Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårråg  (läst 5784 gånger)

lennartbrewitz

Vårråg
« skrivet: 09 jan-10 kl 09:49 »
Vårråg
Någon som vet var man kan få tag i vårråg?
(Råg att så på våren som hinner bli klart under hösten)
Lennart Brewitz
lennartbrewitz@hotmail.com

anders 67

• Dalarna
SV: Vårråg
« Svar #1 skrivet: 09 jan-10 kl 12:55 »
Vårråg är ganska vanlig i Finland.Där finns det utsäde.Vet inte om det finns någon sort i Sverige men det borde det göra.Vårråg har i alla fall odlats har förr och har förekommit i försöksodlingar regelbundet.
mvh Anders
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

piggetröska

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 feb-10 kl 20:01 »
En google sökning på vårråg ger träff i tidskriften Cerealia, nr2 2008. Där kan man på sidan 6 läsa om lantbrukaren Hedelin och kvarnägaren Svahn som i värmländska Ransbysätter odlar vårrågen Juuso från Finland. Även svedjeråg förekommer.

Piggetröskan

Marcus F

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jan-11 kl 13:29 »
Om man vill skaffa vårråg vill jag tipsa om nordgen, de tillhandahåller frö framför allt av gamla lantraser.
Även privatpersoner kan beställa frön.

http://sesto.nordgen.org/sesto/index.php?scp=ngb&thm=matorder&lang=sv

mvh,
Marcus

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 5 användare
HYL, Stengrim, pow, Efwa, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser