Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörspetsbrunn  (läst 12933 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Rörspetsbrunn
« skrivet: 06 jan-10 kl 21:23 »
Någon av er som "monterat" en rörspetsbrunn själv?

Ev. har den borrade brunnen till ladugården kastat in handduken idag, den har varit lite opålitlig med vattentillförseln något år nu men nu verkar den ha sinat helt..

Funderar på att göra ett försök med en rörspetsbrunn istället.. Så är det någon här som gjort arbetet själv, eller vet något om det hela?

• Vart hittar man delarna? Har för mig att jag läst någonstans att Jula skulle ha, men jag kan inte hitta något på deras sida.
  • Hur gör man rent praktiskt när gör brunnen?

lj

• Övriga världen
SV: Rörspetsbrunn
« Svar #1 skrivet: 07 jan-10 kl 10:56 »
Hej..har inte gjort en rörspetsbrunn från markytan.
Försökte få liv i en brunn genom att trycka och vrida ner 1", ev 1 1/4, rör till vattenförande sandlager med en stor frontlastare. Satte sedan vattentryck för att spola rent hålen jag borrat längst ner  på röret.
Sista åtgärden var dynamitgubbar för att rensa.
Det sista var nog lika onödigt som att spränga gödselhögen.
Vi lyckades inte.
Om vi gjorde detta på bästa sätt vet jag inte. Samlade länge på kunskap hur man kan göra.

Edit; låter som vårt försök inte fungerar generellt. Så är det naturligtvis inte. Felet var att det inte fanns vatten i sandlagren.
Utan att veta tror jag att måste det finnas vatten med visst tryck, kanske källåder för att en rörspetsbrunn ska fungera annars skulle ingen riskera livet med att gräva 11 ringars brunnar.
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 11:37 av lj »

trädman

« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 23:39 »

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 jan-10 kl 22:19 »
Har inte gjort någon själv men min gamle granne berättade.

Vi bor på en sandbank med älven rinnande runt oss. Innan vi fick kommunalt vatten hade han en rörspetsbrun i källaren. Lågt till taket så han gängade ihop korta rörstumpar som bara slogs ner i backen. Inget övertryck men vattnet ligger ca 5m ner.
Älvsanden är mycket fin så ibland fick han dra upp den och göra rent. Annars funkade det bra.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

kalle.smedby

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-10 kl 20:57 »
Hör med Mats Matsson Fjärdhundra.
Dom fixade en rörspetsbrunn åt oss för några år sedan. Då kostade den 8-10 tusen för skälva brunnen Grävning för sugledning och installation tillkom. mycket billigt med tanke på att när vi provpumpade gav pumpen sju kubik i timmen, efter fem timmar tog bensinen slut alltså 35 kubik utan problem.

Dom var värda varenda krona, speciellt som det finns 11 stycken djupbrunns borrhål här i byn vara av jag har tre stycken och inget ger vatten. ja, mitt ena gav "TRE" liter i timmen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser