Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan en värmeplatta bli överhettad?  (läst 7376 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Kan en värmeplatta bli överhettad?
« skrivet: 10 jan-10 kl 13:36 »
Har en diskussion med gubben min ang VÄRMEPLATTA till vattnet,
han hävdar att det finns risk med en sådan om man som vi har höns som ibland studsar runt och river omkull vattenbehållaren. (Det är dom unga som härjar runt ibland, framförallt tupparna)
Att om värmeplattan får stå "tom" blir den överhettad och går sönder, och att det därför skulle vara bättre med värmelampor.(vilket vi har, ville bara komlettera ;))
Att det är det kalla vädret som varit som föranleder detta, det förstår ni va ;D ;D

Lövbacken

• Västmanland
SV: Kan en värmeplatta bli överhettad?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 13:59 »
Det är väl så himla lite effekt i värmeplattan att torde omöjligt tycker jag, tror den som jag har är på 24 w bara, det är knappt så den orkar hålla vattnet från att frysa nu när det är -26 grader....
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

johe71

« Svar #2 skrivet: 10 jan-10 kl 14:12 »
så här säger Högberga AB på sin sida där de säljer värmeplattan

Citera
Håller vattenautomater frostfria.
Endast för inomhusbruk. 19 W 230 V.
Diameter: 24 cm, tjocklek 2 cm.
OBS! Se alltid till så att det finns vatten i behållaren vid användning. Om ej bränns plattan sönder.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 14:15 »
Jaha, det var som 17  :P
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

skogskälla

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-10 kl 14:28 »
Suck verkar som att gubben har rätt ändå,:o (fast det är ju inte så himla ofta så det får jag väl bjuda på ;))
Då finns det alltså en viss brandrisk även med dessa värmeplattor, eller??

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 11 jan-10 kl 16:36 »
Har samma problem som du skogskälla med att de puttar omkull vattenautomaten, fast det händer nästan bara när den står på värmeplattan. I vanliga fall står den på tegelstenar och då står den stadigt, men värmeplattan är mycket halare än stenarna så då åker den lätt i golvet. Extra trist att få vatten på golvet om det fryser.
Ingen som har nåt knep för att få automaten att stå stadigare på plattan?

Kan tillägga att det inte har hänt något med plattan även när automaten trillat i golvet, därmed inte sagt att det inte kan hända något.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 16:42 »
Ingen som har nåt knep för att få automaten att stå stadigare på plattan?

Kasnke lägga en glasskiva över värmeplattan? Glasskivan blir varm, funkar som skydd och får koppen att stå lite stadigare.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 17:36 »
Kasnke lägga en glasskiva över värmeplattan? Glasskivan blir varm, funkar som skydd och får koppen att stå lite stadigare.

Hm. Problemet är att vattenautomaten glider så lätt på värmeplattan, känns som om en glasskiva skulle vara lika "hal".
Kan tänka mig att det skulle funka med nåt sånt där gummiaktigt som man kan lägga under tallrikar och grejer för att de inte ska glida, men de kanske inte klarar värmen.

skogskälla

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 18:03 »
Jag tror inte att en glasskiva skulle fungera då den nog är lika halkig och en sån där gummigrej är nog risk att det blir för varmt, eller ??
Jag har suttit och funderat på nåt slags "staket" som man sätter först värmeplatta och sen vattenautomat innanför.
Eller om det skulle räcka med en bottenplatta och så fyra höga pinnar och där diametern är precis så att vattenautomaten rymms.
Ett annat problem är ju att dom väldigt ofta lyckas krafsa upp spån i vattenautomaten - vilket innebär att det går inte att dricka därifrån, så jag måste i vilket fall som helst se till att höja dom ordentligt. (så länge jag inte har smått spelar det ju ingen roll)
Mer förslag till lösningar önskas ;D ;D
Kom just på en grej - är det en varm och en kall sida på värmeplattan, eller värmer den "överallt"?
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 18:16 av skogskälla »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 18:19 »

Mer förslag till lösningar önskas ;D ;D

Ok då!  :)
Värmeplattor används ju i terrarier, ofta med sten ovanpå. Ibland också under terrarieglaset, har jag för mig, men rätta mig nån om jag har fel..
Man skulle ju kunna vända ett akvarium på sidan, lägga värmeplattan, automaten och lite sten runtom som stabilisatorer. Kanske ett par mindre tegelstenar? Då lagrar de dessutom värme.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

skogskälla

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 18:27 »
Ok då!  :)
Värmeplattor används ju i terrarier, ofta med sten ovanpå. Ibland också under terrarieglaset, har jag för mig, men rätta mig nån om jag har fel..
Man skulle ju kunna vända ett akvarium på sidan, lägga värmeplattan, automaten och lite sten runtom som stabilisatorer. Kanske ett par mindre tegelstenar? Då lagrar de dessutom värme.
Precis att lagra värme vore ju bra om de värmeplattor som används till hönsen ger värme åt "båda hållen".
Men att sätta in ett akvarium till mina små busar skulle jag inte våga - glas är skört!!

trädman

« Svar #11 skrivet: 11 jan-10 kl 18:31 »
Går det inte att limma eller skruva fast värmeplattan i automaten och låta den sitta där permanent och stänga av stömmen när det inte behövs värme?

skogskälla

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 11 jan-10 kl 19:06 »
Går det inte att limma eller skruva fast värmeplattan i automaten och låta den sitta där permanent och stänga av stömmen när det inte behövs värme?
Skulle kanske fungera, måste kolla med nån som säljer värmeplattor va dom säger om att limma i den. Skruva innebär ett hål - då rinner nog vattnet ut ;D ;D
Då jag bara sett dom på bild än har jag ingen uppfattning om hur dom "känns" att jobba med

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 11 jan-10 kl 19:08 »
Skruva innebär ett hål - då rinner nog vattnet ut ;D ;D

Du var då smartare än jag, iallafall! :o
Jag trodde jag var smart när jag gjorde hål i mitt nya busskort av kreditkortstyp, tänkte jag skulle ha den i snöre så jag inte tappade bort det. Sen gick inte det kortet att dra mer..  :-[
~ Kahlil Gibran~

skogskälla

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 19:10 »
Du var då smartare än mig iallafall! :o
Jag trodde jag var smart när jag gjorde hål i mitt nya busskort av kreditkortstyp, tänkte jag skulle ha den i snöre så jag inte tappade bort det. Sen gick inte det kortet att dra mer..  :-[
;D ;D ;D ;D ;D
Precis en sån sak som jag skulle kunnat göra för att vara "praktisk"

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 11 jan-10 kl 19:14 »
 ;D sensmoral: dont overdo things..
~ Kahlil Gibran~

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 11 jan-10 kl 22:42 »
en del värmeplattor har inbyggd termostat så att de inte ska bli för varma. kostar aningen mer men det kan det nog vara värt.

yrhönan

• Lökshus
« Svar #17 skrivet: 12 jan-10 kl 20:42 »
Jag har ruggat upp ovansidan av värmeplattan samt undersidan av vattenbehållaren med grovt sandpapper, slipper nu det hala. Funkar hittills.
/håller genbanksanslutna blommehöns.

Soshila

• Småland
« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 23:01 »
Jag har ruggat upp ovansidan av värmeplattan samt undersidan av vattenbehållaren med grovt sandpapper, slipper nu det hala. Funkar hittills.

Så enkelt! Att jag inte tänkt på det innan... tack!

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #19 skrivet: 12 jan-10 kl 23:29 »
Hm. Problemet är att vattenautomaten glider så lätt på värmeplattan, känns som om en glasskiva skulle vara lika "hal".
Kan tänka mig att det skulle funka med nåt sånt där gummiaktigt som man kan lägga under tallrikar och grejer för att de inte ska glida, men de kanske inte klarar värmen.
Funkar det inte med silikon då? Det har jag för mig är värmebeständigt? Finns väl i allt möjligt; bakplåtspapper och jag vet inte vad.
(En brasklapp för att jag kan ha fel så in i h-e ...)  ;D Bäst att vara tyst. :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser