Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Introducera en ny medlem i flocken  (läst 7269 gånger)

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
Introducera en ny medlem i flocken
« skrivet: 10 jan-10 kl 18:06 »
Ska ev. ta över en vuxen omplaceringshund. Har tre hundar sen förut, alla vuxna. Har ni några bra tips att ge vad det gäller introduktion av den nya hunden i flocken. Vad man bör tänka på första dagen och sen första tiden?
Jag tror att jag inte ska släppa ihop alla hundar redan första kvällen utan gradvis vänja dem vid varandra...vad tror ni om det? Vilka erfarenheter har ni av liknade händelser?
Vore tacksam för lite tips och råd.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Introducera en ny medlem i flocken
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 18:50 »
jag tycker att alla hundar bör träffas på neutral grund först. en och en, den ranghögste först och sedan i neråtstigande rang. du kan ju dina hundar och vet kanske lite om den nya hunden, så du får avgöra själv om de ska vara lösa eller i koppel. där håller du på tills hela eller största delen av den gamla flocken kan vistas runt den nya hunden utan att det blir bråk. när de har träffats på neutral mark och har lugnat ner sig allihopa, så tar du med alla hem. har de under uppsikt den första tiden, beroende hur bra det går är ju "den första tiden" olika lång. dvs, du lämnar aldrig den nya hunden med någon annan hund i ett rum för sig själva. har den nya hunden alltid runt dig. är ingen hemma ska den nya hunden vara själv alt vara med en hund i den gamla flocken som det går bäst med, helst av annat kön. plocka undan alla leksaker, tuggben, etc. se till att det finns tillräckligt med korgar åt alla hundar så att den nya hunden kan lägga sig för sig själv om den vill. se till att den nya hunden har den positionen i flocken som du tycker är lämplig, den kommer förmodligast i början att försöka att få så hög rang inom flocken som möjligt. när vi tog över vår första tik såg vi till att hon var ranghögst. den andra tiken vi tog över skulle vara absolut lägst i rang. dessa positioner är bibehållna än idag. med varje placering hade vi ett syfte och det skulle fylla en funktion i flocken alt. skulle hålla flocken så lugn som möjligt. du visar rangfördelningen genom att ge godis i en viss ordning, ta parti vid bråk, etc. lycka till.
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 18:55 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Introducera en ny medlem i flocken
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 09:37 »
Jag har en mycket aggressiv hundras som har mycket svårt med nya individer men ändå har jag introducerat 3 nya individer (både tikar och hanar) utan problem. Mina hundar bor ute och jag har helt enkelt tagit den nya individen i koppel och gått in genom grinden, markerat för mina gamla hundar att hålla avstånd och fortsatt med det tills de lugnat ner sig och jag ser att de kan hälsa utan direkta påhopp,sen har jag släppt lös den nya individen och hållt mig i närheten de första 2 timmarna. Det har alltid funkat. Det viktiga är att du markerar för dina gamla hundar att den nya individen är accepterad av dig som ledare och att du avgör om den får vara där eller ej.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 4 användare
ärt, Svarthönan, von tratt, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser