Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rör vs murstock  (läst 22402 gånger)

johnwarik

• hantverkare på fri fot, 1000konstnär utan värkstad
    • Ångermanland
rör vs murstock
« skrivet: 15 jan-10 kl 13:42 »
sitter i hus byggar funderingar och försöker komma fram till om jag ska sattsa på en murstock eller ett isolerat skorstensrör och tänkte att det skulle vara bra att höra hur andra har det i sina stugor. om det blir murstock så blir det nog till att återanvända tegel men det är väldigt tidsödande att sitta och knacka rent alla tegelstenar men billigt, fast ett rör går ju ganska fort men har hört att det är ganska så dyrt, vad tror ni?
hantverkare med fötterna på vägen.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: rör vs murstock
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 14:11 »
jag har ett 7meters skorstensrör till min braskamin.. smidigt bygge.
fördelen med en riktig murstock hade ju varit att den hade lagrat värmen bättre, nackdelen hade väl varit att det hade tagit längre tid att få den varm.  min brasa avger värme snabbt men håller inte värmen så värst länge när man slutat elda...
Fjäderfän och kaniner

casper2

« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 23:00 »
Vad har du tänkt koppla in? Flera saker?

Henrik.S

« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 23:16 »
Gör en riktig murstock, skorstensrören är livsfarliga och bör ses över med jämna mellanrum.
//Henrik

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 00:11 »
Jag instämmer, plåtskorstenar kan vara bra t ex i sommarstugor men inte för en eldstad som används dagligen i ett hus där man bor permanent.

I mitt hus fanns från början en murad skorsten. Vid en besiktning/provtryckning för ca 15 år sedan blev det omgående eldningsförbud och sotaren var förvånad över att huset stod kvar! Jag rev den gamla skorstenen och ersatte den med en monteringsfärdig modulskorsten av nån slags leca/pimpsten/lättbetongmaterial, Isokern. Den måste jag säga har skött sig utmärkt!

johnwarik

• hantverkare på fri fot, 1000konstnär utan värkstad
    • Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-10 kl 01:18 »
härligt med lite tips, hadde tänkt bygga ett mindre hus (compact living) med vedspis som enda uppvärmning, men senare ha möjlighet att bygga ut och därmed koppla på fler prylar,kanske att man får bygga en till murstock senare. har hört lite om det där med monterings murstock men har inte sett någon eller fått det ricktigt förklarat vad det är.
hantverkare med fötterna på vägen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 10:20 »
compact living... om du tänker bygga dig ett helt nytt hus på en tom tomtmark så kan du räkna med att kommunen har lite ideer...  i härryda kommun där jag byggt mitt hus var jag tvingad att ha ventilation o miljötänk/återvinning vilket innebar en tillofrånluftsvärmepump som med installation mm gick på ca150tusen oväntade kronor..... det var inte ok med braskamin,radiatorer o självdrag...
Fjäderfän och kaniner

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 11:00 »
"Problemet" med dessa skorstenar är att de har ett isolerat rör vilket ju gör att man eldar för kråkorna. Som jag ser det så är en "riktig" skorsten murad i tegel att föredra om du eldar kontinuerligt. Då får du en tröghet i systemet.

Kostar betydligt mer och är tung vilket innebär mer i form av arbete. En modulskorsten är lättare att sätta upp och väger mindre.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 17:14 »
johnwarik, jag är på samma linje som du och hoppas komma igång med mitt projekt i år. Vill gärna ha en riktigt murad skorsten men har funderat lite på det där modulsystemet också. Jag har inte börjat kika på priser ännu men förstår att det kostar en hel del att anlita en murare till murstocken.

grimbart, byggde du ett hus som är klassat för permanentboende?

Anger man i bygglovsansökan att det är ett fritidshus man tänker bygga så är det färre krav som ska uppfyllas. Om det inte finns områdesbestämmelser så får man även bo permanent i ett fritidshus.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

grimbart

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 17:52 »
byggde mitt hus som permanentboende... fick inte heta fritidshus om man bodde i det permanent....haha
Fjäderfän och kaniner

Bo

« Svar #11 skrivet: 16 jan-10 kl 18:56 »
Budgetalternativ: Ett rejält stålrör från skroten, ett enklare 10 cm bredare plåtrör utanpå och torr aska som isolering i mellanrummet.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 16 jan-10 kl 20:01 »
byggde mitt hus som permanentboende... fick inte heta fritidshus om man bodde i det permanent....haha

Kan det vara så att det finns regler i ditt område som styrde det hela?

Annars så väljer man ju i vilken ruta man vill kryssa på blanketten. Nu är det 3-4 år sedan jag jobbade på ett byggkontor, som assistent till en bygglovsingenjör, där vi diskuterade denna fråga då jag hade ett privat byggprojekt på gång. Men man får bo permanent i ett fritidshus om inte det finns områdesregler som hindrar detta. Detta fick jag iaf lov till när jag sökte förhandsbesked.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 jan-10 kl 20:12 »
kryssa fritidshus men fick ändra när det framkom att jag skulle bo där permanent.... åter till skorstensdiskussionen.. ;)
Fjäderfän och kaniner

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 jan-10 kl 20:20 »
Jag har en modulskorsten i pimpsten till min stuga, ungefär samma som Torbjörns. Funkar grymt bra, var lätt att bygga och inte farligt dyr. Lagrar ju inget större med värme, men i övrigt är det väll inte några större nackdelar.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 16 jan-10 kl 20:30 »
Det här är kanske alltför compact, men det blir ändå en viss återvinning av skorstensvärmen via varmvattnet.
I ett hus utan vind blir det ju bara en takgenomföring, en sån ska väl gå att ordna så att den tål även långvarig eldning.
Grova rör istf tunnplåtdito och ordenligt avstånd till brännbart material bör räcka.

http://arvesund.com/sv/hermits-cabin/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 16 jan-10 kl 21:10 »
Ja, det är bäst att återvända till skorstenarna.   o:)

Huggorm, går det att klä in modulerna med tex bitar av flata stenskivor? Om man behöver två rökkanaler kärvs det då två "staplar" eller finns de med dubbla rökkanaler?

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 16 jan-10 kl 21:14 »
Du kan säker klä dom med sten, kakel, spegelglas eller vad du vill eftersom den ändå är isolerad och ingen nämnvärd värme kommer ut till ytan.

Finns säkerligen alla olika varianter men grunden är att varje eldstad ska ha sin rökkanal.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 16 jan-10 kl 22:04 »
Tack, det låter bra. Kan tänka att det ser trevligare ut om man klär in den med sten. Behöver rökkanaler till vedspis och öppenspis. Men jag är sugen på att få riktigt murad och få till en "mellanvariant" av rörspis och öppenspis, som bara har några kanaler som röken vandrar upp och ner. Stugan blir liten så det känns som att en riktig rörspis blir för mycket. Jag kommer ju även ha vedspisen.

Åter nr 1/13

lj

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 16 jan-10 kl 22:52 »
Köpa vanliga rör på skroten som har mint 3 mm gods är helt ok. Finns anvisningar hur man ska föra skorstenen genom innertak samt hur den skall isoleras samt hur schaktet skall byggas.
Behöver inte vara corte´nstål, vanligt bonnjärn räcker.
En egentillverkad skorsten/eldstad behöver inte vara typgodkänd, bara godkänd av sotaren.
Prata o berätta för sotaren om dina planer och hur du kommer att göra.
Du får säkert råd också. Är han av den tyvärr alltför vanliga sorten som är grinig kanske du får svaret att köpa skorsten. Då är det bra att vara påläst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
Nataks, Grubblarn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser