Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesmark > Skog > Betesmark  (läst 12220 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Betesmark > Skog > Betesmark
« Svar #20 skrivet: 19 jan-10 kl 09:44 »
Om det blir kul är ju upp till mig själv.. :)
Stressar jag och försöker ta allt på en gång själv lär det garanterat bli idiot-segt.. Får jag restaureringsbidraget så har jag ju 5 år på mig, kanske lite väl lång tid, men om jag tar det under 3 år så borde jag nog palla med att ta det manuellt och köra ut med häst, och även ta riset för hand.

Nackdelen med att inte ta allt på en gång är ju att man inte blir av med riset då.. Det är för lite för att någon ska vara intresserad av det och efter de där 3 åren är ju delar av det förstört i högen så då lär väl heller ingen vara intresserad.

trädman

« Svar #21 skrivet: 20 jan-10 kl 00:25 »
Man behöver ju inte ta hela området på en gång heller, utan kan ta det som ett flerårigt projekt. Men det kräver ju att man tycker det är kul, annars kommer det bara kännas som det aldrig tar slut

Om man vill ha restaureringsstöd måste man dock se till att det är en betesmark efter 5 år. Ska det hinna bli det behöver man nog få bort det mesta av skogen de första två åren. Avverkar man i början av perioden hinner också smågrenar etc som gärna blir kvar även om man kör ut riset, att försvinna av sig själva. Annars är det ett segt arbete att få bort dem.

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 jan-10 kl 00:29 »
Okej då, om man vill ha bidragspengar så får man väll följa deras krav. Men om man vill göra i ordning området bara för naturens skull så är det nästan bättre att ta det lite i etapper. Då får de kvarstående träden chans att vänja sig gradvis vid sina nya levnadsförhållanden med vind och sol. Och så kan man sälja veden under flera säsonger i stället, då borde man kunna få lite bättre pris än om man behöver bli av med stora kvantiteter på en gång.

Norrsken

• -
« Svar #23 skrivet: 27 apr-10 kl 18:41 »
Tja... nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men... Den mark mina föräldrar köpte var nog i stil med det du beskriver... Totalt igenväxt! Och... så mycket mygg att jag hade starka tvivel på att de skulle kunna bo på fastigheten! Men... Vi var morsan och farsan och jag och brorsan som röjde som slavar en hel sommar! Syrran gled i vanlig ordning mestadels undan på ett bananskal.... Blev ett antal "jättemajbrasor" (tror det var fem, sex stycken) plus en himla massa ved!

Nu röjdes förvisso inte marken skogfri! I det som blev hästarnas vinterhagar så är barrträden kvar! (där var det nog en del barrskog, och inte enbart igenväxt åkermark)... I sommarhagarna finns dels lite öppen ängsmark (den delen som var något mindre igenväxt) och lite skogshage, där de stora träden fick vara kvar, så att hästarna ska ha nånstans att söka skydd...  Och myggen är i princip bortblåsta!

Sen minns jag inte exakt hur själva marken i hagarna var och blev direkt efter... Vill minnas att det var lite småstubb kvar... Vilket oroade mig lite med tanke på hästarna... En del av marken grävdes ju ut med grävare eftersom stallet, garage/ekonomibyggnad och hela gårdsplanen ligger i det som var tämligen igenväxt... Men nu, snart elva år senare, så är hagarna hur fina som helst! Och har så varit i många år!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

marginal

• Östergötland
    • Skogsliv
« Svar #24 skrivet: 20 maj-10 kl 13:13 »
Jag börjar med en brasklapp: Är totalt okunnig på skogsbruk, men...

Gränsande till mitt torp finns ett skogsområde som är ganska sankt, med ett par äldre diken men mycket vatten i marken. I första hand är det tallar som växer där men som inte verkar trivas särskilt bra. Flera stora träd har fallit ganska nyligen och det är mycket död eller halvdöd sly och mindre träd. Den förre ägaren berättade att det när han var liten, dvs kanske 30 år sedan, var ett öppet landskap. Osäker på om det då var betesmark eller om det var äng som slogs eller liknande. För oss skulle det vara ett stort lyft för ljuset på tomten om det inte växte höga träd och det skulle vara fantastiskt att ha en äng/betesmark istället för gammal halvdöd skog.

Är det en realistisk idé att försöka köpa loss marken, avverka träden och göra på liknande sätt som diskuteras i tråden? Jag vet inte exakt hur stort område vi pratar om. Är det bara löjligt att göra markköp på kanske 1 ha eller liknande? Jag har bra kontakter med profesionella skogsarbetare så jag kan få hjälp med den biten. Jag tänker också att jag ska visa dom markerna så att dom kan bedömma värdet. Det ska tilläggas att jag inte vet något om nuvarande markägaren är intresserad att sälja men det är en stor gård med väldigt mycket mark och det här ligger långt från gården så det borde kunna vara möjligt.

Kan bidragspengarna uppväga kostnaderna för köpet eller är det bara småsummor i jämförelse?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 jul-10 kl 09:57 »
Nu så.. Nu har jag ÄÄÄÄÄNTLIGEN lyckats få en tid bokad med länsstyrelsen, de kommer ut i slutet av augusti för att kolla på det, plus att de ska kolla över hela skogsarealen för att hjälpa mig att lägga upp en skötselplan för att maximera den biologiska mångfalden.. KUL!

Sedan har jag fått reda på att ena "grannen" äger en gallringsskördare så jag har pratat med honom om att komma och avverka i höst.. Pris vägrade han att lämna, "ähh.. Det blir inte många kronor, det löser sig". Och så har jag köpt en griplastarkran till traktorn också så att jag kan köra ut timmret och riset till vägen.. Så nu börjar det att röra på sig. Återkommer med före/efter-bilder när det hela väl tagit fart i praktiken också.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 07 okt-10 kl 15:01 »
Länsstyrelsen dök aldrig upp, men väl Skogsstyrelsen för några veckor sedan.. Så jag fick en tjock bunt med papper som jag skulle fylla i för diverse bidrag som man kunde söka.. Tror nog inte att jag ids ta några bidrag för det hela men besöket ledde i.a.f. till en del tips över vad som skulle sparas o.s.v. Intressant var det hur som helst!

Och i morgon kommer Holmen för att kolla också och så ska vi bestämma när de ska hämta upp den fällda skogen, så om någon månad kanske det i.a.f. har blivit en "hage" av det med lite tur.

Sano

• Bohuslän
« Svar #27 skrivet: 07 okt-10 kl 15:44 »
Vad du gör, ringbarka all asp och al över 10cm i diameter och låt den självdö. Annars har du rotskott i all evighet, du blir aldrig av med dem. Och efter några år betar fåren bara löven och själva riset växer sig högre och högre...

Och ta det i etapper, som sagts tidigare, så du slipper få hela hagen full av nässlor, älgört och maskrosor. Ta barret först, sedan ett par meter  runt om ytterkanten på dungarna om året och ta dit djuren med en gång.

Så inte heller in något. Det finns massor av lokala växter i markens fröbank och det är de som passar bäst på platsen. Men det kan ta allt mellan två och tio år innan det blir en fin beteshage igen. Det är viktigt att den betas varje år under restaureringen.

Lycka till!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

JBF

• Småland
« Svar #28 skrivet: 07 okt-10 kl 15:55 »
Har man får, vilket jag tror att Gångis har, kan man gå hårdare fram med restaureringen. Men då måste markerna hårdbetas de första åren så att inte rödgödslingseffekten blir för stark.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 okt-10 kl 15:57 »
Har man får, vilket jag tror att Gångis har, kan man gå hårdare fram med restaureringen. Men då måste markerna hårdbetas de första åren så att inte rödgödslingseffekten blir för stark.
Jo får har jag.. Och jag måste nog nästan gå ganska hårt fram för annars blir det inte mkt virke att sälja.. Turligt nog är det inte mkt stor asp inne i själva hagen, det är mest björk, tall och gran.

Vad menas med "rödgödslingseffekt"?

JBF

• Småland
« Svar #30 skrivet: 07 okt-10 kl 15:59 »
När du avverkar och en massa rötter och skit börjar ruttna och komposteras frigörs näring som vissa växter inte är sena att ta upp, tex all sly och älggräs.. Men betar du hårt så är det mindre risk för det. Ska se om jag lyckas få in före och efterbilder hemma sen, på bara en betessäsång har jag fått en fin hage, om än med hemska stubbar (avverkningen skedde ju i en meters snö i februari...)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 13 okt-10 kl 10:20 »
Nej nu skiter jag i betesmarksplanerna tror jag.. Jag lyckas inte hitta någon uppköpare som är intresserad av virket! Visst är jag ingen storägare av skog men principer har jag, och jag tänker inte böna och be för att få sälja virke till någon. Då får det hellre vara..

Huggorm

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 13 okt-10 kl 10:25 »
Kan du inte sälja det som ved i stället? Mer jobb, men bättre förtjänst också.

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 okt-10 kl 10:26 »
Är det bara skräpvirke? Annars låter det konstigt tycker jag, det är ju sånt riv efter virke nu.. Men det är klart, dom drar ju inte ut nåt avverkningslag om det bara blir några kubik, men du kan vök hugga och köra ut själv? Då behövs det ju bara 10 kubik för att dom ska hämta.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 13 okt-10 kl 10:28 »
Kan du inte sälja det som ved i stället? Mer jobb, men bättre förtjänst också.
Jo, att sälja det som ved skulle nog ge minst det dubbla.. Men jag har inte tiden att kapa/klyva så mkt, och även om jag hade det har jag inte plats med så förbaskat mkt ved tyvärr.. Helst skulle man ju lagra det i ett år innan försäljning och det blir ju en rejäl hög med ved.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 13 okt-10 kl 10:31 »
Är det bara skräpvirke? Annars låter det konstigt tycker jag, det är ju sånt riv efter virke nu.. Men det är klart, dom drar ju inte ut nåt avverkningslag om det bara blir några kubik, men du kan vök hugga och köra ut själv? Då behövs det ju bara 10 kubik för att dom ska hämta.
Björk och tall är det väl mest, några granar. Plus en del asp (20 kubik kanske) som ska tas från ett annat ställe på gården. Ja jag ska alltså hugga "själv" (grannen ska köra med sin skördare) och så kör jag ut det till väg.

Har lämnat två meddelanden till Södra men ingen som ringer upp.. Holmen hade jag bestämt tid med och stod och väntade i fredags men inte faan dök det upp någon, inga telefonsamtal heller för att avboka eller ursäkta att han inte dök upp.

pålle

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 13 okt-10 kl 10:45 »
? Du kan väll hugga ved under dom där tre åren du snacka om då för delar du ju inkomsten samtidigt som det inte blir så förbålt mycke arbete riset får du väll eda upp

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 13 okt-10 kl 10:47 »
? Du kan väll hugga ved under dom där tre åren du snacka om då för delar du ju inkomsten samtidigt som det inte blir så förbålt mycke arbete riset får du väll eda upp
Jo, det är ju ett alternativ. Men återigen är det ju den där förbaskade tiden.. Jag hinner ju knappt ut i skogen för att ta in det lilla jag behöver för uppvärmningen i dagsläget.

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 okt-10 kl 10:55 »
Det kan nog vara svårt att få dom stora att nappa på en, förmodligen, rätt liten post. Du kan väl kolla lite om du hittar nån liten lokal handlare istället.
Tallen och granen bör det ju finnas nåt lokalt sågver som vill ha.
Södra vet jag inte ens om de köper virke av icke-medlemmar.

Björken går ju lämpligen till ved.

Och aspen kan du ju sälja som tändsticksvirke, det är jättebra betalt och det behöver bara bli 10 kubik.
http://www.swedishmatchindustries.se/Documents/SMI/Virke_prislista2008/Prislista%20NS_21%202010_2011.pdf

esten

• -
« Svar #39 skrivet: 13 okt-10 kl 10:57 »
Kan du inte sälja veden i hela längder då även om du säljer privat ?
Du behöver väl inte kapa och klyva ?

Det finns människor som gärna köper ved på det viset , eftersom det blir billigare , och inte förlorar du så mycket om alls något eftersom du slipper kostnader och arbetet med kapning och klyvning .

Gör det i lagom längd för en boggie släpvagn .

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser