Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rör vs murstock  (läst 22407 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: rör vs murstock
« Svar #20 skrivet: 16 jan-10 kl 22:57 »
är det helt ok att sätta in hemmabyggda skorstenar hursomhelst nu för tiden? de måste väl provtryckas medmera av behörig murre?
Fjäderfän och kaniner

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 16 jan-10 kl 23:22 »
Det beror ju till stor del hur effektiv förbränning (verkningsgrad) du har på spisen/pannan som du eldar i, ju bättre verkningsgrad ju mindre roll spelar skorstenen.

Rökgaserna bör ju helst inte hålla mer än 80-90 grader en halvmeter ner i skorstenen, även om man har en aldrig så rejäl murstock så blir det kråkeldning om kaminen/pannan lämnar ifrån sig 600 grader varma rökgaser till skorstenen.

Dessutom är det ju så att man måste elda i det närmaste dygnsvis innan man får ut nån värme ur sin gedigna murstock... så rent praktiskt är det ingen större skillnad mer än att en isolerad plåtskorsten är otroligt mycket enklare att meka ihop.

lj

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 17 jan-10 kl 00:13 »
är det helt ok att sätta in hemmabyggda skorstenar hursomhelst nu för tiden? de måste väl provtryckas medmera av behörig murre?

Jo som jag skrev är regeln att sotaren ska godkänna  skorstenen.

Bor man bortom civilisationen och vet att man har gjort rätt är det väl egentligen bara försäkringsbolaget och fastighetsägaren  :( som knorrar om det brinner.
Försäkringen är en form av civilrättsligt avtal och bolagen kräver godkänd eldningsanläggning för att betala ut full ersättning om branden har orsakats av exv skorstenen.

« Senast ändrad: 17 jan-10 kl 12:04 av lj »

Menteverde

« Svar #23 skrivet: 22 jan-10 kl 19:50 »
Om du får tag på ett syrafast rostfritt rör på skroten av lämplig dimension så har du en skorsten som är enklare att montera och få tät än en murad skorsten och förmodligen så beständig att den överlever både dig och den här planeten.

Dessutom kan man med en sån skorsten sänka rökgastemperaturen lite mer än rekommenderat utan att behöva vara så rädd för kondensbildning.

Det är ingen vidare bra ide att lagra in värme i en gedigen murstock då så mycket av denna då avges till kråkorna.

DeadMan

• punken lever
    • -
plåt och eld
« Svar #24 skrivet: 22 jan-10 kl 21:34 »
Hej Alla! Sist jag hade en kemilektion så hade inte Majem ett plåtprovrör när han visade syrornas frätande talanger! han hade glas! varför??man skall inte ha plåt insatser i en pipa om den skall fungera till dina barn har fått pubis hår! MVH DEADMAN 8) 8) 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #25 skrivet: 22 jan-10 kl 21:50 »
[...]
Det är ingen vidare bra ide att lagra in värme i en gedigen murstock då så mycket av denna då avges till kråkorna.

Oj! Skojar du? Det var tvärt emot det jag hört tidigare. Murstocken ger väl en hel del värme i stugan?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #26 skrivet: 23 jan-10 kl 11:55 »
Då murstocken faktiskt är öppen utåt, både genom det som sticker ovanför taket plus att det är ett "rör" där uteluften har tillträde och dessutom står på backen så förlorar murstocken massor av värme till såväl uteluften som till marken

Att värma upp en murstock är slöseri med energi med andra ord eftersom det går åt hiskliga mängder med värme för att få den varm och sedan avges en mindre del av denna värme inne i huset, synnerligen ineffektivt.

En skillnad är om man har Hypokaust, detta var ett vanligt sätt att värma upp romerska villor i antik tid.

Då hade man en slav som eldade i en eldstad i källaren (föregångaren till stokerpanna  :D) och rökgaserna leddes upp genom kanaler i golv och väggar så att hela huset blir en murstock... men detta kan ju inte på långt när mäta sig med ett modernt vattenburet system även om det är otroligt mycket effektivare än med öppen spis + murstock.

Ska man elda ved så är det vattenmantlat som gäller, då kan man flytta runt energi via vattnet till där den behövs som bäst - vilket inte är till att värma murstocken.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 23 jan-10 kl 12:00 »
Jo du Deadman, det finns inte en skorsten som håller för evigt utan bättringsarbeten då och då - det är som med allt annat att man sätta priset i relation till förväntad livslängd.

En "plåtskorsten" kan ju utan vidare hålla i 20 år... och då ska väl ungjäklarna både hinna få hårväxt, raka av den och rentav skaffa egna ungjäklar  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 23 jan-10 kl 13:09 »
Att en öppenspis är värdelös för uppvärmning känner jag till. Tänkte mer på vedspis/kamin + murstock… är det lika dåligt som en öppenspis, med tanke på värmelagring i murstocken? Min stuga blir ju väldigt liten och att mura en riktig rörspis känns lite väl häftigt.

« Senast ändrad: 23 jan-10 kl 13:14 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 23 jan-10 kl 16:04 »
Kortfattat så är en järnspis + murstock bättre än öppen spis + murstock... men räkna inte med att hålla huset varmt till följd av värmelagring i murstocken utan det är helt enkelt värmestrålningen från järnspisen som gör nått för uppvärmningen.

Om du har eldat i 10-12 timmar så börjar murstocken kännas lite ljummen... förr i världen var det alltid någon hemma och eldade på vintern, det var det ständiga eldandet som värmde huset och inte murstocken.

På herrgårdar och herresäten så hade man som regel en trädgårdsmästarbostad som låg nästan "dörr-i-dörr" med stora huset och på vintern när det inte var så mycket trädgårdsarbete så var det till att gå runt och elda i alla spisar och kakelugnar.

På "vanliga" gårdar så bodde man i köket på vintern och där var ju frun och barnen hemma så att dom kunde hålla fyr i spisen.

Dom som däremot bodde inne i staden var det synd om, ved och kol var dyrt och många hade inte råd att elda och det var många som dukade under till följd av kyla och undernäring.

Det du kan göra är att tilläggsisolera stugan utvändigt, det är ju tekniskt möjligt att minska värmebehovet hos ett gammalt hus från i värsta fall 80-90 watt/kvadratmeter ner till kanske 20-25 w/m2.

Allt var inte bättre förr...
(säger Tacitus som är uppfödd i gammla trähus som värmdes med spisar och kakelugnar och med så dåligt isolerade väggar att det ibland bildades en springa mellan ytterväggen och snön... eftersom snön som kom för nära väggen smälte  :-X)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #30 skrivet: 23 jan-10 kl 18:01 »
Kortfattat så är en järnspis + murstock bättre än öppen spis + murstock... men räkna inte med att hålla huset varmt till följd av värmelagring i murstocken utan det är helt enkelt värmestrålningen från järnspisen som gör nått för uppvärmningen.

Om du har eldat i 10-12 timmar så börjar murstocken kännas lite ljummen... förr i världen var det alltid någon hemma och eldade på vintern, det var det ständiga eldandet som värmde huset och inte murstocken.
[...]

Det var tur det, att det var bättre. Nu vet jag inte hur framtiden ser ut, men fortsätter det som det är nu så kommer jag vara borta max 2-3 timmar åt gången. Då blir det nog inget problem med uppvärmningen. Stugans 20 m² tar inte så lång tid att värma upp.

Citera
[...]
Det du kan göra är att tilläggsisolera stugan utvändigt, det är ju tekniskt möjligt att minska värmebehovet hos ett gammalt hus från i värsta fall 80-90 watt/kvadratmeter ner till kanske 20-25 w/m2.
[...]

Stugan kommer att byggas i övergrovt rundtimmer, om det blir som jag vill och har råd. Så tilläggsisolering skippar jag. Men tack ändå för tipset.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #31 skrivet: 23 jan-10 kl 19:54 »
En kakelugn/murspis ska man inte elda kontinuerligt i utan det räcker två gånger per dygn.

En vedspis är bedrövlig på att hålla värmen - även med murstock.

Jag skulle i ditt läge skaffa en begagnad vedspis med vattenkassett som försörjer ett eller två extra element. Sen kan du göra en billigt skorsten till att börja med men se till att fixa en riktig murstock när du får tid/pengar.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #32 skrivet: 23 jan-10 kl 20:34 »
I de flesta fall klarar inte ens 8" timmer av BBR kraven på minsta energianvändvning... om du inte med övergrovt menar sådär en 1/2-1 meter i tjocklek.

Ska du få bygglov så kan det bli tal om att antingen köra dubbla timmerväggar med isolering mellan eller så får du bygga ett timmerhus som kompletteras utvändigt med isolering + panel.

Om du till fullo ska utnyttja timmervägens värmelagrande egenskaper så ska du isolera utsidan, annars går det massor av värme rätt ut till kråkorna - trä leder tyvärr värme ganska bra.

Det är bara att titta på ett 70-80 talshus en frostig vintermorgon så ser du var väggreglarna är placerade, där har frosten smält. På den tiden hade det inte slagit igenom att bygga med brutna köldbryggor utan man isolerade bara mellan reglarna...

Ska du bygga nytt så finns det ju ingen som helst mening med att inte isolera ordentligt mycket.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #33 skrivet: 23 jan-10 kl 21:28 »
En kakelugn/murspis ska man inte elda kontinuerligt i utan det räcker två gånger per dygn.

En vedspis är bedrövlig på att hålla värmen - även med murstock.

Jag skulle i ditt läge skaffa en begagnad vedspis med vattenkassett som försörjer ett eller två extra element. Sen kan du göra en billigt skorsten till att börja med men se till att fixa en riktig murstock när du får tid/pengar.

Tanken med min stuga är att jag ska kunna lämna den en vecka eller två utan att rör fryser på vintern. Inget rinnande vatten kommer att finnas och det blir helt off-grid.   :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 23 jan-10 kl 21:37 »
I de flesta fall klarar inte ens 8" timmer av BBR kraven på minsta energianvändvning... om du inte med övergrovt menar sådär en 1/2-1 meter i tjocklek.

Ska du få bygglov så kan det bli tal om att antingen köra dubbla timmerväggar med isolering mellan eller så får du bygga ett timmerhus som kompletteras utvändigt med isolering + panel.

Om du till fullo ska utnyttja timmervägens värmelagrande egenskaper så ska du isolera utsidan, annars går det massor av värme rätt ut till kråkorna - trä leder tyvärr värme ganska bra.

Det är bara att titta på ett 70-80 talshus en frostig vintermorgon så ser du var väggreglarna är placerade, där har frosten smält. På den tiden hade det inte slagit igenom att bygga med brutna köldbryggor utan man isolerade bara mellan reglarna...

Ska du bygga nytt så finns det ju ingen som helst mening med att inte isolera ordentligt mycket.

Tacitus, nu hamnar vi utanför ämnet. Hoppas johnwarik ursäktar oss…

Jag vill gärna komma upp i minst 30-40 cm tjocklek på rundtimret.

Har kollat med byggkontoret… jag får ”bygga som jag vill” då det är ett fritidshus 20 m². Och ja, man får bo permanent i fritidshus om det inte finns regler som reglerar sådant i området. (Har tidigare jobbat på ett byggkontor som ”personlig”-assistent åt en bygglovsingenjör + admin.uppgifter.)

Alltså, jag gillar det synliga runda timret, både invändigt och utvändigt. Om jag ska börja tilläggsisolera så kan jag ju lika väl bygga ett plankhus istället. Och det vill jag inte.   ;)

Nu åter till rör vs murstock…   o:)

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 23 jan-10 kl 22:44 »
Ska du kunna lämna huset ska det självklart inte vara vatten i systemet - helt rätt! Hur länge kommer du att vara där varje gång du är där? Ska du ha en murstock och magasinera värme tar det säkert två veckor att få upp temperaturen - annars kyler den mer än värmer. I så fall ska du ha ett enkelt rör som snabbt ger ifrån sig värmen och satsa på isolering. Var bara beredd på större temperaturvariation under natten.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #36 skrivet: 23 jan-10 kl 23:19 »
Ska du kunna lämna huset ska det självklart inte vara vatten i systemet - helt rätt! Hur länge kommer du att vara där varje gång du är där? Ska du ha en murstock och magasinera värme tar det säkert två veckor att få upp temperaturen - annars kyler den mer än värmer. I så fall ska du ha ett enkelt rör som snabbt ger ifrån sig värmen och satsa på isolering. Var bara beredd på större temperaturvariation under natten.

Jag ska bo där permanent, jobba borta 2-3 timmar åt gången. Men jag vill kunna resa bort någon vecka om andan faller på. Men andan brukar sällan dyka upp… är en riktig stugsittare.   :D

Nämnde tidigare i tråden rörspis och att jag är rädd att det blir ”för mycket” i en så liten stuga. Vad tror ni om det? Känner ingen murare som kan hjälpa mig och jag är rädd att det är bortom min ekonomi att anlita en okänd.

Hur många timmar kan det ta, mellan tummen och pekfingret, för en murare att mura upp en rörspis och murstock? Stugan kommer antagligen att bli rätt låg, runt 3,5 meter.

« Senast ändrad: 23 jan-10 kl 23:21 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 jan-10 kl 23:33 »
Murar du upp en rörspis ställs det ju helt andra krav på grunden. Jag tycker nog också att det är att gå till överdrift i en såpass liten stuga. Hur var det nu, skulle du ha ström indraget? I såna fall är det ju enklast att ha en elradiator stående på grundvärme ca. 10 grader när du är borta. För en såpass låg temperatur går det inte åt mycket ström. När du kommer hem får du elda upp ordentlig värme igen. Men det tar trots allt en bra stund innan väggarna i ett timmerhus börjar kännas varma.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #38 skrivet: 23 jan-10 kl 23:59 »
Murar du upp en rörspis ställs det ju helt andra krav på grunden. Jag tycker nog också att det är att gå till överdrift i en såpass liten stuga. Hur var det nu, skulle du ha ström indraget? I såna fall är det ju enklast att ha en elradiator stående på grundvärme ca. 10 grader när du är borta. För en såpass låg temperatur går det inte åt mycket ström. När du kommer hem får du elda upp ordentlig värme igen. Men det tar trots allt en bra stund innan väggarna i ett timmerhus börjar kännas varma.

Ja, så känner jag också. Iof, blir det bergstomten så kommer jag lättare undan då det går att gjuta och mura direkt på berget.

Ett alternativ är att ha täljsten i ugnen och ev på vedspisen för att bevara värmen längre.

Det blir ingen el, men ev sol och vind. 

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 24 jan-10 kl 00:10 »
Ja, så känner jag också. Iof, blir det bergstomten så kommer jag lättare undan då det går att gjuta och mura direkt på berget.

Ett alternativ är att ha täljsten i ugnen och ev på vedspisen för att bevara värmen längre.

Det blir ingen el, men ev sol och vind.
I det läget är det nog bäst att bygga en stuga som tål att stå ouppvärmd i perioder. Inte ens den bästa av spisar kan nog hålla temperaturen i flera dagar

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser