Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Feedback på mitt första utkast till växelbruk i upphöjda bäddar.  (läst 6114 gånger)

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
Nu har jag börjat förbereda marken för att ha 8 stycken upphöjda bäddar för grönsaksodling och 2 stycken upphöjda rundlar för örter. Längs med sidan kommer jag också odla ärter och bönor på ställningar som avskärmning. Om någon reagerar på att tomater och potatis inte är inkluderade är det för att det är tänkt att vara växter som fanns i början av 1500-talet i sydeuropa. Potatis och tomater hamnar således på en annan del av marken.

Det jag skulle vilja veta är om jag är helt ute och cyklar när det gäller planeringen av växelbruket. Har jag tänkt för snävt ur jordutarmningssynpunkt för vissa grupper t.ex. och bör jag undvika att ha vissa växter i samma bädd? Har också lite frågor om var jag kan klämma in vissa växter som jag inte kommer ihåg gruppen för...  (Köksträdgården och några andra böcker befinner sig för tillfället hemma och tänkte jag kunde göra lite nytta här på jobbet.  ;D )

Min första skiss ser ut såhär:

1: Sallat, olika typer (latuca X)
2: Morot, Palsternacka, Rotselleri, Dill
3: Gurkor och meloner
4: Mangold, Rödbeta, Spenat
5: Broccoli, Senap (och några fler kålväxter)
6: Lök (gul och röd), Vitlök, Purjolök, Ramslök
7: Aubergine, Paprika, Chili
8:Grönkål, Vitkål, Rädisa, Blomkål, (ev Brysselkål)

Tanken är alltså ganska små mängder av varje växttyp eller så utesluter jag somliga fösta året.

Växterna som jag är osäker på var jag kan klämma in, men som jag gärna skulle vilja odla är följande:
  • Rovor (kan inte komma ihåg om de räknas till selleriväxter eller mållväxter eller något helt annat)
  • Kronärtskocka
  • Sparris
Om någon har det i huvudet är jag mer än tacksam för besked.

V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Rovor, typ svedjerova och liknande är en kålväxt, och ska in i kålbädden.

Sparris och kronärtskocka är fleråriga, och ska inte byta växtplats. Gör en särskild bädd för perenna grönsaker, eller sätt dem bland örterna.

Tänk på att du nu har två bäddar med kål, 5 & 8 så då återkommer kål lite för ofta i växtföljden. Om du tillsätter mycket kompost kan det gå bra i alla fall, men det är jättetråkigt om man får in klumprotssjuka.

Det finns ju salladsväxter som inte hör till Lactuca, tex amarant, isört, kämpar, vattenkrasse m fl. Vet inte den historiska bakgrunden till dessa i Spanien, men du kanske vill ha lite mer spännande blad i salladen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

• -
    • Solrot
Hur har du tänkt att lösa det med näringen?
Vanligen planerar man in gröngödsling i växelbruk också, men då får du ett år utan skörd på en bädd. Men det finns såklart ätbara baljväxter också. Är dock osäker på ifall man blir tvungen att inockulera sådden med rätt bakterier då ifall växterna inte är inhemska. Någon annan kanske kan svara på det?
Broccolin och senap skulle jag placera tillsammans med de andra kålväxterna, eftersom de också tillhör Korsblommiga familjen.

Du bör också överväga ifall du har bra möjligheter att odla Chili, Aubergine, Paprika och Gurka på friland. De flesta av dessa odlas med fördel i växthus eller varmare lägen. Har dock ingen egen erfarenhet av frilandsodling av dessa.
Kålväxterna blir nästan alltid angripna av kålfjärilslarver och nu har du dukat upp världens matbord! Överväg en bra väv att lägga över som skydd.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

karsan

• Södermanland
Paprika och chili kommer från Amerika.

Aubergine kommer från sydasien - det är möjligt att det fanns i sydeuropa på 1500-talet, men jag skulle kolla om jag var du och tog principen om gamla europeiska växter på allvar. Vanliga bönor har också amerikanskt ursprung, men ärter och bondbönor skulle jag ta med.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Om bäddarna inte är för breda (ca metern) och det växer gräs mellan dem, så ska det enligt vissa uppgifter kunna hjälpa upp växtföljd-sundhet-näringsförsörjning. Jag tror det kan stämma. Så du kan troligen vara lite friare med växtföljden än om du odlade allt på ett sammanhängande land. Dock ser nog ändå din växtföljd ut att ha rätt stor slagsida åt krävande växter.

Klumprotsjuka missgynnas av väldränerad mark, så det är väl inte omöjligt att du kan ha kål vart fjärde år på upphöjda bäddar med bra kompost. Dock kanske säkrast att börja med max vart sjätte år - tar dock minst fyra år innan det gör någon skillnad! Mycket kan hända på den tiden.

Men såvitt jag minns odlar du i Portugal. Kan du inte ta två skördar per år? Kål och rotfruker på vinterhalvåret, värmekrävande saker på sommarhalvåret?

Kolla in John Jeavons. Han skriver mycket om växtföljd på upphöjda bäddar utprövat i California, troligen i liknande klimat som ditt.

Överhuvudtaget finns behov att råden anpassas till Portugal. En del av de råd som givits här stämmer nog i Sverige men stämmer de i Portugal?

V-kaos

• Övriga världen
Rovor, typ svedjerova och liknande är en kålväxt, och ska in i kålbädden.

Sparris och kronärtskocka är fleråriga, och ska inte byta växtplats. Gör en särskild bädd för perenna grönsaker, eller sätt dem bland örterna.

Tänk på att du nu har två bäddar med kål, 5 & 8 så då återkommer kål lite för ofta i växtföljden. Om du tillsätter mycket kompost kan det gå bra i alla fall, men det är jättetråkigt om man får in klumprotssjuka.

Det finns ju salladsväxter som inte hör till Lactuca, tex amarant, isört, kämpar, vattenkrasse m fl. Vet inte den historiska bakgrunden till dessa i Spanien, men du kanske vill ha lite mer spännande blad i salladen.

Tack, då vet jag var jag ska peta in rovorna. Viktigt då de var en stor del av kosten under tidsperioden jag vill fokusera på.  :)

Hade helt glömt att sparris och kronärtskocka var perenna också. Tror de får hamna utanför denna "historiska" trädgård.

Jag var lite orolig just för att kålväxterna skulle hamna för nära inpå varandra.... Kanske är det bättre att behandla dem som "en" bädd = ha två bäddar brevid varandra och rotera två steg i taget = år ett bädd 7 & 8, år två bädd 1 & 2 osv? Det ger ju lite mer utrymme emellan och förhoppningsvis ingen klumprotssjuka.... Det finns så mång olika besked om hur lång tid man bör låta det gå mellan de olika växttypernas återkomst. Jag kan mycket väl tänka mig att låta hela denna trädgård få bli gröngödslad något år emellanåt för att låta den vila. Har mark brevid som kan användas under tiden.

Jag ska absolut kolla runt vilka fler typer av sallatsväxter som finns och som kan passa in. Får ta och söka information om de du tipsade om t.ex.  Det kluriga är som sagt att  hitta sorter som kan ha funnits under den tidsperiod jag vill fokusera på här.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

V-kaos

• Övriga världen
Hur har du tänkt att lösa det med näringen?
Vanligen planerar man in gröngödsling i växelbruk också, men då får du ett år utan skörd på en bädd. Men det finns såklart ätbara baljväxter också. Är dock osäker på ifall man blir tvungen att inockulera sådden med rätt bakterier då ifall växterna inte är inhemska. Någon annan kanske kan svara på det?
Broccolin och senap skulle jag placera tillsammans med de andra kålväxterna, eftersom de också tillhör Korsblommiga familjen.

Du bör också överväga ifall du har bra möjligheter att odla Chili, Aubergine, Paprika och Gurka på friland. De flesta av dessa odlas med fördel i växthus eller varmare lägen. Har dock ingen egen erfarenhet av frilandsodling av dessa.
Kålväxterna blir nästan alltid angripna av kålfjärilslarver och nu har du dukat upp världens matbord! Överväg en bra väv att lägga över som skydd.

Har gott om kompost som det kommer fyllas på med. Och markerna omkring är bevuxna med klöver så jag tänker mig nog både marktäckning under odlingstiden och att täcka med ett lager av detta när jag skördat grönsakerna. Och som jag sa i min förra post funderar jag på att låta hela denna odling vila ett år emellanåt.

Kommer som också sagt ha två kålbäddar då det var växter av denna typ som var den huvudsakliga födan under tidsperioden. Och föreslog att sätta dem brevid varandra istället så de kan räknas som "en" bädd (i två delar hehe...).

Frilandsodling av åtminstone paprika, aubergine och gurka vet jag fungerar utan problem här (befinner mig i Portugal, inte i Sverige). Chili får jag kanske fråga folk på den lokala marknaden. De brukar sälja, men vet inte om de odlar den i växthus.

Har funderat på skydd för kålen. Någon som har erfarenhet av "frånstötande" örter? Somliga permakulturkällor föreslår salvia, rosmarin, isop, timjan, mynta, malört och åbrodd som frånstötande för dem (eller har jag missupfattat det hela och de drar dem till sig?). Annars tänker jag mig att jag skulle kunna odla en rad av någon av dem mellan varje kålsort för att de ska hålla sig på avstånd. Vill helst inte ha väv i denna odling för "tidsenlighetens" skull.

V-kaos

• Övriga världen
Paprika och chili kommer från Amerika.

Aubergine kommer från sydasien - det är möjligt att det fanns i sydeuropa på 1500-talet, men jag skulle kolla om jag var du och tog principen om gamla europeiska växter på allvar. Vanliga bönor har också amerikanskt ursprung, men ärter och bondbönor skulle jag ta med.

Absolut, det är jag medveten om. Men jag tänker mig en tidsperiod av sent 1400-tal, tidigt 1500-tal och befinner mig i Portugal = det land som tillsammans med Spanien tog hit många av dessa växter från amerika. Jag kanske inte var så tydlig med hur jag menade.

Huvudsakligen vill jag använda sådant som funnits under längre tid, men även klämma in några få "nymodigheter" för att visa på att sådant även började odlas under denna tid i söda Europa.

tench

• -
    • Solrot
Har gott om kompost som det kommer fyllas på med. Och markerna omkring är bevuxna med klöver så jag tänker mig nog både marktäckning under odlingstiden och att täcka med ett lager av detta när jag skördat grönsakerna. Och som jag sa i min förra post funderar jag på att låta hela denna odling vila ett år emellanåt.

Kommer som också sagt ha två kålbäddar då det var växter av denna typ som var den huvudsakliga födan under tidsperioden. Och föreslog att sätta dem brevid varandra istället så de kan räknas som "en" bädd (i två delar hehe...).

Frilandsodling av åtminstone paprika, aubergine och gurka vet jag fungerar utan problem här (befinner mig i Portugal, inte i Sverige). Chili får jag kanske fråga folk på den lokala marknaden. De brukar sälja, men vet inte om de odlar den i växthus.

Har funderat på skydd för kålen. Någon som har erfarenhet av "frånstötande" örter? Somliga permakulturkällor föreslår salvia, rosmarin, isop, timjan, mynta, malört och åbrodd som frånstötande för dem (eller har jag missupfattat det hela och de drar dem till sig?). Annars tänker jag mig att jag skulle kunna odla en rad av någon av dem mellan varje kålsort för att de ska hålla sig på avstånd. Vill helst inte ha väv i denna odling för "tidsenlighetens" skull.

Jahaa, jag visste inte att du odlade i Portugal. Där har du såklart lite bättre förutsättningar.
Har ingen egen erfarenhet av frånstötande örter och när jag odlat kålväxter så har jag haft problem med fjärilarna. Kålrabbi har fungerat bra dock, troligen för att utvecklingstiden är så kort.
Generellt pratar man väl om att man ska samplantera med örter som doftar starkt för att förvilla insekterna att hitta sina världsväxter. Tricket blir väl att hitta växter som trivs i samma jord som kålen. Jag skulle nog inte sätta salvia, timjan och malört där i alla fall. Enligt min erfarenhet trivs de bäst i ganska näringsfattig och väldränerad jord. Kanske några hinkar med mynta kan vara bra? Eller kanta bädden med låg tagetes eller liknande.
Spana in denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companion_plants
Där finns det många förslag på växter som ska trivas med varandra.
Lova att återkomma med resultat ifall du testar någon samplantering! Läst mycket om det, men jag har inte sett några odlare som är överasskade över resultaten. Chili är garanterat inga problem, möjligen kanske vissa sorter med fördel odlas i växthus men det finns flera sorter som lämpar sig bra på friland och har kortare utvecklingstid. Jag skulle se ifall jag hittade någonting lämpligt bland C. annuum-varianterna.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

V-kaos

• Övriga världen
Om bäddarna inte är för breda (ca metern) och det växer gräs mellan dem, så ska det enligt vissa uppgifter kunna hjälpa upp växtföljd-sundhet-näringsförsörjning. Jag tror det kan stämma. Så du kan troligen vara lite friare med växtföljden än om du odlade allt på ett sammanhängande land. Dock ser nog ändå din växtföljd ut att ha rätt stor slagsida åt krävande växter.

Klumprotsjuka missgynnas av väldränerad mark, så det är väl inte omöjligt att du kan ha kål vart fjärde år på upphöjda bäddar med bra kompost. Dock kanske säkrast att börja med max vart sjätte år - tar dock minst fyra år innan det gör någon skillnad! Mycket kan hända på den tiden.

Men såvitt jag minns odlar du i Portugal. Kan du inte ta två skördar per år? Kål och rotfruker på vinterhalvåret, värmekrävande saker på sommarhalvåret?

Kolla in John Jeavons. Han skriver mycket om växtföljd på upphöjda bäddar utprövat i California, troligen i liknande klimat som ditt.

Överhuvudtaget finns behov att råden anpassas till Portugal. En del av de råd som givits här stämmer nog i Sverige men stämmer de i Portugal?

Ja, det är ju det jag funderat lite över. De huvudsakliga källor jag har är anpassade till Svenska behov... Skall absolut kolla in John Jeavons. Jag kan säkert hitta någon kompromiss mitt emellan. Californien är nog aningen torrare än den del av Portugal jag råkar bo i, så jag får pröva mig fram.

Och det stämmer att man här brukar kunna ta två skördar på samma bädd så jag kanske får tänka om i frågan. Klurigt det här när man väl börjar och vill göra saker "rätt" från början. När jag växte upp var det mest bara att välja de växter som såg intressanta ut och prova i grönsakslandet, utan större tanke på utarmning, sjukdomar osv....  :-[

Många odlingar man ser här har samma växter år efter år efter år i samma rader, och de använder endast hästgödsel. Har inte sett någon som verkar ha rejäla problem. Kanske har de mest haft tur....?  ???

Och ja, jag har gräs/klöver omkring bäddarna som jag hoppas skall hjälpa till och har tänkt mig bygga på lagren emellanåt med de kompostresurser som jag har och hoppas att det kan hjälpa till att hålla jorden frisk.

Eulalia II

• Södermanland
Var inte morerna en stark influens även i Portugal på den tiden? Alhambra!
Munkklostrens skrifter från den tiden bör vara en bra källa till info, dels var de skrivkunniga, dels duktiga odlare.
Fikon, det skulle jag definitivt satsa på. Apelsiner! Mållor av olika slag?

« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 10:04 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

V-kaos

• Övriga världen
Jahaa, jag visste inte att du odlade i Portugal. Där har du såklart lite bättre förutsättningar.
Har ingen egen erfarenhet av frånstötande örter och när jag odlat kålväxter så har jag haft problem med fjärilarna. Kålrabbi har fungerat bra dock, troligen för att utvecklingstiden är så kort.
Generellt pratar man väl om att man ska samplantera med örter som doftar starkt för att förvilla insekterna att hitta sina världsväxter. Tricket blir väl att hitta växter som trivs i samma jord som kålen. Jag skulle nog inte sätta salvia, timjan och malört där i alla fall. Enligt min erfarenhet trivs de bäst i ganska näringsfattig och väldränerad jord. Kanske några hinkar med mynta kan vara bra? Eller kanta bädden med låg tagetes eller liknande.
Spana in denna länk: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companion_plants
Där finns det många förslag på växter som ska trivas med varandra.
Lova att återkomma med resultat ifall du testar någon samplantering! Läst mycket om det, men jag har inte sett några odlare som är överasskade över resultaten. Chili är garanterat inga problem, möjligen kanske vissa sorter med fördel odlas i växthus men det finns flera sorter som lämpar sig bra på friland och har kortare utvecklingstid. Jag skulle se ifall jag hittade någonting lämpligt bland C. annuum-varianterna.

Tanken med att odla de avstötande örterna är inte främst för att få stor produktion från dem. Så även om salvia, timjan och malört kanske inte trivs så borde de kunna växa upp lite halvdant åtminstone för att skrämmas med sin lukt. ;)
Örtodling för att skörda av tänkte jag ha separat. Mest en bonus om de jag tänkt sätta emellan ger lite överskott också mer än att bara vara skydd.

Tack för länken. Hade inte sett den tidigare på Wikipedia och verkar som om den hänvisar till fler bra källor. :)

Jag får väl se om det ger några bra resultat eller ej. Räknar inte med några mirakel, men om inte annat tycker jag det ser rätt tjusigt ut med lite örter som växer i närheten av grönsakerna tycker jag istället för släta räta rader med välfrisserade stackare. Täckodling blir det likväl så jag hoppas på lite extra hjälp och skydd från det.

V-kaos

• Övriga världen
Var inte morerna en stark influens även i Portugal på den tiden? Alhambra!
Munkklostrens skrifter från den tiden bör vara en bra källa till info, dels var de skrivkunniga, dels duktiga odlare.
Fikon, det skulle jag definitivt satsa på. Apelsiner! Mållor av olika slag?

Jo, absolut. De var här och härjade hej vilt under den perioden. ;) Många maträtter, kryddor och vissa växter har ursprung därifrån och används än idag.
Munkklosterskrifterna är nog gissningsvis på ganska klurig gammaldags portugisiska eller spanska så jag vet inte om jag fixar att läsa dem rakt av själv. Det får bli ett senare projekt att gräva i arkiven/biblioteken. Jag misstänker att denna odling kommer transformeras med tiden när jag hittar mer information. Men nu vill jag ut och få fart på det hela snarare än att sitta med näsan i för många böcker. Det har jag gjort länge nog.  ;D

Fikon har jag redan, tre fina träd. :) Jättegoda! Och apelsinträd skall in på en annan del av marken tillsammans med fler fruktträd. Den här delen av trädgården är mer tänkt som ett litet hörn av historisk anakronism. ;)

Mållor har jag tänkt utforska ja och klämma in tillsammans med mangold, rödbeta, spenat. Utkastet högst upp i tråden är bara de första förslagen.

Eulalia II

• Södermanland
Om du läser spanska så finns här historik kring olika typer av medeltida (m.fl) trädgårdar, både design och växter.

http://pdf.rincondelvago.com/jardineria.html

Jätteroligt projekt! Ska bli kul att följa  :)
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

tench

• -
    • Solrot
Tanken med att odla de avstötande örterna är inte främst för att få stor produktion från dem. Så även om salvia, timjan och malört kanske inte trivs så borde de kunna växa upp lite halvdant åtminstone för att skrämmas med sin lukt. ;)
Örtodling för att skörda av tänkte jag ha separat. Mest en bonus om de jag tänkt sätta emellan ger lite överskott också mer än att bara vara skydd.

Tack för länken. Hade inte sett den tidigare på Wikipedia och verkar som om den hänvisar till fler bra källor. :)

Jag får väl se om det ger några bra resultat eller ej. Räknar inte med några mirakel, men om inte annat tycker jag det ser rätt tjusigt ut med lite örter som växer i närheten av grönsakerna tycker jag istället för släta räta rader med välfrisserade stackare. Täckodling blir det likväl så jag hoppas på lite extra hjälp och skydd från det.
Ja, det är ju en idé. Sålänge inte örterna missgynnar kålen så.
Klart du ska samodla. Så länge du inte skördar mekaniskt så är det så mycket roligare att samodla. Kål har lång utvecklingstid, mellan raderna kan man sätta sorter som är snabbare. Rädisa, Mizuna t.ex.
Må gott \o/

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser