småningom den ökade konsumtionen och ökade valmöjligheten har vi vant oss vid att alltid klara oss, att alltid kunna ordna alla situationer. Vi har vant oss vid att alla överlever. Vi upplever oss drabbade av kris och katastrof när någon dör, särskilt om det är ett barn. Vi lider oerhört även när något egentligen naturligt sker. Ska samhället som helhet vara baserat på mindre familjeenheter som lever självförsörjande så behöver vi förändra kraven på standard och överlevnad.

Sjukförsäkring och pension saknas i Indien, så en skillnad är att man där mer accepterade livets gång. So what, varje år spolades några barn bort av vårfloden. Man är ledsen, men det blir inte den djupa katastrof som det innebär här. Man har inte utrymme till t ex sjukskrivning eller vila för sorg, allt måste fortgå för att de som finns kvar ska klara sig.

Barnen tar hand om en när man är gammal. Barn måsta man alltså ha, och det måste vara en son eftersom en dotter flyttar till sina svärföräldrar.

Man får cholera några gånger per år och nästan dör. Avlopp saknas, så man tar vatten ur samma flod som avföríngen landar i, dvs man är mer eller mindre ständigt magsjuk.

Har man ett handikapp är man själv ansvarig för att ordna sin situation. Man har ett tredje ben och tar sig fram liggandes på mage på en skateboard med det tredje benet pekandes rakt upp i luften, och tigger. Man har fått syra hällt i ansiktet och är blind, och kanske kan man jobba med att drapera kläder snyggt genom att känna.. odla kan man verkligen inte. Det är samtidig uppfinningsrikedom och en mycket utsatt situation. Utsattheten ger uppfinningsrikedom.

Samtidigt var de mycket lyckligare än de flesta man möter här, och jag tror det är för att man inte förväntar sig ett perfekt liv utan skavanker. Man är nöjd och tar vara på det som finns och de möjligheter man har. Även i detta ser jag karma som en viktig faktor- pga hur jag själv valt och levt tidigare är jag i nuvarande situation. Det är inte samhällets eller vädrets fel:)

Jag har svårt att se hur samhället här skulle vänja sig tillbaka och tycka det är ok att leva kortare, ha lite kallare inne, slita mer, handikappade utan skyddsnät, ingen mammaledighet, inget studielån, ingen pension, inget avloppsystem, inget varmvatten i kranen osv.

Däremot tror jag det är med avsikt vi lärt oss att det är viktigt att utbilda sig, flytta hemifrån tidigt.. våra viktigaste band och relationer luckras upp, vilket gör oss lättstyrda och arbetsvilliga.
Det ökar tillväxten och gör att några få tjänar mycket pengar, som går att omsätta på allsköns vis, t ex i form av kontroll av olika slag, i form av budskap, vilka transportmöjligheter vi har, vilka produkter vi väljer, vilka åsikter vi har. Hur kommer det sig att vi t ex upplever det som nödvändigt att allt ska vara snabbt och effektivt? Varför är det en rådande norm, i stället för "lugn och eftertänksam"?!

För individen ges minskad livskvalitet och bristande relationer, för lite tid med barnen vilket med generationernas gång gör att vi får allt ytligare band till varandra. Vi blir mer lättpåverkade om vi har mindre saker och relationer som är viktiga för oss. Har jag inget viktigt i min närhet är jag lättpåverkad till att ta till mig budskap som t ex kriga för mitt land, arbeta mycket, araberna är dumma, SAAB är meningen med livet och livet går under om det inte finns... osv. Har jag fullt upp med min egen närmsta verklighet blir allt dylikt perifert, spelar ingen roll. Och då kan kontrollen inte fortgå. S.k fattigdom är således ett hot mot kontroll av människors val. Jag kan bara påverka människor som upplever att jag är viktig.

Vet de flesta ens varför de jobbar heltid? Tänker man efter hur mycket pengar man behöver, eller kör man bara på, och för att man har pengar så byter man ut tv:n även om den man har är hel... man jobbar för att kunna bo där man bor, och man bor där man bor för att kunna jobba. Barnen växer upp på dagis i stället för med sin familj, tur att det kommit Nattis också så man kan arbeta dygnet runt!

Är det DET som är livet?!?!?!?

Behöver jag det här, eller vill jag bara ha det? Varför vill jag det, är det min egen åsikt?

Det är helt orimligt att ständig utveckling är svaret på allt. Det finns också ett läge där man är nöjd. Varför ständig tillväxt, varför hela tiden något mer, större bättre?!?

Personligen anser jag att vi överkonsumerar och har gjort oss vana vid alldeles överbekväma vanor. Jag är emot denna överkonsumtion. Men jag tror det är viktigt att komma ihåg att det inte blir bra, stressfritt och fridens harmoni bara för att man börjar leva självförsörjande. Andra problem, och stress kommer med självförsörjning. T ex konflikter om land och vatten kommer förmodligen inom förhållandevis kort bli något att bekanta sig med.

Och jag tror det är viktigt att komma ihåg att denna populära ständiga utveckling uppkom för att människor hade på ett visst sätt och ville något annat, något bättre. Det är lätt att romantisera stillsamma bilder av betande kossor och övernattning på höskullen, mumsandes på perfekta släta och saftiga morötter.. lätt att glömma rutten potatis i en fuktig källare och hungriga barns uppsvällda magar..

Man ville väl med utvecklingen, men det har spårat ur?! Vi nöjde oss inte, vi blev giriga*

Aum tat sat

nog för idag :)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Johannes

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jan-10 kl 00:15 »

Är det givet med sjukvård-det kan ju vara så.
 Men utbildning är inte alls samhällsekonomiskt lönsam i den utsträckning som den tillåts idag.
 Dom flesta behöver bara grundskola-den skulle dock kunna ge betydligt mer än den gör idag!
 Man borde få göra helt individuella val med egna studiekurser och läsa i olika slags block för att få en
 helhetsyn på den verklighet man lever i vvarför den ser ut som den gör.
 Om vi har en stat så vill den ofta ha ensamrätt på våld så det får vi nog betala för.
 Kollektivtrafik i form av järnvägar behöver vi ha.
 Men annars behöver vi ha mer av lokalsamhälle och närdemokrati än vi har idag.

Mata

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 18 jan-10 kl 13:44 »
Citera
Aum tat sat

Så bra skrivet! Utmanande, tänkvärt och intressant! Tack Elmi!

Kom att tänka på denna utmärkta artikel av John Seymour, ett utdrag:

Citera
OWING TO THE incorrigible tendency towards cannibalism by the huge industrial corporations - the tendency of the bigger ones to swallow up the smaller ones - these molochs are becoming too large for humans to control or the planet to support. Ten years ago no economist would have predicted the complete collapse of the mighty Soviet machine that had engulfed half the Earth. International capitalism will follow.

It is in the nature of a limited company that it can have no responsibility either to the environment around it or to the people who work for it. It is no use blaming the directors - if they do anything that might reduce profits for the shareholders they will quickly be replaced. And the shareholders not only have no liability for debts incurred by the company - but they take no responsibility for the world of nature around them. If the directors can secure bigger profits by dumping poisons into the nearest river - they have to do this. If they do not, they will very quickly be replaced. If they can make more profit by halving the work force - they will have to do so or again they will be replaced. If both shareholders and directors suffer from that most uncapitalist thing - a conscience - to the extent that it interferes with profits - that company will be swallowed up by another giant that has no such inconvenient scruples.

One of the most dramatic effects of the Age of Plunder has been to drive most of the world' s population into vast conurbations. These huge assemblies of uprooted people, called cities, are not only ugly but also dangerous. The billions who live in them can only be kept alive by an enormous system of transport which brings water, food, power, fuel and all the necessities of life, often great distances. Any breakdown in the supply of all this would be disastrous. And the great plundering molochs of companies which run it all get fewer and fewer, and bigger and bigger, and more and more people find themselves out of work, not needed, redundant and disempowered.

(HIttade bara denna länk inte min ursprungliga men i alla fall, hela kan läsas här:
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=4002161&blogId=224791341)

Jag håller med Johannes att de flesta skulle klara sig utmärkt med en kortare utbildning och att den kunde vara betydligt effektivare. Men frågan är om inte längden är lite av poängen?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 18 jan-10 kl 13:55 »
Jo, mycket intressant från Elmi!
En helt annan värld faktist, ett helt annat sätt att se på livet. Fast en fråga jag ställer mig är om detta är pga kulturella, religiösa eller ekonomiska faktorer. Förmodligen en mix av alltihopa.

Den där lite fatalistiska världsåskådningen tilltalar mig. Att man accepterar liv och död på en helt annan nivå, samhällsmässigt. Det har väl också sitt pris.
Samtidigt så tycker jag att strävan efter jämlikhet är viktig! Jag skulle definitivt inte vilja leva i ett utpräglat kast-system. Fast det gör man ju ändå på sätt och vis.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Mata

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 18 jan-10 kl 14:39 »
Exakt! Kalla det vad man vill, men vi ÄR olika människor.

Alltså, vad olikheterna beror på... Det är den sammanhållna livsinställningen hos respektive som avspeglas i olikheterna vi ser i olika sorters samhällen och länder.
Livsinställningen... Hur man upplever livets mening och den den världsbild man har.

Vad avspeglas i huvudsak i vårt samhälle? Vilken livsinställning?

Suresh

• -
« Svar #27 skrivet: 18 jan-10 kl 15:45 »
Ooo vilket spännande ämne! Ha tålamod o le gärna lite överseende, jag kommer spåra ur i sidospår och dessa får gärna suddas av den objektive läsaren:)

Några synpunkter, efter att ha bott i Indien och arbetar här i S som sjuksköterska och således träffar oerhört många människor som delger sina tankar om livet.

Bahut dilchasp tha!

Vilken delstat?

Sommartorparn

« Svar #28 skrivet: 18 jan-10 kl 21:00 »
I o f sig är jag mycket medveten om priset på sjukvård, som är troligt att man måste utnyttja även som icke-skattebetalande självhushållare (om man nu är det då)  och som man får mer eller mindre gratis i Sverige. Å andra sidan är det så många andra (verkligt sysslolösa av olika orsaker) som också utnyttjar det och så väldigt få som verkligen är beredda att leva nästan självhushållande och nästan utan att betala skatt. Dessutom tycker jag att det är värt en del att dessa eldsjälar bevarar traditionell kunskap som annars skulle försvinna. En och annan alternativare kommer inte förstöra välfärdsstaten. Den kommer säkert försämras ytterligare p g a det minskade skatteunderlaget (allt färre som drar in pengar netto genom produktivt arbete), men ett par alternativare som, i mina ögon, utför ett kulturellt viktigt arbete, är ju bara en droppe i havet. Och blir självhushållarna ett problem, så kommer det säkert någon motåtgärd...

Johannes

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 18 jan-10 kl 21:13 »

Major Björklund kan säkert komma på några förbud i god ny liberal anda!

Menlös

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 18 jan-10 kl 21:20 »
Oj vad mycket kloka inlägg!

Elmis inlägg och beskrivning av Indien var ju jätteintressant.
Det verkar som om det indiska samhället och det svenska är som natt och dag. Kunde man tänka sig något slags mellanting?

Tidigare i tråden har Eualalia m.fl skrivit om våra stora kolosser, typ försälringskassan, som är beroende av ganska mycket skattepengar för att inte rasa ihop. Om tänker sig en långsam samhällsförändring (och blir det en förändring överhuvudtaget så kommer det ju inte att gå fort. Så väldigt många är nog inte beredda att överge det bekväma prylsamhället här och nu) så kanske vi hinner bygga upp ett annat system som fungerar. Det kanske inte behöver bli så dramatiskt och kaosartat.

Min egen plan att leva enkelt och odla en del av maten och klara mig på så lite pengar som möjligt har naturligtvis till stor del egoistiska motiv. Jag vill ha frihet. Jag tycker det snarast verkar korkat att lönearbeta  mer än man behöver för att klara livets nödtorft. Men samtidigt anar jag att det just nu är en lucka i tiden då det går att göra så här för ett fåtal. Mark att ha sin lilla gård eller sitt lilla odlingsprojekt på är inte oöverkomligt dyrt eller omöjligt att få tag på för efterfrågan är inte så stor. Vill man komplettera med en inkomst från ett lönearbete några timmar i veckan så får man mycket pengar eftersom lönerna är anpassade efter att man ska konsumera enormt mycket. Jag känner ibland att jag luras när jag uppbär min relativt höga lön, men minsann inte tänker konsumera som det är tänkt (fast det är en ganska skön känsla).

Och sommartorparn, självklart utgör inte självhushållarna ett problem. De är ju så få. Men min tanke var de borde bli fler, eller i alla fall fler halvvägssjälvhushållare. För det verkar ju ändå som ett så vettigt sätt att leva på

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #31 skrivet: 19 jan-10 kl 11:38 »
Det här var en mycket intressant tråd!

Inlägget om Indien inte minst! Kan addera till det inlägget att USA var utan inkomstskatt från revolutionen mot England fram till början av 1900-talet.... över hundra år. Fortfarande är inkomstskatten illegal på pappret i USA.

Angående tillväxten och ekorrhjulet. Det man måste känna till när det gäller denna fråga är att det helt enkelt inte går att minska tillväxten i dagens samhälle utan att samtidigt öka fattigdomen. Det är nämligen så att minskar du tillväxten kommer lån att förfalla och folk får gå fram sina hem, gårdar, företag etc. Om folk skulle sluta låna skulle pengarna minska i samhället, allteftersom befintliga lån betalas av, i sådan omfattning att folk skulle bli bankrutta på löpande band. Alla pengar i samhället, utom 3-5% sedlar och mynt, ges nämligen ut som kredit mot ränta av privata banker. Hela samhället är alltså beroende av en ökad skuldsättning för tillväxtens skull  och för att pröjsa bankerna måste vi jobba och producera än mer därtill! Därför spelar det ingen roll om vi försöker konsumera mindre. Gör vi det i större skala så försvinner pengarna ut ur cirkulation och det blir stor bris på likviditet. Om alla lån betalades av skulle samhället få återgå till primitiv byteshandel (alternativt hitta på någonting nytt förstås)! Självklart klarar inte heller jorden av att vi ökar tillväxten. Om 100år måste vi producera 11ggr mer om tillväxttakten ska fortsätta ligga på 2%. Vi förlorar alltså hur vi än gör. Grattis till oss.

Jag betalar föresten gärna skatt (eller ränta om systemet sett annorlunda ut) till staten... men inte ränta till privata banker.
« Senast ändrad: 19 jan-10 kl 11:43 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 19 jan-10 kl 21:17 »
(Det var då tusan vad svårt det var att skriva i den här tråden! Få se om det funkar idag.)

Så många intressanta inlägg! Känner mig nästan korkad nu, när jag kommer med min fråga, men har också tänkt en det på det här, så provar ändå:

Den vanliga uppfattningen: Ökad konsumption=mer skatt till staten=mer välfärd, som någon skrev. Minskad konsumtion, det motsatta, så klart. Och det resonemanget hänger jag med på, när det presenteras på det viset.

Men ändå, för i mitt huvud: Minskad konsumtion=mindre resurser krävs skapa det som ska konsumeras, förvara och underhålla det som ska konsumeras och att skaffa pengar till det som ska konsumeras=mer resurser kvar till det som egentligen är viktigt, nämligen vård och utbildning.

Jag menar, jag kan inte begripa hur det att lägga energi på att ha massa onödiga prylar skulle vara bästa sättet att bidra till välfärden och det som är viktigt.

Finns det någon som kan förklara hur det hänger ihop?
För mig verkar det som en allvarlig bugg nånstans...

Dessutom, kapitalism, går inte det ut på tillgång och efterfrågan? Alltså att det ska vara ett så fantastiskt system just för att det blir lönsamt att producera sånt som folk vill ha, och olönsamt att producera sånt som folk inte vill ha?
Då kan man väl inte komma och säga att hörrudu, nu måste du köpa alla dom här sakerna, för annars krashar systemet.
Vill dom att jag ska konsumera får de väl ta och producera sånt som jag har lust att betala för då! Som tex vård och utbildning.
(Och inte nödvändigtvis till mig själv, kan mycket väl tänka mig att betala för andra som behöver det mer, i form av skatt eller frivilliga gåvor. Tror nämligen att ifall jag på det sättet kan bidra till att folk flest mår lite bättre, så kommer det att gynna mig också, men det handlar väl mer om livsåskådning än ekonomi, så låter bli att gå in mer på det.)
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #33 skrivet: 19 jan-10 kl 22:16 »
Vill bara säga det, att bara för att man betalar mindre i skatt när man konsumerar mindre, så behöver väl inte det betyda att man inte bidrar?

Det finns ju många andra sätt att bidra till samhället på, tex. är det dom använder sin lediga tid till att jobba ideellt för något man tror på, vilket är bra för föreningslivet som är viktigt för många. Eller kanske håller man på med något galet projekt som fungerar som inspirationskälla för andra med galna ideer (I alla fall jag blir glad när jag hör talas om folk som håller på med lite smågala saker..), eller man får mer tid över att bry sig om sina medmänniskor, som känner sig tryggare och mer "sedda", så risken att de ska bli en belastning för samhället (i form av kriminalitet, psykiska sjukdomar, osv) minskar.

Måste allt räknas i pengar?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

grimbart

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 20 jan-10 kl 00:07 »
midvinter... det ligger nåt i det du säjer...
Fjäderfän och kaniner

Georgisten

• Östergötland
« Svar #35 skrivet: 20 jan-10 kl 06:29 »
Midvinter: Det är klart att du har rätt. Problemet ligger på ett annat plan. Om inte folk jobbar och producerar som tokar... vem ska betala av den växande nationella skulden (=allas våra gemensamma skulder ink. statsskulden)? Systemet är genuint ruttet helt enkelt.

Kolla det här räkneexemplet där räntan är satt till 10% (ponerandes att systemet börjar från början):

Banklån till person A: 100kr. Total penningmängd i cirkulation… 100kr

Banklån till person B: 100kr. Total penningmängd i cirkulation… 200kr

Lån A amorteras till banken + 10% ränta  = 110kr

Lånebeloppet försvinner nu ur cirkulationen och räntedelen spenderas (men den kan lika gärna stanna kvar hos banken) tillbaka av banken ut i cirkulation.

Total penningmängd i cirkulation… 100kr.

Lån B återstår + 10% ränta. 10kr saknas i systemet och ett nytt lån måste göras av B eller någon annan för att hans/hennes ränta ska kunna återbetalas.

Folk som inte skuldsätter sig är alltså en belastning för samhället vare sig man tycker att de bidrar på annat sätt, vilket jag också egentligen tycker, eller inte. Folk lånar för att konsumera därför att det är så pengarna hålls rullande i samhället. Lånandet leder till återbetalningar som måste arbetas ihop men eftersom pengarna försvinner ur samhället när lånen avbetalas måste fler lån göras för att hålla igång det hela och så flyter det på.
« Senast ändrad: 20 jan-10 kl 13:18 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mata

• Södermanland
« Svar #36 skrivet: 20 jan-10 kl 07:18 »
Midvinter:
Citera
Tror nämligen att ifall jag på det sättet kan bidra till att folk flest mår lite bättre, så kommer det att gynna mig också, men det handlar väl mer om livsåskådning än ekonomi, så låter bli att gå in mer på det.)

Måste vi låta bli att gå in på det bara för att vi pratar ekonomi?

Ekonomi är en sammansättning av två ord: ”oikos” betyder ”hus” och ”nemein” betyder ”tilldela”, ”ordna”, ”fördela”. Ordet avser ursprungligen hur man fördelar sysslor och tillgångar i sitt egna hem.
'
Hur vi väljer att fördela sysslor och tillgångar i stort i samhället har i allra högsta grad med livsåskådning att göra!
Där blir ju Elmis inlägg tydligt.

Jag tror också starkt på att det du säger och jag tror även att vi förlorar otroligt mycket i det nuvarande systemet. Det nuvarande systemet motverkar nära relationer, sammanhållning i samhället (byar/bostadsområden), naturliga kulturella yttringar etc.  Det gör folk olyckliga på olika sätt.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #37 skrivet: 20 jan-10 kl 13:04 »
Midvinter: Det är klart att du har rätt. Problemet ligger på ett annat plan. Om inte folk jobbar och producerar som tokar... vem ska betala av den växande nationella skulden (=allas våra gemensamma skulder ink. statsskulden)? Systemet är genuint ruttet helt enkelt.

Kolla det här räkneexemplet där räntan är satt till 10% (ponerandes att systemet börjar från början):

Banklån till person A: 100kr. Total penningmängd i cirkulation… 100kr

Banklån till person B: 100kr. Total penningmängd i cirkulation… 200kr

Lån A amorteras till banken + 10% ränta  = 1100kr

Lånebeloppet försvinner nu ur cirkulationen och räntedelen spenderas (men den kan lika gärna stanna kvar hos banken) tillbaka av banken ut i cirkulation.

Total penningmängd i cirkulation… 100kr.

Lån B återstår + 10% ränta. 10kr saknas i systemet och ett nytt lån måste göras av B eller någon annan för att hans/hennes ränta ska kunna återbetalas.

Folk som inte skuldsätter sig är alltså en belastning för samhället vare sig man tycker att de bidrar på annat sätt, vilket jag också egentligen tycker, eller inte. Folk lånar för att konsumera därför att det är så pengarna hålls rullande i samhället. Lånandet leder till återbetalningar som måste arbetas ihop men eftersom pengarna försvinner ur samhället när lånen avbetalas måste fler lån göras för att hålla igång det hela och så flyter det på.
Ursäkta, men jag klarar inte av att tolka detta exempel, kan det utvecklas?
"Kärleken är livets bäste vän"

grimbart

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 20 jan-10 kl 13:07 »
1100kr ska nog vara 110kr...
Fjäderfän och kaniner

Georgisten

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 20 jan-10 kl 13:33 »
Ursäkta, men jag klarar inte av att tolka detta exempel, kan det utvecklas?

Om vi börjar från slutet så ser du att 10kr blir över. 10kr som någon är skyldig sin bank! Från början fanns inte en enda krona i hela samhället (i detta exemplet bortses från de 3-5% av sedlar och mynt som ges ut skuldfritt av RB). Sen började bankerna låna ut pengar mot ränta. Men matematiken går inte ihop sig när pengar ges ut på detta vis. Alltså måste en oupphörlig skuldsättning av hela samhället ske för att alla lån ska kunna betalas tillbaka. Betalning av lån framtvingar alltså nya lån om inte folk ska gå bankrutt. På så vis uppehålls ekorrhjulen!

När du går till banken för att låna 100000kr tar du m a o inte redan befintliga pengar ur systemet. Banken skapar pengarna direkt på ditt konto. De lånas helt enkelt in i existens i form av elektronisk kredit.

« Senast ändrad: 21 jan-10 kl 01:20 av Vargalyster »

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser