Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köksmaskin till bröd??  (läst 18898 gånger)

prutten

köksmaskin till bröd??
« skrivet: 11 jan-10 kl 13:16 »
Hej,
Jag bakar alltid familjens bröd=ganska mycket bröd och nu funderar jag därför på att investera i en köksmaskin. Vad bör jag tänka på? Självklart vill jag ha en stor bunke som kan ta mycket deg. Bakar i en gammal bakugn så det blir 9 brödkakor åt gången. Hur viktig är motorstyrkan, funkar en på 400 w eller bör det vara mer? Något märke som är bättre än nåt annat? Tacksam för hjälp här!
'
Mvh, jenny

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: köksmaskin till bröd??
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 13:35 »
Jag kan jämföra en electrolux model stengammal och en sprillans bosch 1000w.

En stor skillnad är att electrolux skålen har invikta kanter som gör att degen blir kvar i skålen och jäser på höjden. Bosch skålen är exakt lika stor (7 liter )  och jäser över genast, kanterna sluttar liksom utåt.. :-\

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 20:25 »
Det är en stor fördel om man kan ha två bunkar, så att man kan jäsa två satser på en gång. Själv har jag en gammal elektrolux Assistent, med en extra bunke från en Assistent som tappades i golvet. Jättepraktiskt. Jag har själv provat Bosch och min syster har en amerikansk grej, men Assistenten är tveklöst bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lj

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 22:07 »
Som nämnts här..köp en Electrolux.
Rymmer 2 kg mjöl och upp till 1,5 l degvätska.
Och är stark och tror kvalitet. Ca 2000 är väl använda pengar.

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 jan-10 kl 22:23 »
Men att jag köpte BOSCHEN är ör andra fördelar den har..Om man vill göra annat än bröd..... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bakben

« Svar #5 skrivet: 11 jan-10 kl 22:57 »
Men att jag köpte BOSCHEN är ör andra fördelar den har..Om man vill göra annat än bröd..... ::)

Är Boschen bättre på lättare kakor, vispa saker och så? Assistenten har en skål med vispar som tillbehör men den är inte speciellt bra.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 23:20 »
Japp, visparna är helt överlägset bra  :)

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 jan-10 kl 00:21 »
Jag har en Kenwood Major som har levt i 35 år, den är suverän. Skålen är hög och det jäser aldrig över. Har två stycken.

Köp en stark maskin som har många tillbehör, eller köp till senare.
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 12 jan-10 kl 09:31 »
Jag skulle satsa på en elektrolux, alla gånger. Lite dyrare, men mkt bättre när det gäller bröd iaf. Bra kanter på bunken, som tidigare sagts, och stark.

Vill man sedan ha tillbehör, så har elektroluxs köttkvar fått bäst i test flera gånger...

« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 09:37 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jan-10 kl 10:08 »
Jag kör bosch men låter brödet jäsa i en annan bunke eller direkt på plåtarna. Har börjat rationalisera bort den ena jäsningen....

En bra sak med min bosch är att såväl morsan som svärmor har likadana fast äldre maskiner, så jag kan låna/få tillbehör från dem som de inte använder längre. T.ex. Köttkvarn, korvhorn mm. Har nu siktat in mig på morsans mixertillsats som stått oanvänd sedan typ 80-talet.

taccotad

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 jan-10 kl 10:15 »
Jag kör bosch men låter brödet jäsa i en annan bunke eller direkt på plåtarna. Har börjat rationalisera bort den ena jäsningen....

En bra sak med min bosch är att såväl morsan som svärmor har likadana fast äldre maskiner, så jag kan låna/få tillbehör från dem som de inte använder längre. T.ex. Köttkvarn, korvhorn mm. Har nu siktat in mig på morsans mixertillsats som stått oanvänd sedan typ 80-talet.

Hakar på här! Köpte en bosch för ca 3 veckor sedan. Men jag är inte nöjd med den alls. Jag har haft mammas 25 år gamla bosch och den är jag helnöjd med men denna var inte bra. Tycker inte degkrokarna blandar ut det ordentligt och jag får hela tiden putta ihop degen för hand och sen köra nåt varv, putta in mjölrester mm, köra nåt varv. Så får jag hålla på så hela tiden. Ingen annan som upplevt detta? Eller är det jag som gör nåt fel tro?

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 jan-10 kl 10:47 »
Nej, det har jag inte alls upplevt med bosch, tvärtom, med electroluxen fick jag vara med och passa ibland när jag gjorde lite mer kompakta degar.

Styrkan har jag inte märkt saknas i min nya bosch iallafall, men det har ju med watten att göra..

Jag är inte avig till nån av dom. Skulle jag nu köpa tredje maksin,skulle jag faktist inte veta vilken jag skulle välja...

Jag tror huvudsaken är att man inte snålar, utan köper en TILLRÄCKLIG maskin istället för en lite billigare, med lite mindre effekt och lite mindre tillbehör...

prutten

« Svar #12 skrivet: 12 jan-10 kl 11:52 »
Jag är lite inne på att köpa begagnat och det finns mycket att välja mellan. Vad är tex en stark maskin? Duger 400 watt. Jag har hittat maskiner med stora skålar men "bara" 400 watt. SEdan med lite mindre skålar på 600 watt, vilket är att föredra? Jag är inte så intresserad av tillbehör eftersom jag bara vill baka på den...
Är det förresten någon som vet om kenwoods skålar passar till alla deras maskiner (om man gör ett hopp-plock här och där) eller måste det vara samma modell för att passa?
Är det kanske dumt att köpa begagnat?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 12 jan-10 kl 12:02 »
Att köpa begagnat är alltid bra, men man måste begära att få sätta igång maskinen så att man kan kontrollera att den fungerar och att alla delar finns med.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 jan-10 kl 12:12 »
Jag är också ett elektroluxfan.
Om du köper begagnad elektrolux: kolla helst med deg i så du kan höra om remmen slirar. Den kan ifs bytas, men det kostar en del, så det bör i så fall påverka priset.

yggdrasil

• Småland
« Svar #15 skrivet: 12 jan-10 kl 20:15 »
Jag lånade svärmors electrolux och blev sugen på att skaffa en egen, blev glatt överraskad när de hade ett par stycken på lantis (lantmännen) som de mer eller mindre hade glömt bort. Eftersom de hade ett par år på nacken/hyllan fick jag assistent & köttkvarn för en bit under 2000, måste vara ett rätt hyffsat pris, Det som slog mig är att det enda som skiljer utseendemässigt på vår och svärmors är färgen, måste vara en vinnande konstruktion som hållt så länge.

hursomhelst så är jag supernöjjd
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 12 jan-10 kl 20:48 »
Kanske nån som kan förklara för mig var degkroken skall sättas fast på en elektrolux assistent, fick en sådan av morsan för ett tag sen,men det saknas degkrok och visp och det tänkte jag beställa från hemsidan men jag begriper inte hur den ska sitta fast ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

yggdrasil

• Småland
« Svar #17 skrivet: 12 jan-10 kl 21:02 »
om du har samma typ som jag har så sätter du degkroken i det stora hålet på "armen" kände mig lite pedagogiskt lagd ikväll så jag tog en bild :D

"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 21:07 »
om du har samma typ som jag har så sätter du degkroken i det stora hålet på "armen" kände mig lite pedagogiskt lagd ikväll så jag tog en bild :D

Hmm..jag har nog bara ett hål där, till degskrapan..sen har jag en stor arm..äh..ska gå å ta ett foto, vänta lite..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 12 jan-10 kl 21:10 »
Såhär ser min ut

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare
Septentrial, skogskälla, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser