Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maranägg, glad överraskning!  (läst 5173 gånger)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
Maranägg, glad överraskning!
« skrivet: 17 jan-10 kl 11:49 »

I dag värpte min båda nya maranhönor, som jag hämtade i Småland för ett par veckor sedan, sina första ägg.
Jag måste säga att jag blev väldigt glatt överraskad  ;D.
Jag hade egentligen bara tänkt köpa en tupp till mina två tidigare maranhönor, men det slutade med att jag kom hem med två tuppar och två hönor.
Ibland har man flyt! De tidigare hönorna har inte alls lika bra äggfärg.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

patrick.

• Gäst
SV: Maranägg, glad överraskning!
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 11:56 »
oj vilken bra färg :D.. väntar också på att mina maran unghöns skall börja värpa ;D  hoppas på bra ägg färg jag med :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 12:05 »
Fina ägg. Alltid roligt med sådana överraskningar i hönshuset ;D Det är bara att gratulera!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 12:56 »
Åh, nu längtar jag så tills min höna ska börja!!!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

patrick.

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-10 kl 14:52 »
alltså detta var lite kul.. jag skriver i denna tråden idag och säger att jag väntar på mina maraner ska börja värpa... nyss när jag gick ner så låg där ett ägg :O blev såååå glad men de var inte lika mörkt dom ditt....

Eva R

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-10 kl 15:43 »
Ja, visst är det spännande när nya höns börjar värpa!

Nu har jag en brahmatrio jag väntar ska sätta igång också.
Både dom och maranerna har fått 6 timmar tillskottsljus mellan 9-15 den senaste veckan och det verkar ha gjort susen  :).
Mera ljus, många ägg, fler kläckare ............

Patrick; du får köpa en tupp från de här äggen av mig så får du bättre äggfärg i nästa generation   ;).
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

patrick.

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 16:59 »
här kommer bild :D ... men de är ganska "mönstriga"?

(klicka för att förstora bilden)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 19:55 »
Min lilla maranhöna, Martin, har också lagt sina första ägg, det första kom den tionde, det andra den trettonde och det tredje den femtonde. Det var så roligt att få ett par bruna ägg. Men de var inte sååå mycket mörkare än lohmannhönorna eller deras döttrar. Martine är gökfärgad, de brukar visst inte lägga så mörka ägg.

De ser lite ut som ditt Patrick, som en mörkare hinna som det är liksom repor i, och lite mörkare prickar.

Martin är kläckt 7 juni. Eftersom det bara blev en kyckling av tjugo beställda, skickade ägg, var vi hundra på att det var en tupp, därav Martin. Jag försökte få barnen att byta namn till Martina eller Martine men det har de svårt för...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Eva R

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 17 jan-10 kl 21:04 »
Jag har haft gökfärgade tidigare och de hade också ljusare ägg.
Men även de svart/koppar jag har haft tidigare har varit ljusare än de här.

Patrick; är dina gökfärgade, svart/koppar eller blå/koppar?

Rakadero; visst är det tråkigt när det blir så dålig utdelning på kläckningen?
Jag hade ett par sådana förra året, men med litet modifiering av "kläckarparken" hoppas jag på bättre resultat i år  :P.
//Eva R

patrick.

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 jan-10 kl 22:49 »
hum!.. nu under vintern så har både mina gökfärgade och svartkopparfärgade gått till samman så jag vet inte vilken som lagt ägget ::) .. men antar att det är  svartkoppar hönan då hon är äldst..   hoppas att de blir mörkare då jag fick se föräldrarnas ägg och de var mycket mörkare:!..

patrick.

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jan-10 kl 15:19 »
jii idag fick jag ett till ägg =] och de var inte lika "mönstrigt" som de andra ägget :)

Eva R

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-10 kl 15:45 »
Ja, det där såg j u både jämnare färgat och mörkare ut :).
Mina värpte några ägg i början av veckan men nu har det varit stopp >:(.
//Eva R

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #12 skrivet: 23 jan-10 kl 16:46 »
Det är så vackert när man har höns som värper ollika färg på äggen, jag har också maraner Koppar och araucana och vanliga grönvärpare så roligt sälja matägg till folk dom blir alldeles lyriska jag har folk som åker ut från stan hit på landet för att köpa ägg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 23 jan-10 kl 17:16 »
Detta låg i halmet i dag !  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Eva R

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 23 jan-10 kl 20:56 »
Detta låg i halmet i dag !  ;D
Det ser nästan litet marmorerat ut. Spännande!
//Eva R

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 23 jan-10 kl 23:51 »
Ja jag har fått ett förut o det var oxå marmorerat faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

patrick.

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 mar-10 kl 18:13 »
tänkta jag kan slänga in en bild på mina gökägg :)... dessa är nästan lika mörka som svart-kopparna..  bara storleken som skilljer...

Torry

« Svar #17 skrivet: 04 mar-10 kl 19:11 »
Jättefina ägg!! Skulle gärna vilja köpa några lite längre fram. Tycker gökfärgade maraner är så vackra.
//Torry

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 04 mar-10 kl 19:18 »
tänkta jag kan slänga in en bild på mina gökägg :)... dessa är nästan lika mörka som svart-kopparna..  bara storleken som skilljer...

På vilket sätt skiljer storleken menar du?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

patrick.

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 mar-10 kl 19:25 »
På vilket sätt skiljer storleken menar du?
svart kopparna lipper på 72-75g och gökarna på 55-57 kanske inte låter så mycket men man ser det väldigt tydligt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser