Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äkta honung ...  (läst 7852 gånger)

ersam

• -
SV: Äkta honung ...
« Svar #20 skrivet: 15 jan-10 kl 16:21 »
KRAV och SMAK är lika mycket vilseledande då ekologiska honung kan vara importerad från andra sidan jordklotet.

Nu hänger jag inte med. Vad har import med denna fråga att göra?

poze

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 15 jan-10 kl 17:54 »
.
KRAV och SMAK är lika mycket vilseledande då ekologiska honung kan vara importerad från andra sidan jordklotet.

Efterfrågan måste ibland skapas av tillgång, inte så många vet vad det är för skildnad på krav och konventionell honung, när efterfrågan växer kommer fler att börja producera kravhonung i Sverige. Största problemet är att det är ohederliga priser att certifiera sig i Svea rike så det är inte realistiskt att många små kravproducenter kommer dyka upp, men det kommer antagligen bli en och annan yrkesbiodlare som kommer ansluta sig.

hur skall man annars från Krav skapa en efterfrågan ? konsumenterna har ingen makt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lars i skogen

« Svar #22 skrivet: 16 jan-10 kl 16:15 »
Då undrar man vad föreskrifterna är värda eftersom ursprunget till tråden är ett befintligt bevis på ett de i så fall inte följs och tydligen inte behöver följas.

Jo, man kan ju alltid bryta mot alla lagar, men det innebär ju risker för den som gör det. Anmäl företaget i fråga till livsmedelsverket så kanske de tvingas betala vite?

Det är väl inget vilseledande med importerade KRAV-produkter? Jag tycker problemet är konsumenternas dålig kunskap om vad märkningar innebär. Det är ju t ex inte alls nödvändigt att en KRAV-produkt ger minskat koldioxidutsläpp jämfört med en konvetionellt odlad, men däremot innebär den minskad giftanvändning, mindre gifter sprids i naturen och mindre gifter kommer in i den som äter produkten.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 jan-10 kl 12:01 »
Eftersom jag inte ör producent utan konsument så är det till mig du ska försöka sälja din honung , senap eller vad det är . Och i mina ögon är det vilseledande reklam och något jag går förbi när jag handlar .

På vilket sätt skulle det vara vilseledande reklam, det som står om honungen är detsamma som står på alla andra honungsburkar. Det enska som skiljer är ett sigill för locket med en text. Om det står t ex  "Honung", "Gott", "Sött", "Gourmet" eller "Mums" i grönt vilseleder väl ingen konsument.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 18 jan-10 kl 13:31 »
OK, du köper efter sämsta etiketten ... helt enkelt!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 jan-10 kl 13:34 »
"Ärlig honung"

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 jan-10 kl 13:48 »
På BFs kommande årsmöte så kan man ta med honung som man bedömmer som tvivelaktig eller felaktigt märkt.
Honungs ringen kan sedan hjälpa till och försöka få bort dom produkter från hyllan.
MVH Anders

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 18 jan-10 kl 13:56 »
"Ärlig honung"

Då jag vill göra extra reklam för min honung t.ex. att den är nyslungad har jag gjort en skylt med hjälp av datorn. Skylten har sedan satts upp intill burkarna på hyllan.
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 jan-10 kl 14:11 »
Hänger inte det här ihopa med en gemensam etikett som SBR har, att alla skall vara lika och ingen får sticka ut och kanske få försäljningsfördelar.

Men så ser marknaden inte ut längre, allt i burkarna är lika även om sorthonung och småproducenter idag säljer med egen etikett. Så för mig är det ingen skillnad på varken sk ärlig producent eller producent som vill sälja sin egen honung baserad på annat än HF's Sverigeblandning.

Sorthonung är faktiskt något intressant och man frågar fortfarande efter min Lindhonung. Nästa år satsar jag på minst 300 kg ren Lind med egen etikett och sigill. Mina kunder bryr sig mera om innehållet i burken än vad som står på etiketten.  Jag tror på kreativa människor och då är det helt OK att skriva NYSLUNGAD HONUNG för naturell nyslungad honung.
« Senast ändrad: 18 jan-10 kl 14:20 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

963 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser