Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bereda lammskinn  (läst 3655 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
bereda lammskinn
« skrivet: 16 jan-10 kl 17:31 »
Hej
Jag har några lamm ca 11 månder som jag tänkte slakta till mig själv nu.
Jag funderar på att skicka till Tranås för beredning.
Några frågor .
Är det rätt tid nu?. (gotlandsskinn ger sämre betalt hos scan nu..Varför det)
Lammen är finullskorsningar.
Hur hanterar jag skinnet innan det skickas till Tranås??.
Vad skall jag tänka på ??

Helt ny på skinnområdet.Men det hade varit kul med några egna skinn.Funkar det bra så kanske man kan prova att sälja i en hantverksförening som jag är med i på sommaren.Men kostar beredning och frakt runt 800 kr (har jag hört) är det kanske svårt att få ut sådana pengar i mörkaste Småland-Halland.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: bereda lammskinn
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 17:33 »
Ska du skicka till tranås så vill de att du först saltar skinnet liggande med ullsidan nedåt och saltar om efter 1 vecka. Efter ytterliggare en vecka kan du skaka av saltet och packa in det i en svart plastsäck ihop med följeseldeln och skicka den.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 30 jan-10 kl 11:19 »
Alla fårskinn är vackrast på hösten. Vinterskinn är av sämre kvalitet. Förra året slaktade jag ett bagglamm av åsenfår, som jag skickade till beredning. Jag valde plädklippning och det skinnet blev jättefint fast jag slaktade i februari. Möjligen är gotlandsskinn sämre på vintern. Tänk på att du ska använda stensalt och att du ska ha ett tjockt lager salt och se till att det blir salt på varenda liten flik av skinnet.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 mar-10 kl 15:29 »
Ja, ofta är gotlandsskinn mattare när man slaktar på vintern. Ifall man inte klippt på hösten så är de ofta tovade och filtade också så man är tvungen att klippa dem kort, päls=18mm. Men, de kan bli mjuka, fina och varma ändå. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 15:42 »
Om det bara är några lamm (2-4). Så är ett alternativ att bereda dem själv. Det är inte svårt, det tar bara tid. Så om du har tid kan du läsa dig till hur man göra och göra det själv. Det krävs inga dyra saker för att göra det heller.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 2 användare
Be, fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser