Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kränga däck  (läst 14103 gånger)

Imp

Kränga däck
« skrivet: 15 jan-10 kl 13:04 »
Detta är dyrt att lämna bort osv.

Tänkte vi kunde komma med tips på utrustning och olika tips.

Jag är primitiv av mig, men jag har byggt en http://www.motherearthnews.com/Do-It-Yourself/1984-11-01/A-Do-It-Yourself-Shop-Made-Tire-Changer.aspx

Funkar det lilla jag prövat. Däcket jag håller på med nu, hade dock förlitet hå i fälgen så det blev kofoten.

Digger

SV: Kränga däck
« Svar #1 skrivet: 17 jan-10 kl 21:49 »
har använt vanliga krängjärn, dvs samma modell som man har till cykel fast större. Desto mer gummi däcket har, ju lättare går det.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Imp

« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 23:11 »
Jo,jag har tänkt köpa sådana järn.
Det senaste däcket smällde jag på med startgas också,det var roligt.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jan-10 kl 23:40 »
Krängejärn och gummklubba använder jag till mina 10-tums däck. Oftast går det ganska fort, men det kan trilskas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jan-10 kl 09:58 »
hej! jag byggde denna för några år sen funkar kanonbra ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-10 kl 10:06 »
Tänk, det här är en sak som aldrig fallit mig in..jag tycker faktiskt tvärtom att det är otroligt billigt att få ett däck bytt. Jag betalar gärna 150 kr för att få det bytt och balanserat, istället för att lägga flera timmar på det, och sen ändå vara tvungen att lämna in för balansering, eller hur gör ni med det?

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 jan-10 kl 12:40 »
Nej jag balanserar inte däcken. Tiotumshjul för 45 km/h.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 18 jan-10 kl 12:55 »
Har bara hanterat modell traktordäck och då har det varit däckjärn , spett , storslägga och en pallgaffel på traktorn som har gällt .

Gillar skarpt Scoutledare lumpus modell , den tror jag på .

lumpus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 jan-10 kl 14:37 »
Har bara hanterat modell traktordäck och då har det varit däckjärn , spett , storslägga och en pallgaffel på traktorn som har gällt .

Gillar skarpt Scoutledare lumpus modell , den tror jag på .

tack :-[  den fungerar ypperligt, när jag inte använder den så demonterar jag den i 3 delar ,balk ,rör+mekanism ,,bakbalk,,så är den inte ivägen,den ligger uppmonterad i ladugården just nu faktiskt,använde den förra veckan,var 3 av fyra vinterdäck som läckte luft, jag la av däcken slipade tätytan på alufälgarna(de oxiderar så läcker de luft) monterade på däcken i gen,,klart :D

Imp

« Svar #9 skrivet: 18 jan-10 kl 17:34 »
Tänk, det här är en sak som aldrig fallit mig in..jag tycker faktiskt tvärtom att det är otroligt billigt att få ett däck bytt. Jag betalar gärna 150 kr för att få det bytt och balanserat, istället för att lägga flera timmar på det, och sen ändå vara tvungen att lämna in för balansering, eller hur gör ni med det?

4x150=600kr inte billigt. Balanserar gör man vid behov. Och jag kan ta lite rattskak i vissa bilar.

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 19 jan-10 kl 05:56 »
En sån har jag byggt också, Vi hade 30 st skrothjul som låg bakom verkstan, Skroten ville ha 50:- per hjul, om dom skulle ta emot dom, så min avläggare har betalat sig flera ggr. om.  Jag slipade till en läpp längst ut på en stålstång. som funkar bra till avläggning, För att lägga på så använder jag änden av en krängningshämmare, Det är en lite öggla i änden på den, åsså är det hållbart stål i den. 

Om ett däck är svårt att lägga på så brukar jag ta ett kort spännband å lägga runt däcket å dra åt, då pressas sidorna utåt.
Om jag kommerihåg det så kan jag fota den idag när jag är i verkstan.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 20 jan-10 kl 10:41 »
Jo,jag har tänkt köpa sådana järn.
Det senaste däcket smällde jag på med startgas också,det var roligt.

Det är häftigt med startgas...   ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 21 jan-10 kl 01:35 »
Men det kan gå illa om man har otur.det är en jävla kraft i en skvätt startgas, hårspray har jag hört dom som brukar anv. vet inte om det är bättre lr sämmre.

Imp

« Svar #13 skrivet: 22 jan-10 kl 21:31 »
Prövade med deo idag,funkade skitkasst.

Man ska se upp som fan med "däck på spray" det är några som dött då de värmt upp fälgar och däck där det varit sådant i. Explosivt som fan. Minst en dog av flygande fälgdelar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 22 jan-10 kl 23:36 »
Det är samma drivgas (vanligtvis propan eller butan, alltså ungefär samma sak som gasol) i de flesta sprayer nuförtiden. Spelar ingen roll om det är hårspray, punkteringsspray eller sprayfärg.

De enda undantagen är startgas som ju mest består av eter och är ännu mer lättantändlig, samt kylspray som brukar bestå av någon slags ozonvänlig freon (t ex R134) som inte brinner särskilt bra.

När det gäller att man kan få däck som är lagade med punkteringsspray att explodera så anser jag att det största ansvaret ligger hos de dumskallar som överhuvudtaget kommer att tänka på idén att värma på en del av ett tryckkärl (som ju ett trycksatt däck med fälg måste betecknas som) utan att släppa ut trycket fullständigt först. Om fälgen är försvagad på något sätt (t ex rostskadad) så kan det ju räcka med att den värms så att materialet mjuknar på ett ställe för att lufttrycket i däcket ska ge explosion.

Imp

« Svar #15 skrivet: 24 jan-10 kl 21:01 »
Grejen är ju det att luften var släppt om jag fattat det rätt. Men att försöka räta till en fälg med däcket på är ju en konstig ide det också.

Jag har nu ett liknande problem. Jag har ett däck som jag behöver ta av en fälg och  laga. Det är däcket jag använde startgas till. Men nu är det även en halv flaska däck på burk i det.
Så jag behöver tips på hur man får på däcket dvs att ta luft? Det är väldigt hoptryckt, det var därför jag använde spray sist, efter att i en timme försökt få det att ta luft .
Några tips på hur man får däck att krypa på fälgen och ta luft?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 24 jan-10 kl 21:40 »
Är det i dagarna då tempen inte vill komma över  nollan så skulle jag ta in grejerna i goa värmen så gummit mjuknar och rör sig lätt..

Startgas är nämt längre upp...

Man kan även använda en kolsyresläckare om det är varmt.

Är däcket tjurigt så kan man se till att förbättra glidet med flytande tvål som man lägger på fälg och däck. Och sen spänner man ett spännband runt slitbana på däcket för att tvinga ut sidorna

Går inte det så är det enda allternativet att ta det till däckis som boostar däcket på plats med tryckluft
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 24 jan-10 kl 23:17 »
Om det är svårt att få däcket att ta luft från början, så prova att skruva ur ventilen. Den stryper en hel del så även om man använder en vanlig däckpåfyllare får man bättre flöde från början om ventilen är borta. När däcket har kommit på plats får man förstås skruva i ventilen igen.

Imp

« Svar #18 skrivet: 25 jan-10 kl 00:15 »
Jag har ju gjort detta några gånger, så de flesta av de vanliga knepen kan jag.
Ventilen har jag aldrig i när jag kränger på.
Spännband runtom har också prövats.

Flytande tvål, var nytt, jag brukar ha såpvatten, olja eller 5-56, det som finsn närmast. Men flytande tvål är ju lite segare så det borde funka bättre.

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 03 feb-10 kl 05:14 »
Jag har en flaska med billigt diskmedel, det billigaste dom hade på Ö&B, det funkar däremot perfekt till att smörja däckkanten med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
AnnaTorpare, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser