Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturlig biskötsel  (läst 33979 gånger)

Mirtha

• Dalarna
Naturlig biskötsel
« skrivet: 15 jan-10 kl 15:07 »
Jag är en nybörjare (har just avslutat nybörjar kurs)vad gäller biodling.Planerar starta i en liten skala med ett par kupor  i västra Dalarna och önskar göra biodlingen så naturlig som möjligt, så nära vildbinas levnadssett som möjligt.Är det realistiskt?Har någon egen erfarenhet av detta?Har ni några konkreta råd?

anlet

• Närke
SV: Naturlig biskötsel
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 16:27 »
Det är ingen bra ide. När Du skall skatta dvs ta honungen från bina innebär detta att det är som ett krig mellan dig och bina och det kriget måste du vinna. Det kommer bina inte att må bra av. Jag tror att tambin har ungefär samma levnadsätt som vildbin. Vi människor har inte förändrat binas liv och beteende som vi gjort med många andra djur. Om vi människor skall ta honungen från bina mår de bäst av att bo i kupor, anpassade till ändamålet, dvs att vi människor skall ta honungen

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 18:00 »
Vad är det som hindrar dem att leva "naturligt" i fyrkantiga kupor ?
jag har sett svärmar i alla möjliga formationer.

Systemet med ramar har ju skapat efter våran vilja att skatta honung mm. Genom förbättringar av ventilation och eventuell isolering har vi fått bina att överleva bättre, nu är det ju ett faktum dessutom i största delen av landet att varroa finns och måste bekämpas på valfritt vis annars dukar bina under..

Så vilken bostad man än väljer att bina skall bo i är det bara våra romantiska föreställningar som sätter in när de får bo i en stock eller halmkupa ?!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

wictor

« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 19:14 »
Biodling i uppstaplingskupor med helt vanliga bin är väldigt naturligt. Varför krångla till det enkla? Och så undrar jag om någon kan tala om skillnaden mellan "vildbin" och tambin. Mina "tama" bin kan nog allt vara lite vilda ibland...

När man t.ex åker runt i östeuropa för att hitta "rena" carnica-bin så är det ju en ras som ligger så nära det "vilda" som möjligt man vill hitta.

Det enda man skall undvika är halmkupor. Helt omöjligt att kontrollera någonting överhuvud taget, helt omöjligt att göra en effektiv varroabehandling.

Skall man ha husdjur - dit bina räknas - så måste man kunna kontrollera sådana enkla saker som hälsotillstånd och foderbehov. Detta kan omöjligt göras i en halmkupa - eller en ihålig trästock för den delen...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 19:20 »
Jag är en nybörjare (har just avslutat nybörjar kurs)vad gäller biodling.Planerar starta i en liten skala med ett par kupor  i västra Dalarna och önskar göra biodlingen så naturlig som möjligt, så nära vildbinas levnadssett som möjligt.Är det realistiskt?Har någon egen erfarenhet av detta?Har ni några konkreta råd?
Berätta gärna hur du tänker, vad du själv har för ideer.
Mvh//Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 22:28 »
Hej Mirtha!
Jag befinner mig i en snarlik situation; jag sitter som bäst och skissar på min allra första kupa och längtar efter mina allra första samhällen. Det som har fångat mitt hjärta är småskalig biodling så nära naturen som möjligt. En i mitt tycke fantastisk sida är http://www.naturalbeekeeping.org/ som har som motto något i stil med enkel, naturlig och hållbar biodling tillgänglig för alla. Mycket fokus ligger på att ge bina så naturliga förutsättningar som möjligt och störa bisamhället så lite som möjligt; bin borde trots allt veta bäst hur de själva vill ha det.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 22:51 »
Jag skulle vilja testa att invintra på honung istället för socker...
Landsflykting i storstan...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 08:19 »
Problemet är om man utifrån naturlig biodling anser sig att bina får sköta sig själva. Då kommer kupan till slut att vara en smittohärd som slår på andra odlare.
Då undrar man om god skötsel med ekologiska förtecken inte är det absolut bästa för ett bisamhälle och för omgivningen.
Man vet också att statistiskt så invintrar bina bättre på rent socker än honung, därför förbättrar man för bina genom att plocka honung och ge socker(lösning) på vintern.
Naturlig biskötsel är på många ställen ett ganska så förvirrat begrepp och i händerna på någon som inte förstår vad som händer i kupan kan det alltså vara rent destruktivt.
Bin klarar inte att överleva naturligt i stora delar av landet utan dör av sjukdomar, svält och kyla.
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 08:39 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 08:31 »
Hej Mirtha!
Jag befinner mig i en snarlik situation; jag sitter som bäst och skissar på min allra första kupa och längtar efter mina allra första samhällen. Det som har fångat mitt hjärta är småskalig biodling så nära naturen som möjligt. En i mitt tycke fantastisk sida är http://www.naturalbeekeeping.org/ som har som motto något i stil med enkel, naturlig och hållbar biodling tillgänglig för alla. Mycket fokus ligger på att ge bina så naturliga förutsättningar som möjligt och störa bisamhället så lite som möjligt; bin borde trots allt veta bäst hur de själva vill ha det.

www.naturalbeekeeping.org är en bra och OK länk om man verkligen läser den och förstår vad "naturlig biodling" innebär. Skillnaden mellan är hårfin och man slipper inte sjukdomar och Varroa för det, snarare är man mera utsatt då bina kanske behöver lite mera tillsyn. De använder samma behandlingar och ibland också apistan för att hålla nere kvalstermängden.

Många anser att TBH skulle vara mera naturligt än en vanlig EPS kupa, kan faktiskt diskuteras. Man måste se skillnad på binas skötsel och hur bina själv reformerar sin kupa utifrån det material de fått. Att bina i en TBH bygger lite annorlunda och och på en träpinne i stället för på en ram betyder inte att skötseln förändras, man måste fortfarande sköta sina bin enligt regelboken för att de skall överleva.

Snart så får vi se hur TBH entusiaster sakta men säkert tappar intresse för biodlingen allt eftersom det kanske inte är så rationellt och bina minskar pga en massa missupfattningar om binas skötsel. Jag är rädd att det går helt åt skogen bokstavligen ...
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 10:17 av Sten-Åke Lindell »

quintus

« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 08:56 »

Många anser att TBH skulle vara mera naturligt än en vanlig EPS kupa, kan faktiskt diskuteras. Man måste se skillnad på binas skötsel och hur bina själv reformerar sin kupa utifrån det material de fått. Att bina i en TBH bygger lite annorlunda och och på en träpinne i stället för på en ram betyder inte att skötseln förändras, man måste fortfarande sköta sina bin enligt regelboken för att de skall överleva.

Jag har ingen erfarenhet om TBH men -
är det inte så att meningen med biodlingen är att få honung i burken? Kan någon som har egen erfarenhet med TBH förklara mig hur får man ur högst oregelbundet byggda kakor honungen? Rationellt?

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 09:47 »
www.naturalbeekeeping.org är en bra och OK länk om man verkligen läser den och förstår vad "naturlig biodling" innebär. Skillnaden mellan är hårfin och man slipper inte sjukdomar och Varroa för det, snarare är men mera utsatt då bina kanske behöver lite mera tillsyn. De använder samma behandlingar och ibland också apistan för att hålla nere kvalstermängden.

Skillnaden mellan traditionell biodling och den naturliga som förespråkas på http://www.naturalbeekeeping.org är allt annat än hårfin. Jag tar mig friheten att väldigt snabbt översätta de fem grundprinciperna från nämnda sida:

1 Minimalt med ingripande [Minimum Interference]; varje gång man öppnar sin kupa utsätts bina för en viss stress och man förlorar viktig värme och doft i kupan.
2 Föröka endast från obehandlade överlevare [Only increase from untreated survivors]; låt det naturliga urvalet ha sin gilla gång, "survival of the fittest" (de bäst anpassades överlevnad).
3 Använd inga kemikalier i kupan [Do not use synthetic chemicals in the hive]; man använder inte samma behandlingar som traditionell biodling och verkligen inte Apistan.
4 Mata med socker endast i absoluta nödfall [Feed sugar only when absolutely necessary]; det finns en anledning till att bin samlar honung full av enzymer och spårämnen (annars hade de nöjt sig med att stapla socker).
5 Använd inte traditionella ramar [Do not use foundation]; det hindrar bina från att bygga och variera celler enligt sina egna preferenser.

Detta går i mångt och mycket stick i stäv med traditionell biodling, och i dagsläget är det kanske mer en vision än ett praktiskt tillvägagångssätt (behandlar ens grannar mot Varoa måste man givetvis göra dem sällskap).
Det är fullt möjligt att det går helt åt skogen bokstavligen som Sten-Åke sa, men jag tycker nog att de som väljer ett sådant ödmjukt synsätt förtjänar vår respekt.
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 09:58 av Calatan »

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #11 skrivet: 16 jan-10 kl 09:51 »
är det inte så att meningen med biodlingen är att få honung i burken? Kan någon som har egen erfarenhet med TBH förklara mig hur får man ur högst oregelbundet byggda kakor honungen? Rationellt?
Här tror jag att du slår huvudet på spiken -  det är långt ifrån alla som tycker att meningen med biodling är att få honung i burken! Man kan ha bin enbart för att öka pollinering av sina grödor och man kan mycket väl ha bin enbart för binas egen skull.
Jag vet inte exakt vad det var för svar Mirtha var ute efter i sitt original-inlägg, men det är inte alla som önskar sig en rationell och högproduktiv biodling.
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 10:02 av Calatan »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 jan-10 kl 10:11 »
Detta går i mångt och mycket stick i stäv med traditionell biodling, och i dagsläget är det kanske mer en vision än ett praktiskt tillvägagångssätt (behandlar ens grannar mot Varoa måste man givetvis göra dem sällskap).
Det är fullt möjligt att det går helt åt skogen bokstavligen som Sten-Åke sa, men jag tycker nog att de som väljer ett sådant ödmjukt synsätt förtjänar vår respekt.

Men då läser man inte och förstår att man sprider smitta till sina och andras bin och "de som väljer ett sådant ödmjukt synsätt förtjänar vår respekt" är nog det sjukaste statement i detta biodlingsforum jag läst.

Den som inte förstår att bina självdör och att man ser till att omgivande bigårdar också smittas skall helt enkelt inte hålla på med bin överhuvudtaget. Jag har träffat personer som har bin och köper nya bin i stort sett varje sässong då deras bin dött på vintern eller under sommaren pga sin "naturliga" syn på skötsel och bin.

Det är detta som hela bisjukdomsproblematiken, bitillsyningsmän, länstyrelser, SJV, SBR, BF !!!!  A L L A  !!!! försöker få ordning på och du förespråkar det tillsammans med några andra.

Det enda detta synsätt förtjänar är en kurs i biodling och undervisning i bisjukdomar!! Det är alltså seriösa biodlare som borde respekteras.

quintus

« Svar #13 skrivet: 16 jan-10 kl 10:22 »
-  det är långt ifrån alla som tycker att meningen med biodling är att få honung i burken! Man kan ha bin enbart för att öka pollinering av sina grödor och man kan mycket väl ha bin enbart för binas egen skull.

Inte mig emot men det finns lämpliga sorter honung att övervintra bin på men det finns mindre lämpliga sorter med. Vad är det för filosofi att antigen låta bin svälta ihjäl eller att drabbas av utsot?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 jan-10 kl 10:24 »

Att bara ha bin för att det är kul och pryda trädgården och kanske hänvisa till pollineringsaspekten kräver i alla fall god skötsel av sina bin. Det är skötselprogrammet som jag har invändningar emot. Att man sedan inte förstår värdet i honungen (1.000 - ca 2.000/kupa) av alla möjliga orsaker tycker jag är upp till kupägaren. Oftast är det så att är man inte intresserad av honung bryr man sig inte om det andra i kupan heller, bin, vax, propolis etc utan bara låter allt vara tills det kollapsar och börjar om.

Varför det är så vet jag inte, om det tillhör "vegantänket" eller vad man nu har för livsåskådning, men det är i alla fall inte bra för bina. (rena djurplågeriet).
« Senast ändrad: 16 jan-10 kl 10:58 av Sten-Åke Lindell »

Curt

« Svar #15 skrivet: 16 jan-10 kl 11:32 »
I bland sätter man likhetstecken mellan "naturligt" och ekologiskt. Jorbruksverkets vägledning om ekologisk biodling kan vara en nyttig läsning.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 jan-10 kl 11:44 »
I SJV lagstiftning finns bara ekologisk och lagen är tydlig. Men om man nu anser sig att vara naturlig och låta bina vara så vet man heller inte någonting om kvalstermängder eller hur man kommer tillrätta med olika sjukdomar, man bara kör på och då bryter man mot lagstiftningen utan att förstå. Det finns alltså en kategori som måste läsa på. Vad säger en bitilsyningsman om attityden "naturlig" biodling där man låter bina vara helt för sig självt? Lagbrott Japp! En bisjukdomskonsulent skulle fått krupp!
« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 20:31 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 jan-10 kl 12:09 »
Minimikraven för biodling är att man utför det som är basic och ett måste när man har färre antal samhällen.

Drönarutskärning till midsommar och myrsyra med nedfallsövningar och oxalsyrabehandling under sommaren/hösten och vid invintringen.

Bin går numera under regelverket för husdjur och vetrinären har en del att säga till om. Man behöver dock inte ta bina till vetrinären ...  :-[

Men förstår man inte vilken ända man skall mata ett djur så skall man kanske inte ha ett! All djurhållning kräver kunskap och utbildning.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 16 jan-10 kl 12:10 »
Man vet också att statistiskt så invintrar bina bättre på rent socker än honung, därför förbättrar man för bina genom att plocka honung och ge socker(lösning) på vintern.

Det här har jag väldigt svårt att tro på... Hur kan honung, som är nyttigare än socker för människor, plötsligt bli sämre för bina? De är gjorda för att övervintra på honung genom årtusenden, liksom. Med statistik kan man bevisa det mesta  ;)
(Får mig att tänka på vällingindustin och amning, mm).

Landsflykting i storstan...

Curt

« Svar #19 skrivet: 16 jan-10 kl 12:23 »

Men förstår man inte vilken ända man skall mata ett djur så skall man kanske inte ha ett! All djurhållning kräver kunskap och utbildning.
Jag håller fullständigt med Sten-Åke, vem skulle drömma om att släppa hästar, kor, får getter mm fritt i skogen utan tillsyn.
Hur kan man ta sig igenom en nybörjarkurs i biodling utan att känna till att man har krav på sig att bekämpa Varroa?

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser