Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Surkål  (läst 5509 gånger)

Gargån

• Glöm inte bort att ha roligt
Surkål
« skrivet: 06 jan-10 kl 17:00 »
En fråga om enbär i surkålen. Har alldeles nyss tagit ur min färdiga surkål ur kylen. I receptet stod det att man skulle ha enbär i Nu hade jag inga enbär, utan gjorde den utan.
frågan är: är enbären till endast för smaken skull eller har de en konserverande effekt. Blir jag sjuk om jag äter surkål utan enbär?
Bättre att fråga än att bli sjuk först

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Surkål
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 18:59 »
Du blir definitivt inte sjuk för att du inte använt enbär. Om du följt instruktionen med rumstemperatur typ 10-14 dagar, sedan svalt i minst två veckor och sedan är den ätklar. Luktar den friskt och lätt syrligt så är den bra.

Enbär är dels för smaken, dels för att de underlättar syrningen, dels för att den hjälper till att förhindra att surkålen blir dålig. Man kan också ha i svartavinbärsblad eller äpplen. Det finns många olika smaksättningar.

Hade du i ca 1 tsk salt per liter vatten?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nils i torpet

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 13:31 »
Du kan vara lugn.
Jag hade bara vitkål, äpple, morötter och salt i min! Blev kanongott. Inte sista gången jag gör det  ;)
« Senast ändrad: 07 jan-10 kl 14:04 av Nils i torpet »

Tasiaq

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 17:10 »
Hej,
enbär är nog bra där för smakens skull.

// Tasiaq

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 18:04 »
Jag gör surkål med och utan enbär, och undrar ibland varför jag använder enbär, smakar ju ingen skillnad som är direkt märkbar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

hermi

« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 18:33 »

surkål består enbart av vitkål enbär salt 2%.
det är mycket viktigt skälva stampnig av kål saften måste komma upp 5till10 cm .vikten är mycket viktiga .jag har under min tid tillagat ca 10 ton surkål
mvh hermi
morgen ist wieder ein tag

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 18:51 »
surkål består enbart av vitkål enbär salt 2%.
det är mycket viktigt skälva stampnig av kål saften måste komma upp 5till10 cm .vikten är mycket viktiga .jag har under min tid tillagat ca 10 ton surkål
mvh hermi
I ditt recept är det så, recept är kulturhistoria och varierar mellan olika trakter och olika familjer. Det finns flera "originalrecept" på surkål. För att inte tala om att man i Asien gör en helt annan typ av surkål, men som också är mjölksyrad, kommer inte ihåg vad den heter nu.

Enbären, precis som svarta vinbärsblad, om receptet innehåller det, underlättar för mjölksyrningen att komma igång och minskar risken för feljäsning. Enligt AnneLie Schönecks bok, även om mitt exemplar för tillfället är nedpackat och jag därför inte kan ge ett exakt citat.
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 19:00 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-10 kl 16:28 »
Enbär är ju nyttigt om inte annat... Innehåller ämnen som är antibakteriella, flavanoider (antioxidanter) stimulerar matsmältning _(stimulerar till ökad tarm och magsaftsekretion) och är urindrivande (för stort intag kan skada njurarna sägs det).

Men man kan absolut göra surkål utan, inga problem alls! Och visst ger det en lite trevlig smak?

Intressant artikel förresten!

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/115

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 10 jan-10 kl 17:01 »
Man kan ersätta enbären med kummin om man vill .
Man kan också lägga i några äppelklyftor så får man en lite friskare smak (om man önskar det )

Mata

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 10 jan-10 kl 17:16 »
Kummin gillar jag med! :)
Och att blanda med rivna morötter/rödbeta.

Mata

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 18:38 »
Kom på att jag läst att enbär motverkar svamp, det låter väl bra? Det gäller kanske mögel med då tänker jag, om enbären kan ge skydd mot detta är det ju en till bra sak med den.

Mikael Jacobsson

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 feb-10 kl 15:07 »
Hej!

Jag har syrat grönsaker tre gånger nu och första gången (enbart vitkål och äpple) funkade det jättebra och hela familjen åt med god aptit. Jag använder ett syrningskrus med vattenlås och ekologiska grönsaker. Vätskenivån är klart över grönsaker och vikter.

Andra gången blev det morötter och till en början var de goda. Men efter ett par veckor (efter det de var färdiga) pös det när man öppnade locket och det luktade lite som jäst. Dessutom var det inte gott. Allt åkte i slasken.

Nu har jag satt en ny omgång efter det att jag skurat kärlet noga och kokat vikterna så det borde inte vara "infekterat". Alla grönsakerna är ekologiskt odlade och jag har använt vassla. Efter första veckans syrning i rumstemperatur skulle den upp på vinden och jag tog mig en "lukt". Helt klart stickande doft med en tendens till jäst.

1. Är det bara att kasta allt igen eller skall jag vänta några veckor.
2. Är det morötterna som luktar?
3. Går det att rädda?

/Mikael

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser