Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apelsinsaft  (läst 7276 gånger)

Dakrish

• Skåne
Apelsinsaft
« skrivet: 07 jan-10 kl 15:39 »
Apelsinerna är billiga och jag ska göra lite apelsinsaft inför nästa år. Funderar på hur mycket jag ska koka och om jag kan använda vanliga "champangekorkar" på glasflaskorna? Behöver nog införskaffa en lite större hink för detta, men den kommer väl till pass sen när flädern blommar.

Vågar man använda kokta ½liters colaflaskor? Om man skurar dem noga, desinfekterar med klorin (i små mängder!) och sen fyller dem med kokande vatten innan jag häller i saften? Med citronsyra/Atamon borde de väl hålla ett tag i skafferiet?
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Apelsinsaft
« Svar #1 skrivet: 07 jan-10 kl 15:53 »
Tycker definitivt inte att du ska använda klorin för att rengöra några flaskor, kokande vatten eller en stund i ugnen på typ 150o, vilket ändå behövs för att ta bort risken för att flaskorna sprängs om man häller kokande saft i kall flaska. Du kan skölja med atamon om du vill, men det är inte nödvändigt, om flaskorna inte varit mögliga eller dylikt tidigare. Om du följer ett recept och har i tillräckligt mycket socker så håller saften i minst 1 år, utan tillsats av atamon, om du är noga med hygienen. Vill man ha mindre socker får man förvara svalt/frysa, eller tillsätta konserveringsmedel, men det tar ju bort nyttan med att koka själv.

Tänk också på att atamon och andra konserveringsmedel lätt ger en bismak om man överdoserar.

Jag har själv ingen erfarenhet av korkar, men det verkar krångligt att använda sådana. Jag hade använt flaskor med skruvkork, eller burkar med skruvkork. Vanliga glasburkar går nämligen utmärkt att ha saft i, det är bara tradition som gör att vi använder flaskor.

Om man får/köper använda burkar från någon annan så skulle jag kanske överväga att använda starkare rengöringsmedel första gången, om det inte var någon jag kände och som jag visste höll god hygien. Annars är kokande vatten oöverträffbart, både billigt och giftfritt.

Lycka till med saften!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 16:04 »
Vågar jag köra in plastflaskorna i ugnen på 150grader? Jag har inte tillräckligt med glasflaskor/-burkar, nämnligen. Bara.... 3-4st, lär behöva fler.

Eller så har jag världens bästa anledning att dricka mer cider. Den kommer på glasflaskor.  ;D
Student, sambo och stadsbo, med drömmar om självhushåll i lerhus. Äger tre fluffiga, jamande hårbollar, som är förvillande söta små otyg.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 16:19 »
Nej, jag var för otydlig där, du sätter in flaskor/burkar i kall ugn, sätter igång den och när lampan släcks låter du dem stå kvar i 10-15 min, sedan tar du ut dem, använd en bra grytlapp!, och fyller dem med varm saft. Lämna ca 1/2 cm överst på burkar och ca 2 cm på flaskor, innan gängningen börjar. Och ha gärna paraffin i locket, eller enklare, vilket jag brukar göra, använd plastfolie, som minimerar risken att gängningen blir otät. Du tar helt enkelt och klipper till en bit plastfolie minst 2 cm större än öppningen runt om och lägger den sträckt över öppningen, därefter på med locket.

Och tänk på att det är en exklusiv saft, även om apelsinerna är billiga lär saften bli dyrare än motsvarande färdigt alternativ. Men du får en förhoppningsvis god saft som du vet innehållet i, plus tillfredsställelsen av att ha gjort den själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dakrish

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 16:27 »
Aha! Men fortfarande, vågar jag göra det men PET-flaskorna? Det är ju lite hårdare plast i småflaskorna, men jag undrar om den tål 150grader mot gallret... Vore inte skoj att skura bort smält plast ur ugnen!

Ja, att den blir dyrare har jag redan tänkt. Men sambon dricker inte vatten (  ::) ) och den apelsinsaft jag brukade blanda åt honom har en tendens att hinna jäsa på en dag. Det bara stinker alkohol om kannan jag blandat i.  :o Man skulle kunna tro att den skulle hålla en dag, men inte!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 16:33 »
Jasså, pet-flaskor, fattade inte det, sådana använder jag aldrig, eftersom jag inte dricker läsk. Tar tillbaka igen.

Rengör med kokande vatten, fyll med saft till 2/3 och lägg i frysen. Fördelen med plastflaskor är att de går att frysa, det är inte så lämpligt med glas  ;). Nackdelen är att livslängden är kort, tror inte att du kan återanvända dem så många gånger innan de blir ofräscha eller går sönder.

När du lägger saften i frysen behöver du inte så mycket socker, och definitivt inget konserveringsmedel.

M8e

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 17:08 »
Min erfarenhet är att PET-flaskor inte tål kokande vatten. De jag har testat har i alla fall blivit deformerade...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Kabo

« Svar #7 skrivet: 10 jan-10 kl 12:24 »
Skölj ur petflaskorna NOGA om det varit cola i- har en otrolig förmåga att bita sig in. I övrigt går det utmärkt att använda petflaskor även om man inte bör ta kokande vatten. Varmt vatten och lite atamon fungerar för mig.

det går alldeles utmärkt att använda kork- det gör man ju på vin- kan vara besvärligt att få i dom bara om man inte har korkapparat.

Min erfarenhet av hemgjord apelsinsaft är att långtidslagringen inte är något problem av den enkla anledningen att det inte blir nåt kvar att långtidslagra; den är för god :)

Wolfgang

« Svar #8 skrivet: 24 jan-10 kl 11:47 »
Inga problem med PET-flaskorna här heller. Jag gör all min saft i en Saft Maja och när jag har PET-flaskor så låter jag saften svalna lite i Saft majan innan jag fyller över den i flaskorna som jag sköljt ut med varmt vatten och natriumbensoat.
Jag kanske inte alltid har rätt... man jag har aldrig fel!

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser