Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egendesignad förbränningstoalett  (läst 10276 gånger)

kollllektivv

egendesignad förbränningstoalett
« skrivet: 10 jan-10 kl 19:36 »
Jag undrar om ni tror denna skulle funka och att man kan få bygglov? ( själv ser jag ingen orsak till varför inte, om bara avfallsgrytan är rejäl, håller tätt och att skorstensanordningen blir godkänd, så det är mer kemikalier som blir att släppas ut i luften som jag tänker på): http://img441.imageshack.us/img441/6092/pelletsfrbrtoalett.jpg

Lite förklaring då.. Längst ner till vänster så är det en gasoltank, som med ett tändstift går in i en järngryta ( avfallsgrytan ). "Bägaren" som hänger i trådar till höger om toaletten är tänkt att innehålla pellets, och genom en lucka med plexiglas när man drar i snöret, så häller man i pellets i avfallsgrytan. Sen ser ni kanske också, att det går en tråd mellan övre sits( toalettsitsen ) och locket till avfallsgrytan. Meningen med den tråden, är att öppna och stänga toalettsits+ avfallslock på samma gång. Sen röret som går på höger sida om anordningen är ju en skorsten, som blir att gå ut genom taket.

Jag tror att på det här viset, så har man sotning, förslitningsskador, ytterst lite gasol och pellets som kostnad. Urinet har jag tänkt att lösa på annat vis. Där har jag tänk mig.. skratta inte nu, kissa i en slang och ha slangen kopplad till en tunna som jag tömmer när den blir full.

redigering. Jo, ni uppmärksamma ser säkert många fel i ritningen, en sak som är tänkt är att avfallsgrytans lock skall utgöra  toalettväggen på vänstersida, så givetvis blir den att luta 90 grader på samma sätt som toalettsitsen.

« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 19:40 av kollllektivv »

signe

SV: egendesignad förbränningstoalett
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 16:33 »
Menar du att du ska använda gasol för att elda upp det som skulle bli en utmärkt mull? Varför lägga ned så mycket energi (i dubbel bemärkelse) för att konstruera något sådant.

kollllektivv

« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 18:37 »
Sådana här förbränningstoaletter gör ju också av med energi, 1 kwh per gång och även om det här blir aningen mer så blir det billigare med pellets jämfört med el. Jag vill inte vara nära avfallet gärna så det här var det bästa jag kunde komma på.

Min första tanke var att använda tunnor, flera stycken o sätta ut dom vid husknuten när dom blir fulla. Men det blir många tunnor+att det inte blir helt luktfritt. Så om det inte blir den här konstruktionen så är jag intresserad av en Compostera toalett, men nackdelen där är att den blir dyrare( ~20tkr+frakt/ installation, hamnar säkert på 30tkr ), sen är jag inte överförtjust i bl.a. avloppsmaskarna som används. Sen är det ett annat problem och det är fläkten, den drar 12 watt ( tror jag det var ) kontinuerligt och om man inte har el i stugan, så då måste man fixa fram batterier för 288 watt per dygn, det blir ju 8-9 KWH per månad genom solenergi el. annat+rätt så dyra batterikostnader. Utgifterna i det är fallet blir till sitsen( billigt ), järngrytan+skorstenen ( den dyra utgiften ). Men jag tror att jag kommer undan med ~50% av Compostera toaletten, och vad gäller driftskostnaderna så är det kanske ingen större skillnad, men jag använder hellre pellets och lite gasol än att underhålla 12 watts fläkten med energi. Sen vad gäller gasolen, så används ju det bara att tända med.
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 18:40 av kollllektivv »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 18:57 »
kanske inte riktigt vad du är ute efter, men här drivs ventilationen av solkraft.
Tunnor.

http://www.sunnyjohn.com/toiletpapers2.htm
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

kollllektivv

« Svar #4 skrivet: 11 jan-10 kl 19:16 »
Tack, ska kolla in det där

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-10 kl 12:33 »
Hmm, det där känns som att skjuta mygg med kanonkulor. Luktfrihet uppnår du redan genom att ha urinseparering. Ha en redig separeringssits (hemmabygge eller köpe), gäster av speciellt kvinnligt kön måhända har svårt att uppskatta att "kissa i en slang" 8) . Är du ändå nervös över att skettunnan ska lukta (och det gör den inte, strö i lite aska eller annat basiskt pulver på skiten efter förrättat behov, så blir du av med flugorna oxå), så satsa på Eulalia II:s solcellsfläkt!

Nånting som jag allvarligt misstänker lär lukta apskit och värre ändå, är förbränning av humana fekalier och pellets! Har själv i pannan eldat upp något så enkelt som tidningspapper som husdjur pinkat på...och röken från det stinker präktigt utomhus.

(Jag har haft urinseparerande utedass i min tidigare permanentbostad, med mycket bra och luktfritt resultat.  Det fanns dessutom ingen el på utedasset.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 12 jan-10 kl 12:41 »
Istället för en massa tunnor, skaffa en större kompost. Skiten minska väsentligt i volym i komposten. Är man speciellt äckelmagad kan man ha en påse i toan som kan förslutas, och bryts ner i komposten.
Elda upp urin (torrkoka), ger ju vissa utsläpp, och kostar mycket, och troligen inte helt luktfritt.

« Senast ändrad: 12 jan-10 kl 15:55 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

kollllektivv

« Svar #7 skrivet: 12 jan-10 kl 15:28 »
Jättefina svar, får mig att tänka till

gismo

« Svar #8 skrivet: 17 mar-10 kl 20:55 »
Typ en sådan skruv som bonden har när han rensar ärtor .
kan du skita o pissa i .
Då kommer bajjskorven ut i slutet o pisset vid sidan om .
Eller om det blir tvärt om ?

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #9 skrivet: 27 mar-10 kl 14:30 »
Har man inte hamnat snett om man går in på en toalett och utbrister; Det luktar bajs här!

Jag förstår inte vad som är problemet med gamla hederliga utedass :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

morris matte

« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 11:20 »
Du kunde prova multrum-toaletten altt. bygga själv en liknande 'anläggning'. Om du bar ska använda den sommartid är isoleringen inte heller något större problem. För året runt användning är den ett måste.
Det finns två olika modeller urinseparerande - vilken jag har funnit bättre - och icke-separerande. Problemet med den sistnämnda är att man måste använda mycket mer strömaterial för att inte komposmaterialet, ska bli för fuktigt. I båda fallen är resultatet massor med fin mylla. Som strömaterial kan man antingen köpa på påse eller tillverka själv av flis + barr + mossa/torv. Det är viktigt att inte lägga i aska eller dylikt basiskt. Då bildas nitri(a?)ter som är farliga. Däremot kan man i samma behållare även kompostera matrester också. Efterkompostering i friliggande kompost gärna blandat med höstlöv över en vinnter och voila! myllan är färdig. Känner man sig ev. osäker kan man cirkulera komposten via exvis sommarens prydnadsväxter och kompostera dom och återigen få mylla. Lite jobb men jordkvaliteten blir SÅ bra. Lycka till. :)

sub rosa

« Svar #11 skrivet: 17 apr-10 kl 17:13 »
Förbränningstoalett..............finns redan!http://www.svenskstugservice.se/Forbranningstoalettfritidstoa.htm
Lite dyr......men ok! :-\
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

hahne85

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-10 kl 00:10 »
skulle vilja slå ett slag för minireningsverk...har lagt några stycken på jobbet.även fått lov från miljö o hälsa o lägga på öar.när det är fullt byter man bara en filter korg/påse som e gjord av majsfibrer..lägger den gamla på komposten o sätter i en ny...lukt och "kladd"fritt

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 maj-10 kl 08:00 »
Minireningsverk kan i vissa fall vara bra, i synnerhrt om flera fastigheter kan dela.

Ett enmanshushåll får dock räkna med att det kostar 50:- var gång man uträttar sitt behov.

En granne betalade ca 200000:- för sitt, och har en beräknad årskostnad på minst 15000:-.

Går kanske på ett hus som annars kostar  flera millioner, men knappast för den som bor i ett egenrenoverat hus och med detta får dubbel boendekostnad.

Mulltoa med urinseparering är tom mer miljövänligt och har en rimlig anläggnings och driftskostnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Micki o Molly

• -
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 3 användare (1 dolda)
lawnboy, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser