Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äkta honung ...  (läst 7867 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
Äkta honung ...
« skrivet: 11 jan-10 kl 15:58 »
Hej, jag hittade äkta honung på City Gross!

Notera innehållet, ÄKTA HONUNG! wow.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Äkta honung ...
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 16:01 »
Men å andra sidan har jag hittat extra kladdig honungsburk på samma hylla, men det stod inte extra kladd på etiketten!

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 17:59 »
Hej, jag hittade äkta honung på City Gross!

Notera innehållet, ÄKTA HONUNG! wow.
Jag kunde läsa på den ena burken att det var ovanligt kort bästföredatum, vad de nu kan bero på?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 18:24 »
Jag tror att alla de produkterna, hela serien allt från pasta till gryn och honung kommer att utgå från City Gross, produkterna är för dyra och inte alls så miljöanpassade som reklamen säger. Importerad bluffhälsokost helt enkelt till salu av någon lycksökare. Därav gamla etiketter, produkterna har stått kvar på hyllan utan intresse från kund.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jan-10 kl 07:21 »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jan-10 kl 07:33 »
Äntligen hittade jag den där texten jag läst någonstans på livsmedelsverkets sidor ...

Gäller detta direktiv fortfarande?  Får man kalla sin honung för "Äkta svensk honung" numera?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 12 jan-10 kl 08:48 »
Jag tror att det gäller fortfarande. Man får inte kalla honung för äkta

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jan-10 kl 09:57 »
Importerad honung?
Svensk honung?
God honung?
Sekunda honung?
Äkta honung?
Honung - Äkta?
Falsk honung?
Smaksatt honung?
Grov honung?
Honung - Grov?
 (:)
« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 10:18 av ersam »

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #8 skrivet: 12 jan-10 kl 11:33 »

Importerad honung? - Självklart ska den märkas!  (:)
Svensk honung? - Yes.  8)
God honung? - Det är väl en smaksak?  ???
Sekunda honung? - Borde väl vara lagligt - kanske inte så bra marknadsföring dock ...   ::)
Äkta honung? - Jag tror inte det.  (:)
Honung - Äkta? - Hm, är det en frågetävling? (Tänker mig att det står på etiketten: "Honung - Äkta?")  ;D ??? (:)
Falsk honung? - Nej, det borde vara lika olagligt som att kalla honungen för "äkta".  (:)
Smaksatt honung? - Det sker ju dagligen utan att någon reagerar.  :-X
Grov honung? - Varför inte. En mycket bra konsumentupplysning då smaken är olika.  ;D :P
Honung - Grov? - Se ovan.  ;D :P
 (:)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 10:11 »
Har några funderingar om märkning av honung.

Eftersom Ekologisk i det närmaste är tabu och KRAV, SMAK etc tillhör certifieringsorganen så undrar jag om det är OK att använda en oval eller droppformad grön etikett med texten "Gourmet" på sina produkter?

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 15 jan-10 kl 11:00 »
Har några funderingar om märkning av honung.

Eftersom Ekologisk i det närmaste är tabu och KRAV, SMAK etc tillhör certifieringsorganen så undrar jag om det är OK att använda en oval eller droppformad grön etikett med texten "Gourmet" på sina produkter?
I min värld är det OK. Tror inte att "gourmet" är skyddat på något sätt.

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #11 skrivet: 15 jan-10 kl 11:32 »
Jag tycker att gourme är lika vilseledande som äkta och skulle vara väldigt tveksam till att köpa .
Eftersom det känns som ett blufftrick .
Jag lade inte in några värderingar i mitt svar utan svarade endast utifrån om det är lagligt eller inte.
Sedan kan man ju, som du, ha åsikter kring vad det ger för intryck. Jag tror nog att många faller för det. Och det kan vara skäl nog för en del att använda det ...
Jag ogillar t.ex. oskicket att smaksätta honungen, men har full förståelse för de som gör det - eftersom det ökar försäljningen såväl som priset.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 15 jan-10 kl 12:21 »
Esten skrev:
Däremot en ärlig märkning om vilken typ av honung det är tex var kupan har stått , vilken tid på året honungen samlats in ,
Då blir valet av honung som att välja årgångsvin .
Man får den bästa varan till just det behovet man har .
[/quote]

Det här var intressant, det tror jag kan vara ett bra försäljningsargument.
Hans
« Senast ändrad: 15 jan-10 kl 12:26 av Hans Hultén »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 jan-10 kl 12:39 »
Jag tänkte använda etiketten som försegling av locket till befintlig etikett och även ha det så på andra produkter som Senap. Vad andra har för värderingar och säljargument frågade jag lixom inte efter och bryr mig nog inte.

Mina etiketter uppfyller de krav som gäller med samma text som på en SBR burk t ex.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 14:40 »
Att marknadsföra honungen som äkta är ju tydligen vilseledande eftersom man inte får sälja falsk honung. Gourmethonung torde betyda exklusiv, extra god sådan. Eftersom det är tillåtet att sälja vanlig, äcklig honung skulle "gourmet" inte vara vilseledande.

Curt

« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 15:52 »
Gourmethonung torde betyda exklusiv, extra god sådan. Eftersom det är tillåtet att sälja vanlig, äcklig honung skulle "gourmet" inte vara vilseledande.

En regel är följande: Märkningen får inte vara vilseledande

Ett livsmedel måste ha de egenskaper som märkningen anger, exempelvis får ett livsmedel som uppges vara vegetarisk inte innehålla tillsatser av animaliskt ursprung. Det får inte förekomma uppgifter som antyder att livsmedlet har en bättre kvalitet än motsvarande produkter på marknaden om det inte finns särskild grund för detta.

Enklast är att gå till livsmedelsverkets hemsida och där ladda ner Märkningsföreskrifterna Vägledning.

quintus

« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 15:57 »

Vad som är fel med: HONUNG FÖR FINSMAKARE?

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 16:01 »
Billig importhonung kan märkas: HONUNG FÖR DIG SOM INTE BRYR DIG!  :)

quintus

« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 16:16 »
Märkning av Honungsförädlingens produkter:
HONUNGBLANDNING FÖR DIG SOM TYCKER OM TILLSATSER.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 jan-10 kl 16:18 »
En regel är följande: Märkningen får inte vara vilseledande

Enklast är att gå till livsmedelsverkets hemsida och där ladda ner Märkningsföreskrifterna Vägledning.

Då undrar man vad föreskrifterna är värda eftersom ursprunget till tråden är ett befintligt bevis på ett de i så fall inte följs och tydligen inte behöver följas.

KRAV och SMAK är lika mycket vilseledande då ekologiska honung kan vara importerad från andra sidan jordklotet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

865 gäster, 1 användare
Vallheden

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser