Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesmark > Skog > Betesmark  (läst 12239 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Betesmark > Skog > Betesmark
« skrivet: 14 jan-10 kl 22:10 »
Jag har någon hektar mark som tidigare, fram tills slutet av 60-talet, har varit hagmark. Nu är det blandskog där, mestadels björk och asp men även en del barrträd.. Jag skulle vilja återställa hagmarken då den ligger fint i smått kuperad terräng med lite stenmurar, skulle bli en mkt vacker hage tror jag. Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja veta ungefär hur lång tid det tar innan marken börjar likna en hage igen efter att man plockat bort skogen..

Någon av er som plockat ned skog och gjort hagmark? Hur lång tid tog det hos er? Har ni "före/efter-bilder"?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Betesmark > Skog > Betesmark
« Svar #1 skrivet: 14 jan-10 kl 22:49 »
En granne slog av skogen (liknande som din) på gammal betesmark. Efter två år liknade det fortfarande inte särskilld mycket betesvall... :-\

Intressant, ska försöka komma ihåg att kolla hur det ser ut nästa gång jag är i Eskilstuna (på sommaren) Nu har det väl gått typ 6-7 år iallafall.

Men dom kunde i ärlighetens namn lagt ner lite mer arbete på att städa upp efter huggningen...

Genväg- Släpp grisarna där först...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 00:49 »
Ta bort gran och asp så blir det nog bra.
Men du måste få död på asparna innan, annars får du ett litet h-e med tusentals rotskott.
Ringbarkning är väl det som gäller, tror inte stubbehandling med Roundup är tillåtet på skogsmark, dessutom är det dyrt och klart "oalternativt".
Glöm inte att spara lite bärande träd och buskar t ex rönn, sälg, hassel, vildapel, fågelbär m fl, ofta finns det småplantor i skogen som snabbt växer till vid friställning.
Nerhuggna träd och buskar kan få svårt att komma tillbaka om betestrycket blir hårt.
Och ska du göra hagmark så är det inte lyckat att släppa dit grisar.
Lösa grisar på bete har knappast funnits under den tid på några hundra år, som den svenska hagen existerat.
Risken är stor att det blir ensartad flora efter grisar, och mycket ogräs.

Lästips:

http://www.naturbokhandeln.se/artikelruta.asp?artnr=4762

Jag har boken Ängar av samma författare och förlag, mycket bra bok som detaljerat beskriver hur man återställer ängar, och denna håller säkert samma stil.

Skötselhandbok för gårdens natur- och kulturvärden  -  finns i Åters bokklubb, troligen lika vederhäftig som ovanstående.

http://www.u7873096.fsdata.se/wp-content/uploads/2009/03/inventering_flora_vegitation1.pdf

http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=31045

http://skane.snf.se/wp-content/uploads/goda-exempel.pdf

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr3_29.pdf
« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 01:51 av Foppas fot »

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 07:56 »
I mitt tidigare liv som skotarförare så var jag med och tog bort skogen på Skönero utanför Valdemarsvik http://www.skonero.se/index.php?page=start och vi tyckte alla att bonden var optimistisk som trodde att det skulle bli bra betesmark där... Men faktum är att bara några år efter avverkningen, man körde naturligtvis bort även riset, så var det definitivt en fungerande betesmark, om än med stubbar! Det tog bara ett par tre år!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 08:45 »
Tack för svaren!
Jag har några rönnar, någon vildapel och ett antal gamla förvridna enar som lyckats överleva i skogen sedan sist det var hagmark.. Dessa tänkte jag spara plus att en eller annan björk kanske får stå kvar. Vad gäller aspen och rotskott, min tanke var att dra stängsel runt den tilltänkta hagen så fort jag fått ned träden och sedan släppa fåren där.. Med tanke på att betet är lite magert direkt efter avverkningen så borde de ju gå på slyet i så fall. Eller så rymmer de ut.. Man kan ju hoppas på det försnämnda för då kommer ju slyet till lite nytta under det första året i.a.f.

Hur gör man rent praktiskt för att slippa återplanteringskrav efter att man avverkat en sådan här yta föressten?

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 13:30 »
För att slippa återplanteringskrav gäller det att kryssa i rätt ruta på avverkningsanmälan.
Under anmälan avser bör du sätta kryss på rad 2 "Avverkning för omläggning av skogsmark till annan markanvändning" sen är det klart och marken är inte längre skogsmark. Det betyder att skogsvårdslagen (kraven på plantering) inte längre är tillämpningsbar.
Efter du satt kryss får du fylla i vad det skall läggas om till samt vilket år det skall ske.

Jag vet inte hur stort detta område är men är det över 0,5ha skall du ju anmäla i vilket fall som helst.

MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 17:45 »
Skickade in en anmälan idag via "Mina Sidor" på Skogsstyrelsens sida, där fann ett val där man kunde välja vad man skulle lägga om marken till..

Tog en lite mindre yta än vad jag tänkte först, det blev 0.7 hektar ungefär, c:a 80-90 skogskubik med hälften björk. Blir till att fälla själv och köra ut med hästen, sedan får det bli att sälja det som ved.. Borde ju ge en del pengar även om inte det är det primära skälet för avverkningen.

Det ska bli jäkligt kul att se hur det ser ut efter avverkningen, och speciellt om hur det kommer se ut om några år.. Måste försöka komma ihåg att ta foton innan man sätter igång.

Ska man hjälpa naturen på traven efter avverkningen och försöka så in någon gräsfröblandning? Det är ju så pass liten yta att man skulle kunna gå och handså lite om det kan vara till någon nytta..

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 16 jan-10 kl 10:09 »
Om jag var du så skulle jag vänta med det att så in. Det kan hända att det återkommer arter som inte har synts på många år när markens mikroklimat nu förändras. Blir det inte bra i år, så kan du ju alltid så nästa år.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 16 jan-10 kl 10:45 »
Tog ner en halv hektar tall förra vintern, blev bete direkt, men så var det också gräs som markvegetation. Tidigare ägaren hade låtit hästar beta i skogen 2001-2006, kanske hade drivit fram gräset.

Nu är det visserligen stubbigt, och jag har inte tagit hand om allt ris, men bete blev det direkt. Fåren gick några veckor där i somras, och har sedan fått den som utökad vinterhage för att hålla gräset kort nu i början så blommor får en chans. Finns lite indikatorer, stenmåra, ärenpris etc, så det har varit bete tidigare, fram till 50-talet.

Ser inte asprotskott som ett problem, är det dåligt bete i början så bli aspen åtminstone ett tillskott för djuren att beta av. Kanske inte för häst, men åtminstone får tar asp. Kor också? Efter några år finns det inte energi kvar i aspens rotsystem, och det slutar bli nya rotskott.

Har även glesat upp en bit blandskog av ek- och tall, med blåbär som markvegetation. Nu efter några år börjar det bli gräs under ekarna efter att fåren om och om igen gått hårt åt blåbären.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 10:59 »
Ett tips är att kontakta länsstyrelsen, de har mycket goda råd att ge! Jag hade lst här i höstas, och vips ansågs det självklart att jag borde söka stöd för "särskilda värden" i min igenvuxna hage. Den skall röjas nu under vintern (se annan tråd) och jag har tagit massvis med foton. Finns flera bra skrifter att köpa hos jordbruksverket. Mycket matnyttiga tips. Har du får så tar de aspskotten. Jag fick tipset att inte ringbarka aspen, då det kan bli lite farligt med 30 meter höga aspar som är torra som krut när de väl skall fällas. Jag ombads istället lämna högstubbe på 120-150 cm, det skall enligt vissa motverka rotskott. Fåren lär ju ta rotskotten i vilket fall.
Ett viktigt råd är att avverka i etapper. När du avverkar så dör rötterna och en massa näring frigörs som kväveälskande ogräs drar nytta av... Man kan tydligen avverka allt på en gång, men då får man vara beredd med många betesdjur och med röjsågen de första åren. Jag avverkar mitt i etapper med totaltid på ca 4-5 år... All gran förs, sen löv i etapper..

Lycka till!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jan-10 kl 11:19 »
Hejsan
Tack för tipset! Ska ringa LST på måndag och kolla om de vill komma ut.. Såg även att jordbruksverket hade något bidrag för restaurering av hagmark, ska ringa även till dem och se om det kan vara något som går att söka.

trädman

« Svar #11 skrivet: 17 jan-10 kl 01:28 »
Ska du beta med får blir nog inte aspskott något problem. Fåren brukar älska dem. Kolla med länsstyrelsen. Det går att få schablonersättning för restaurering av slåtter- och betesmark, om de tycker den är värd att restaurera. Jag tror det är 3700 kr/ha och år under en 5-års period. Det ger ett visst tillskott till vedintäkterna.

Är det viktigt att avverka själv? Det är enligt min erfarenhet väsentlit svårare och mer arbetsdrygt att bli av med riset efter manuell avverkning jämfört med att avverka med skördare och GROTanpassa, dvs se till att lägga riset i högar som är lätta att skota ut. Avverkning kanske kostar runt 100 kr/m3fub, naturligtvis beroende på hur det ser ut. Om man inte har väldigt lita att göra så är det oftas bättre att lägga sin tid på något annat än att slutavverka manuellt. Timpenningen blir minimal. Idag är riset ganska värdefullt och ger en del pengar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 06:35 »
Men för 0,7 ha lönar det sig knappast att anlita någon. Dessutom är det ju rätt kul att fixa det själv, och bit för bit se hur marken växer fram. Och så blir ju marken helt sönderkörd om man släpper dit en skotare samt att dom kanske inte kommer ihåg att spara de träd som skall sparas. Inte sällan kör dom sönder rötterna på träd som skall sparas också.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 11:08 »
Ersättningen i F-län ligger på 3,600 per hektar för restaurering av marker med särskilda värden, eller en engångsumma om X antal tusen... 5-årigt åtagande gäller. Antar att ersättningen är lika över landet, eller?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

trädman

« Svar #14 skrivet: 18 jan-10 kl 00:33 »
Men för 0,7 ha lönar det sig knappast att anlita någon. Dessutom är det ju rätt kul att fixa det själv, och bit för bit se hur marken växer fram. Och så blir ju marken helt sönderkörd om man släpper dit en skotare samt att dom kanske inte kommer ihåg att spara de träd som skall sparas. Inte sällan kör dom sönder rötterna på träd som skall sparas också.

Det beror på vad man menar med "lönar sig". Den teoretiska "timpengen" för det egna arbetet blir naturligtvis lite högre vid en 0,7ha avverkning än om det vore 7 eller 70 ha som ska avverkas pga flyttkostnaderna. Dessa är dock ganska små, och de flesta aktörer brukar vara bra på att försöka sammordna avverkningar för att minska flyttkostnaderna.

Jag tror inte risken är särskilt mycket större att skördarföraren glömmer att spara träd än att man själv gör det. Är de ordentligt märkta och instruktionen tydlig är risken minimal. Dessutom brukar skördarförare ofta ha ett bra öga för vad som är lämpligt att spara. På våra två hittills genomförda restaureringsavverkningar har skördarföraren själv valt vilka träd han skulle spara utifrån min instruktion. Resultatet blev alldeles utmärkt. Inga körskador, väldigt lite kvarblivet ris och om några få år en vacker beteshage.

Det kan naturligtvis bli körskador om man använder maskiner, men kör man vid lämplig tidpunkt med hänsyn till markens bärighet brukar det inte vara några problem med det heller. Att det med automatisk skulle bli sönderkört är inte sant.

Det är många timmars arbete med att dra ris som man sparar in om avverkar med skördare. Har man något annat värdeskapande att göra dessa timmar betalar det nog hela avverkningskostnaden.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #15 skrivet: 18 jan-10 kl 09:55 »
Av egen erfarenhet kan jag instämma i att det blir tufft med riset vid en manuell avverkning. En skördare "drar in" stammen när den avkvistar så allt ris från ett träd hamnar på en punkt istället för en yta.

Vill det sig riktigt illa så kan hela din kommande hage vara täckt av ris efter manuell avverkning, och det blir inte lönsamt att skota ut riset om varje gren skall plockas för hand.

Själv får jag ta ut själv manuellt... Iaf skönt att det är tall så det inte blir en kompakt matta av granris. Har åtminstone fällt så mkt jag kan ut i mossen, så en hel del ris får ligga.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 18 jan-10 kl 11:33 »
Jag har kollat runt lite bland grannarna och det är ingen som ska ha någon avverkning utförd inom den närmsta tiden tyärr.. Det innebär att om jag ska leja bort avverkningen så blir det inga pengar över alls efter att de tagit betalt. Jag ansökte om avverkning på 0.7 hektar initialt, och uppskattningsvis är det c:a 90 skogskubik och en medeldiameter på c:a 25 cm. På 50% av ytan är det gallrad björkskog och den andra halvan är det blandskog (asp,björk, gran tall). Det ger ju i princip inga pengar att sälja så små mängder och utkörningsavgift o.s.v. kommer ju att äta upp den lilla vinst det ger.

Nu är ju i.o.f. inte det primära målet att tjäna pengar utan att få fram hagen men pengar är ju ingen överskottsvara så lite pengar i plånboken är ju aldrig fel.. Rent pengamässigt är ju en manuell avverkning och sedan försäljning som upphuggen ved det mest lönsamma.. Borde ju kunna bli en 40-50 000 i handen, men i.o.f. en jäkla massa jobb.

Grannen har en griplastarvagn så jag funderar på att dra ihop riset i skapliga högar och sedan be honom köra ut det till vägen och sedan sälja av med riset..

Pratade även med länsstyrelsen idag om restaureringsbidraget, de ska komma ut i vår eller sommar och kolla på det. Det rör sig ju inte om några gigantiska summor, kanske 2000 per år i 5 år för den här plätten, men det är ju ändå lite..

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #17 skrivet: 18 jan-10 kl 13:14 »
Ett tips med LST.
Kolla NOGA att det är okej att du har påbörjat arbetet innan länsstyrelsen har kollat. Jag har nåt i bakhuvudet om att man inte får röra en pinne innan de varit där och godkänt det hela.

Lycka till/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

trädman

« Svar #18 skrivet: 19 jan-10 kl 01:20 »
Jag har kollat runt lite bland grannarna och det är ingen som ska ha någon avverkning utförd inom den närmsta tiden tyärr.. Det innebär att om jag ska leja bort avverkningen så blir det inga pengar över alls efter att de tagit betalt. Jag ansökte om avverkning på 0.7 hektar initialt, och uppskattningsvis är det c:a 90 skogskubik och en medeldiameter på c:a 25 cm. På 50% av ytan är det gallrad björkskog och den andra halvan är det blandskog (asp,björk, gran tall). Det ger ju i princip inga pengar att sälja så små mängder och utkörningsavgift o.s.v. kommer ju att äta upp den lilla vinst det ger.

Nu är ju i.o.f. inte det primära målet att tjäna pengar utan att få fram hagen men pengar är ju ingen överskottsvara så lite pengar i plånboken är ju aldrig fel.. Rent pengamässigt är ju en manuell avverkning och sedan försäljning som upphuggen ved det mest lönsamma.. Borde ju kunna bli en 40-50 000 i handen, men i.o.f. en jäkla massa jobb.

Grannen har en griplastarvagn så jag funderar på att dra ihop riset i skapliga högar och sedan be honom köra ut det till vägen och sedan sälja av med riset..

Pratade även med länsstyrelsen idag om restaureringsbidraget, de ska komma ut i vår eller sommar och kolla på det. Det rör sig ju inte om några gigantiska summor, kanske 2000 per år i 5 år för den här plätten, men det är ju ändå lite..

Ett annat alternativ är att du tar in en skördare som avverkar men att du behåller virket och säljer det som ved. Marginalen på färdigved är säkert mycket bättre än vad du skulle få för massaveden. Om du går halvvägs och låter skördaren avverka kanske tiden räcker till för att kapa och klyva veden för försäljning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 19 jan-10 kl 07:56 »
Man behöver ju inte ta hela området på en gång heller, utan kan ta det som ett flerårigt projekt. Men det kräver ju att man tycker det är kul, annars kommer det bara kännas som det aldrig tar slut

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser