Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  använda vedspis  (läst 19047 gånger)

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
använda vedspis
« skrivet: 24 mar-06 kl 08:02 »
Hej! till sommaren ska jag och min kille flytta till ett litet 1700tals torp ute i skogen, det är inrett presis som på 1800-talet- alltså ingen el, inget vatten (inte ens brunn utan en liten kallkälla) inget kylskåp. Det enda som finns är en vedspis ( har ingen aning om kvallitet och märke men jag vet att den fungerar för den var installerad någon gång på 1970talet.

Någon som har tipps när det gäller att laga mat på vedspis, för jag har aldrig ens provat på det förr och är lite lagom nervös. Och om det är någon som har tipps om förvaring av mat (kött, smör, ost, mjölk) under sommarmånaderna så är jag väldigt tacksam.

För övrigt är vi eld och lågor över att få bo i torpet, som att komma et sekel tillbaka i tiden!!! ;D
Ska försöka att ta med så lite morderniteter som möjligt dit...
kram på er.
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Suresh

• Gäst
Re:använda vedspis
« Svar #1 skrivet: 24 mar-06 kl 08:16 »
Jag har blivit vedspisfanatiker.

Sedan 2 år står vedspisen för all min matlagning, all min vattenuppvärmning och 90 % av min husuppvärmning. Det finns elspis, mikrovågsugn och varmvattenberedare i huset, men kontakten på dem sitter inte ens i väggen! De fungerar idag mest som lagringsutrymmen.  (Mikrovågsugnen är dock min favorit bland dessa, eftersom den fixar popcorn energisnålt sommartid)

Så även om det finns de här som säkert är äldre i gården vill jag börja med att ge följande vedspistips för nyanvändaren:

1) Skaffa en långskaftad raka eller borstögla och rensa regelbundet ut allt sot som samlar sig runt ungskroppen

2) Kontrollera att det finns eldfast lera rund ugnen och gärna även i eldningskammaren. Om sådan saknas, beställ en pasta bestående av lera och järnfilsspån från närmsta järnhandel, kostar 200 - 300 kr. Utan denna får du inte tillräckligt varmt i ugnen. Risken för dålig förbränning ökar också om temperaturen i eldningskammaren blir för låg.

3) Om det ryker in, tänk på att murstocken kan ha stått kall länge och att du kan behöva använda draglucken under spisen för att få igång en varmluftspelare i rökkanalen. Tänd ett papper och kasta in i dragluckan, det brukar räcka.

Det var det om förberedelserna. Vad gäller matlagningen återstår den stora frågan:

Vad är det du vill laga?

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 24 mar-06 kl 08:25 »
Aldrig elda med grov ved för matlagning på sommaren. Då slipper ni glödbädd som värmer långt efter att ni har lämnat huset som blöta fläckar...

Alltid tändved och eldved intagen från vedboden innan nattning. Det är träligt att börja dagen med att hämta in ved - och att ta av inredningen för att slippa, är fusk.

Själva matlagningen funkar på samma sätt som på elspis. Maten i grytan och på spisen. Du hittar kanske inga rattar för att sänka värmen, men då flyttar du grytan en bit så den inte står direkt över elden.

Många pinnar, mycket eld, stark värme. Få pinnar, lite eld, svag värme. Det hela är hur simpelt som helst.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 24 mar-06 kl 09:04 »
suresh!
När jag har försökt elda i järnspisen i min farmors stuga så har jag också eldat i dragluckan , proppat den fulll med pappper , men lik förbannat (ursäkta språket) så rycker det alltid in ! ,Vad gör jag för  fel? ???
Jag har kollat spjället och det var öppet!

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 24 mar-06 kl 09:17 »
Inte Suresh men kolla om rökkanalen är fri.
Det kan vara kajbon, döda ugglor och annat smått o gott som täpper till.
Sen kan man prova med att stoppa lite trasor indränkta i dieselolja i dragluckan och tända på.
Det ska man ju normalt inte behöva men man kan göra det om skorstenen är riktigt nerkyld.
Som vintertid i en oeldad stuga.

Sen ska sotarn besiktiga eldstad och rökgång om dessa varit oanvända i flera år.
Men det är husägarens ansvar.
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 09:22 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 mar-06 kl 09:25 »

Alltid tändved och eldved intagen från vedboden innan nattning. Det är träligt att börja dagen med att hämta in ved - och att ta av inredningen för att slippa, är fusk.

Ett tips från ett sant proffs!  ;D

Själv samlar jag på kartong. Så fort någon bekant köpt en ny DVD dräglar jag och frågar om jag kan få omslaget.

Tänder lika bra som näver. (kom inte och förstör för mig nu och säg något dumt om kemikalier vid pappersmassaframställning)

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 mar-06 kl 09:41 »
Hej Flygtyg, vad spännande !

mitt tips för att laga mat på vespis handlar om kokkärl, det funkar jättebra med järngrytor, köp några st. i olika storlekar. Framför allt när du ska göra långkok typ grytor och liknande, då håller allt en jämn o hög värme, även om spisen skulle slockna till lite.
Ska man bara värma lite mjölk så funkar ju vilken kastrull som helst...

Mjölken och annan mat som behöver kylas  kan du stoppa i t.ex en kylväska och ställa nerströms i källvattnet..eller direkt i vattnet om de är förslutna, fast du vill väl inte att räven festar på dina kotletter ;D
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 09:42 av Eulalia »

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 24 mar-06 kl 09:57 »
Om kallkällan är tillräckligt djup och skuggad så att vattnet är kallt,
så kan man ställa ner en 50-liters mjölkflaska i vattnet.
Såna lättmetallflaskor finns att köpa på Ö&B (armé-surplus).
Man kan behöva lägga vikter i botten på flaskan.
Den bör vara nästan helt nersänkt i vattnet.
Sen lägger man sina kylvaror i flaskan.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 mar-06 kl 10:01 »
Hej Flygtyg, vad spännande !

mitt tips för att laga mat på vespis handlar om kokkärl, det funkar jättebra med järngrytor, köp några st. i olika storlekar.

Kan tillägga:

Om du flyttar från med ditt gamla husgeråd som jag gjorde och har köksredskap i plast, kom ihåg att vedspisen värmer över HELA järnplattan och inte bara ringarna!  ::)

För att förebygga ovanstående, för eller senare glömmer du - rensa ut hela plastförrådet och skaffa dig metallverktyg.

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 mar-06 kl 10:21 »
suresh!
När jag har försökt elda i järnspisen i min farmors stuga så har jag också eldat i dragluckan , proppat den fulll med pappper , men lik förbannat (ursäkta språket) så rycker det alltid in ! ,Vad gör jag för  fel? ???

inte heller Suresh, men utan att vara 100% så tror jag att problemet kan vara just att du proppat igen dragluckan. Den ska väl bara hettas upp lite snabbt, eller? sen ska den va het o ha fri passage, alltså inga kartonger o dyl som brinner länge där, så har jag fått lära mig.
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 10:38 av Eulalia »

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 24 mar-06 kl 22:35 »
Ett tips från ett sant proffs!  ;D

Jo visst! 8)  Jag har lärt mig den hårda vägen...  ;)

Själv samlar jag på kartong. Så fort någon bekant köpt en ny DVD dräglar jag och frågar om jag kan få omslaget.

Tänder lika bra som näver. (kom inte och förstör för mig nu och säg något dumt om kemikalier vid pappersmassaframställning)

Jag är storkund hos otaliga antikvariat och nätboklådor, så all papp har en gång varit emballage kring böcker jag beställt.  Ja, och så en och annan tom bulgurkartong, förstås.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 24 mar-06 kl 23:16 »
Hey spooky.....Manna, jag hällde just av vattnet från bulgurn ni ska få imorgon. "Diidiidiidiidiidiidii" *twilightzonemusic*

Ett litet tillägg om att inte hitta knapparna. Hård tung ved = varmt, lätt mjuk ved = sparlåga. Och körsbärskvistar och grenar = Jag vill ha kaffe NU BUMS! Ja, alltså....på morgonen.
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 23:20 av Gruff »

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-06 kl 11:22 »
tomas-kero:

För att röra till det hela ytterligare är det inte dragluckan du ska elda papper i när murstocken är kall utan sotluckan, den som sitter under ugnen i regel. En tidningssida eller två brukar räcka, när det flåsar till och den dras upp i skorstenen har man fint drag, och det ryker inte in.
Dragluckan är den som sitter under eldstaden, innanför den är asklådan. Denna lucka håller man öppen eller stängd beroende på hur mycket drag=syre man vill ge sin eld, kan även finnas spjäll för detta på luckan. (Här är man besserwisser, ja  :D )

flygtyg:

Åh, så underbart  :) ...sitter här i min elektrifierade kåk och är nästan lite avis.
Håller helt med föregående talare att plastredskapen bör gå raka vägen från kökslådan till en container för brännbart skräp, samt att bra grytor är guld värda!
Själv har jag alltid en 10-litersgryta med vatten ståendes på ett hörn av spisen när jag ändå eldar, så finns det alltid varmvatten till disk och tvätt och sånt.
Tänk bara på att om ingen har bott i kåken på ett tag så bör ni ta ut en sotare som kollar så allt är okey och sotar ur förstås, annars ryker det garanterat in första gången ni ska elda.
Torr ved är A och O, sur och kall ved brinner sämre, värmer sämre och sotar dessutom mer. Lövved har högre energiinnehåll och sprätter inte när man eldar. Barrved har lägre energiinnehåll och kan sprätta vid eldning, men det duger gott att elda spisen med.

Finns det jordkällare är den väldigt bra för matförvaring under den varma årstiden, håller konstant temperatur på +5 grader. Men kallkällan borde väl gå lika bra.
Är ni på humör att fuska finns det ju gasoldrivna kylskåp (fråga mej inte hur det kan fungera, att en varm gasollåga kan göra ett kylskåp kallt  ??? ).

Hoppas det går bra för er!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 27 mar-06 kl 08:59 »
tack för alla tips jag ska försöka få fart på spisen igen till våren  ;D ;D ;D ;D

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 02 apr-06 kl 09:44 »
Waow!!! :o
Underbart med så många svar!!
Har varit i från internet lite...
Håller på att rensa ut plasten, men det görs lite sucksesivt, man måste ju kunna ersätta en del av det.
Det ska bli jättespännande att börja elda vedspis!!!
Har hittills bara en riktig järngryta, det är en sån där oval sak med lock som nog passar ruskigt bra till söndagssteken och att koka vatten i men knvappast till morgongröten.
För en vecka sedan slängde vi ut våran kaffekokare och köppte en pressokokare eller vad det nu heter ( stor glasskanna som man häller kaffe och varmt vatten i och sedan trycker undan kaffesumpen i botten med ett fint nät), då behöver man bara se till att ha varmt vatten och slipper att passa kaffepannan och så.
Men jag undrar om jag inte kommer att sakna våran vattenkokare.
När det gäller kylvarorna så håller jag på att göra en stor kruka i keramik med lock till, det är meningen att den ska vara glaserad ínvändigt men inte utvändigt för att den ska ta upp fukt och på så sätt kyla innehållet lite. Får se om det fungerar, skulle vara bra till en liten kanna mjölk som man vill ha till morgonkaffet, och en smörbytta och ostbit, mer får nog knappas platts.
Kram på alla vänliga själar.
Ps huset ligger i Småland, Unnaryd (nära Hyltebruk) om det är någon som vill hälsa på när de har vägarna föri.... ;)
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

signe

« Svar #15 skrivet: 02 apr-06 kl 10:18 »
Vill tipsa om artikeln i senaste Åter om eldning i vedspis. Trots att jag eldat i vedspis nästan hela mitt liv så lärde jag mig något nytt. Man kan genom att vrida plattorna (inte om man har ringar) öka eller minska värmen som går till plattorna resp ugnen. Plattorna har längsgående falsar på undersidan och får röken följa längsmed dem så blir plattorna snabbt varma. Men går röken på tvären så fortsätter en stor del av värmen runt ugnen. Listigt!
Själv lagar jag nästan all mat på vedspisen trots att jag har en ny elspis också. Pannkakor går inte att få lika goda på elspis, så är det bara.

Suresh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 02 apr-06 kl 10:28 »
(...)

För en vecka sedan slängde vi ut våran kaffekokare och köppte en pressokokare eller vad det nu heter ( stor glasskanna som man häller kaffe och varmt vatten i och sedan trycker undan kaffesumpen i botten med ett fint nät), då behöver man bara se till att ha varmt vatten och slipper att passa kaffepannan och så.

(...)

Eldar du vedspis skall du givetvis övergå till kokkaffe. Eftersom hela spisen blir varm på en gång finns det alltid plats för en extra kaffekanna som kan stå och slökoka.

Jag rekommenderar turkiskt finmalet kaffe med kardemummasmak.  Det brukar finnas i butiker med mat från mellanöstern. Dels är kaffet så finmalet, nästan i pulverform. att du enkelt kan hälla upp från kannan utan att behöva filtrera, och sen koka om gång på gång till kraften är ute ur det.

Dels gör kardemumman att du får "bullen" till kaffen på ett mycket kalorisnålt sätt.  ;)

Suresh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 apr-06 kl 10:30 »
Vill tipsa om artikeln i senaste Åter om eldning i vedspis. Trots att jag eldat i vedspis nästan hela mitt liv så lärde jag mig något nytt. Man kan genom att vrida plattorna (inte om man har ringar) öka eller minska värmen som går till plattorna resp ugnen. Plattorna har längsgående falsar på undersidan och får röken följa längsmed dem så blir plattorna snabbt varma. Men går röken på tvären så fortsätter en stor del av värmen runt ugnen. Listigt!

(...)

Aha! :o

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 02 apr-06 kl 15:19 »
tomas-kero:

Själv har jag alltid en 10-litersgryta med vatten ståendes på ett hörn av spisen när jag ändå eldar, så finns det alltid varmvatten till disk och tvätt och sånt.

Finns det ingen såndär koppartank med kran...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #19 skrivet: 02 apr-06 kl 18:34 »

Ps huset ligger i Småland, Unnaryd (nära Hyltebruk) om det är någon som vill hälsa på när de har vägarna föri.... ;)

Åhh så underbart! Jag blir så glad i själen av att det finns så härliga människor.  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser