Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säkra fårhage för rovdjur?  (läst 10895 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Säkra fårhage för rovdjur?
« Svar #60 skrivet: 19 jan-10 kl 19:03 »
Min förra gård var underbar , 220cm högt svart smidesjärnsstängsel med "pilspettsar" högst upp runt hela fastigheten ..
Men vilken kostnad att sätta upp .
Han somsatte dit det hade visst pröjsat 200 000kr för kalaset .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Birgit

« Svar #61 skrivet: 19 jan-10 kl 20:28 »
Ullaredsgården, låter som ett väldigt positivt tänk ;)

nordtravare

• Medelpad
« Svar #62 skrivet: 05 mar-10 kl 00:41 »
I tidningenridsport.se under nyheter står det om att det bara får säljas elstängsel agregat med under 5 joule .Det innebär såvitt jag förstår att rovdjursstängsel blir mycket försämrade,är det några stängsel kunniga som vet fakta ? Eller är det studsaren som är det enda som återstår .

Charlotte

• -
« Svar #63 skrivet: 05 mar-10 kl 01:04 »
 Ja, det blir sämre stängsel med dom nya reglerna >:(
Så småningom kommer det att komma "smarta" stängsel på marknaden, har jag läst, som ger på ström efter vad som behövs, men vad kommer ett sånt att kosta?!?
                                             Mvh
                                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #64 skrivet: 05 mar-10 kl 07:45 »
Här i norra norrbotten där jag bor har vi alla möjliga rovdjur och det är både landgående och flygande sådana...  :D
Mina får är sommartid i en hage med elnät(till baggarna) och elstängsel på 3 trådar(till tackor och lamm). Vintertid är alla fåren i en hage med viltstängsel(sånt som står efter vägarna) med 2 eltrådar på insidan. På insidan tänker du... jo för baggen står och kilar sig mot staketet tills han gnuggar av trådarna annars...  >:( När det tillkommer hästar och kor kommer det att plussas på två breda elband till högstupp på pinnarna.
Vi har haft besök av en kringströvande finnvarg på vintrarna, tyvärr var det nog han som sköts tidigare i vinter :'( men han gick inte in i hagen trots att han var 50 meter därifrån...
Räven har slunkigt in i hagen sommartid några gånger, men hon har hittills inte tagit något lamm - såg att tackorna försvarade lammen, ovanligt? - och rävstackarn hade problem att ta sig ut ur hagen för hon fick elstötar hela tiden... jag fick gå ut och slå av elen så hon kunde kila hem igen. Självklart hade hon kunnat ta sig ett par lamm innan hon försökte ta sig ut om inte tackorna varit så oimponerade av henne  ;D Hon passade på att rensa ut hönshuset en natt när jag glömt att stänga luckan däremot och det var ju lite trisst, men nu kommer jag ihåg att stänga... Vixen(som vi kallar rävhonan) är ner på gården var och varannan natt och kollar om det finns ngt att äta, men har sedan dess inte fått ngt för det... Inte ens katterna tar hon, även om hon har försökt ett par gånger...
För ett par år sedan var björnen inne på gården och var fram och nosade på elstaketet. Och vände! Jag har full styrka på staketet dvs det är avsett för att hålla nötboskap inne i sina hägn. Vet inte vad det är för styrka på det egentligen...

Poängen med allt detta???

Visst kan det hända att det ryker något djur då och då, men det får jag nog helt enkelt leva med... det är ju faktiskt köttätare vi pratar om och inte veganer...
Självklart gör jag vad jag kan för att skydda djuren, men då syftar jag både på tamboskap och rovdjur, för jag vet inte med er andra, men jag kan inte tänka mig ett liv utan denna fantastiska artrikedom.
Jo lite rovdjurskramande blev det, men det får ni leva med. o:)
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Birgit

« Svar #65 skrivet: 05 mar-10 kl 15:08 »
Citera
Självklart gör jag vad jag kan för att skydda djuren, men då syftar jag både på tamboskap och rovdjur, för jag vet inte med er andra, men jag kan inte tänka mig ett liv utan denna fantastiska artrikedom.
Jo lite rovdjurskramande blev det, men det får ni leva med. o:)

En till då ;D ;D ;D

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #66 skrivet: 05 mar-10 kl 15:19 »
Skön inställning Whippet!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Whippet

• Norrbotten
« Svar #67 skrivet: 06 mar-10 kl 06:30 »
Tack Birgit och Eulalia II. Jägarna i mitt närområde håller inte med mig.  >:D  Deras problem dock.
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

ulfg

« Svar #68 skrivet: 06 mar-10 kl 07:53 »
Jag tycker Whippets inlägg var väldigt trevligt och uttryckte en "realistisk" inställning till problemet med tam- och rovdjur.
Det går att leva med rovdjur intill sig och ha tamdjur. Om man kan skydda tamdjuren "inom rimliga gränser". Men det bygger på att man har tid, möjlighet och pengar till att sätta upp ordentliga stängsel, skaffa vakthund mm. Och att betesområdena man har är så välarronderade att det är realistiskt möjligt. Själv kan jag inte skydda mina gutar från vandringslo. Det går inte att stängsla min skog på det viset. Så jag får leva med risken att förlora ett djur då och då. Eller välja att inte ha får. Jag väljer att trots risken för besök av lo ändå ha får. En del problem kan man inte lösa utan får välja att leva med.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #69 skrivet: 06 mar-10 kl 19:19 »
Allt kommer tillbaka till en ekonomisk fråga som så mkt annat tycker jag .
jag håller oxå med ovanstående .
Vi lever i deras land o lånar marken av djuren .

Man får leva med ett visst svinn tyvärr ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Whippet

• Norrbotten
« Svar #70 skrivet: 07 mar-10 kl 07:11 »
Tack ulfg och Travelerhorses. Ni(och ett flertal andra här på alternativ) verkar ha så skön inställning till livet, universum och allting  ;D

Birgit

« Svar #71 skrivet: 07 mar-10 kl 09:38 »
Citera
Tack ulfg och Travelerhorses. Ni(och ett flertal andra här på alternativ) verkar ha så skön inställning till livet, universum och allting  ;D
Tror vi tycker samma om dig ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 07 mar-10 kl 19:51 »
 ;D Japp vi e sköna typer härinne  :P men visst vill man göra en mössa av räven ibland  ::) det vill nog alla i mellanåt som har höns iaf *s*

ulfg

« Svar #73 skrivet: 08 mar-10 kl 07:45 »
Rävmössor är väldigt fina. De skall värma väldigt fint har jag hört. Tyvärr fixade jag aldrig min jaktlicens så jag fick köpa ett stort vapen  ;)
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #74 skrivet: 08 mar-10 kl 09:37 »
Tyvärr fixade jag aldrig min jaktlicens så jag fick köpa ett stort vapen  ;)

;D Samma här ulfg.
Jag har en Hamiltonstövare som jag hade tänkt att jaga in så att jag kunde få mig en harstek då och då, och för att kunna ta bort ev. skabbrävar här omkring, men det blev aldrig någon jaktlicens. Det blev bara en hare fälld bakom stövaren och det var när han var 2 år(av svärfar). Han är 11 nu(Hunden alltså, inte svärfar). Rävarna har jag sluppit döda alls. En granne tog bort den som hade skabb för ett par år sen.
Nuförtiden när vi tar hunden och ryggsäcken och far ut i skogen sitter vi alla tre(!) runt brasan och väntar på att falukorven ska vara färdiggrillad  ;D
Det är förresten min Hamilton Stövare som heter Whippet   ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser