Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dorking  (läst 2429 gånger)

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
Dorking
« skrivet: 15 jan-10 kl 23:45 »
Jag har hört en hel del gott om Dorking och har fått kontakt med en uppfödare (från uppfödarlistan).

Finns det flera? Ska man ha tupp och hönor så vill man ju inte ha från samma besättning, helst...

På samma tema, kan man importera kläckägg genom "ombud", en importör som sköter det hela? Eller blir äggen för dyra?
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Dorking
« Svar #1 skrivet: 16 jan-10 kl 11:45 »
Det är inga som helst problem att ha både tuppar och hönor från samma besättning. Många gånger kan det till och med vara att föredra. Dels slipper man blanda smittor och sen brukar djur från samma grupp ge homogenare avkommor. Höns är ju väldigt tåliga mot inavel. Det är bättre att tillföra nån ny höna ibland om man vill ha in nytt blod än att byta tupp.

Vad som är för högt pris bestämmer ju den som vill ha äggen. Det är svårt att veta vad var o en kan lägga ut på ägg och hur gärna man vill ha in en ras eller nya linjer styr ju också hur mycket man vill lägga ut.

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 14:58 »
Höns är ju väldigt tåliga mot inavel. Det är bättre att tillföra nån ny höna ibland om man vill ha in nytt blod än att byta tupp.

Ahh, ser där, man lär sig något varje dag ;) Jag trodde det var tvärtom..

Vad som är för högt pris bestämmer ju den som vill ha äggen. Det är svårt att veta vad var o en kan lägga ut på ägg och hur gärna man vill ha in en ras eller nya linjer styr ju också hur mycket man vill lägga ut.

Jepps, helt rätt. Jag såg det mest ur ett personligt perspektiv ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 15:40 »
Byter man tupp och den nya tuppen har en massa dåliga egenskaper eller anlag så får ju många kycklingar det anlaget också. Sätter man in en höna får hon ju mindre avkommor än en tupp och man kan lättare få bort oönskade egenskaper.

En del tycker att 10 kr/st för ägg är dyrt och andra kan tänka sig att betala flera hundra pr/st så det är ju väldigt indivduellt.

Jag känner en som har Dorking, han har djur från 2 helt obesläktade stammar.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 22:39 »
Trots att vi inte är så många som har Dorking så finns det några obesläktade stammar av silver-grå, andra färger är det knepigare med. Jag har ju röd med och vet inte om det är någon annan som har det. Så import är mest om man vill ha en annan färg än silver-grå.

Men jag tycker att det är lustigt att denna lugna, härdiga och relativt högvärpande ras inte är vanligare. Kanske det beror på att det står i hönsböcker att den inte tycker om fuktigt klimat, men det säger ju mot sig självt eftersom den kommer ifrån england..
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 17 jan-10 kl 11:15 »
Men jag tycker att det är lustigt att denna lugna, härdiga och relativt högvärpande ras inte är vanligare. Kanske det beror på att det står i hönsböcker att den inte tycker om fuktigt klimat, men det säger ju mot sig självt eftersom den kommer ifrån england..

Har du nåt fint foto att locka med ?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

backstugan

• Småland
    • Avkopplad.se
« Svar #6 skrivet: 17 jan-10 kl 15:42 »

Har du nåt fint foto att locka med ?

Eftersom jag inte har några Dorking själv [ännu] så letade jag fram en bild på nätet:

Läs gärna här, det verkar vara en trevlig ras! Både för ägg och kött. Jag kommer definitivt att försöka skaffa den till våren/sommaren när vi blir "utflyttare".

http://www.quennell-lake-poultry.com/Dorking.htm

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-10 kl 21:41 »
Å, så fin !
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser