Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  issprängning vid frysning  (läst 9462 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
issprängning vid frysning
« skrivet: 10 jan-10 kl 13:09 »
Vet inte om denna fråga hamnat helt rätt , men jag provar.
Jag har en tusenliters dunk som vattenreservoar med regnvatten. I år skulle jag prova att inte tömma den för vintern utan har i stället pulat ner en lång vattenslang i den så att det skulle finna möjlighet för isen att pressa ihop slangen då isen frös. Jag tömde ur ca 200 liter så den var inte helfull. Men på nåt vis har den fyllts upp ändå, tog bara ur röret från rännan , satte inte för inloppshålet på dunken , då jag inte tänkte på eller trodde att det kunde bli så mycket mer...men nu verkar det ha frusit och dunken verkar vara full och nu smäller det och har sig i från den. Vet inte om den kommer att spricka, eller om dne kommer att palla trycket.
Nu undrar jag; hur mycket expanderar isen då den fryser  och nu då den verkar ha frusit, kommer den att fortsätta spränga/växa hela tiden det är så här kallt?
Nån som vet?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

ersam

• -
SV: issprängning vid frysning
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 18:38 »
Du får väl bära in den i köket och tina den!  >:D

Håller tummarna - meddela hur det går!  :o

signe

« Svar #2 skrivet: 10 jan-10 kl 19:05 »
Isen är väl ca 10 % större än vattnet men har det väl frusit igenom så ökar det nog inte mer.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 19:19 »
Det beror på hur behållaren är konstruerad, är det en "vanlig" kubikare (fyrkantig plastbehållare med järngaller runt) är nog största risken att avtappningskranen fryser sönder, men det beror hur den är gjord, vissa modeller har ett lock som tätar inne i behållaren och där är nog risken liten.

Att det smäller och brakar beror på att när det instängda vattnet fryser spränger det omgivande is, det fryser ju utifrån och in som du vet.

Jag hoppas att det går bra.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 10 jan-10 kl 19:56 »
Att det smäller och brakar beror på att när det instängda vattnet fryser spränger det omgivande is, det fryser ju utifrån och in som du vet.

Ahh, ja det låter ju logiskt...
Hoppas på detta.
 :-\
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Fårhobby

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-10 kl 11:00 »
När det tinar bildas det lite vatten mellan kärlet och isen, om smältvattnet  fryser igen expanderar den nybildade  isen och kärlet spricker. :'(

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 12 jan-10 kl 21:28 »
Fast om du kan dränera bort smältvattnet så klarar sig tanken.
Det säkraste är nog att vända uppochner på tanken så att det stora öppningshålet hamnar neråt.
Kanske går det ändå, det beror på hur pass seg plasten är.
Antingen spricker den eller också ser tanken mer fotbollsliknande ut till våren.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #7 skrivet: 13 jan-10 kl 21:41 »
hm, ok, men den väger typ ett ton... ??? ::)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 14 jan-10 kl 08:18 »
Då får du väl hoppas på det bästa, IBC:er är ganska robusta!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

signe

« Svar #9 skrivet: 16 jan-10 kl 17:24 »
Vi har en sådan som urintank men innehållet fryser allt eftersom och då går det bra.
Jag tror snarare att tankväggarna trycker tillbaka allt eftersom det smälter så risken att den ska spricka är nog inte så stor (om den inte gjort det redan).

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser