Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lördag 23 januari 2010, Seminarium: Lokal ekonomi i internationellt perspektiv  (läst 2159 gånger)

Johannes K

• Södermanland
Lördag 23 januari 2010, 14.00-18.00
Seminarium: Lokal ekonomi i internationellt perspektiv

Den globala ekonomin som den är strukturerad idag tar över allt mer från de lokala ekonomierna. Intresset för att utveckla lokala modeller som inte är direkt beroende av den globala ekonomin blir därför intressant för allt fler människor världen över. Under seminariet presenteras några axplock av vad som görs för att utveckla lokal ekonomi i olika delar av världen. Vi samlar erfarenheter och försöker se mönster tillsammans denna eftermiddag. Vilka är framgångsfaktorerna?

- Lokal ekonomi på landsbygden och i staden.
Lars Danielsson , arkitekt och författarre med erfarenhet från kooperativa projekt från stad och land.

- Exempel på lokal utveckling i afrikansk by
Nimmu Jatta, har utvecklat och implementerat metoder för att återinföra traditionella afrikanska ekonomiska modeller.

- Utveckling av lokal ekonomi i Sverige
Oscar Kjellberg, är aktiv i organisationen Lokalekonomerna och bankekonom på JAK Medlemsbank.

- En annan värld finns - Metoder för lokal utveckling
Henk Pelgrom, har arbetat i kooperativa utvecklingsprojekt i eritrea och etiopia och lokala utvecklingsprojekt i skottland samt utbildning av organisationer i metoder för lokal utveckling. Arbetar för närvarande med lokal utveckling i förorter i Uppsala.

- Intresset för JAK i omvärlden - Om hur JAKs modell inspirerar till lokal uveckling globalt.
Eva Stenius, var med och grundade JAK i Sverige och är nu aktiv i kontakterna med utlandet.

Plats: Hälsans hus, Mellansalen, Fjällgatan 23, 1 tr, (vid korsningen Katarinavägen/ Renstiernas gata nära Slussen) Föranmälan till stockholm@fc.jak.se eller 0733-90 22 85

Välkommen
JAK Stockholm

Suresh

• -
Tänkte just göra reklam för det.;)

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Jag gick en kurs i sommras som Oscar Kjellberg höll, om lokalekonomisk återväxt som var mycket intressant! Skulle tro att han tar upp det väsentligaste även på detta seminarium.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Suresh

• -
Nu har jag beställt resa. så nu får ni se till att konferensen blir av. ;)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Det är ju typiskt att allt ska ske i huvudstaden... men inte riktigt: Ellen Brown (Bankerna och skuldnätet) och troligen även Bill Still (The money masters) kommer till Göteborg i vår, troligen i April. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mata

• Södermanland
Det står ingenstans om det kostar något... Ska man ha en burk honung med sig?

Johannes K

• Södermanland
Seminaiet är kostnadsfritt! /J

Mata

• Södermanland
Oj! Vet du (eller annan) även om det går bra att bara vara med halva?
(Ärs, jag tar och ringer och frågar så klart....:)
« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 08:22 av Mata »

Suresh

• -

Katzemutter

• Mot en bättre lugnare grönare skönare värld!
    • Västergötland
    • Tänk på barnen i Afrika
Gud det låter intressant...synd det är i stockholm och typ imorgon :-(
Rättvisa åt alla!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Vore trevligt med en rapport kring vad som sades. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Mata

• Södermanland
Jag kunde inte gå som jag tänkt. Det verkade så spännande. Men en annan gång kanske?

Suresh

• -
Tre föreläsare mötte upp, liksom ett 20-tal åhörare.

Henk talade om sin livslånga erfarenhet av arbete för lokal och social ekonomisk utveckling i Sverige och Afrika, Nimmu berättade om hur han fått sin hemby att blomstra ekonomiskt bara genom att få folk att tro på sina egna kunskaper, istället för sin påtvingade arbetslöshet och Oscar avslutade med en genomgång om att göra en omställning inför den kommande Peak Oil.

Själv skröt jag om Herrljunga och bjöd på god ost från Gäsene mejeri, vilken nästan kunde mäta sig med Nians kycklinggryta och rika cafébord.

En lyckat tillställning på det hela taget.

Oscars tankar om omställning kan ni ta del av mer om inom Omställning Sverige

Mata

• Södermanland
Och du har redan bildat en Herrljunga-avdelning!
Tack för kort rapport.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare
NESSEN, skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser