Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa avmaskningsmedel?  (läst 2733 gånger)

mossänder

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
Var köpa avmaskningsmedel?
« skrivet: 06 jan-10 kl 11:28 »
Köper jag avmaskningsmedel hos vet eller finns det på apoteket?
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Var köpa avmaskningsmedel?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 11:38 »
Axilur finns på Apoteket ;)
Fjäderfän och kaniner

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: Var köpa avmaskningsmedel?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 11:41 »
Beror förstås till vilket djur det gäller!
Hästar kräver utskrift av veterinär bland annat..
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Var köpa avmaskningsmedel?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 11:59 »
Bara köpt till hund.... och utan recept
Fjäderfän och kaniner

småbrukartanten

  • Gäst
SV: Var köpa avmaskningsmedel?
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 12:14 »
Alla avmaskningsmedel till större djur är på recept numera. Ring din veterinär!
Så vitt jag vet så är det bara till hundar o katter som det går att köpa utan recept.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Var köpa avmaskningsmedel?
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 19:34 »
Preparaten finns på apoteket men måste förskrivas av Vetrinär när det gäller getter och andra större djur! Dos och antal givningstillfällen är beroende av både preparat och djurslag. Getter kräver annan omsorg än får enligt Vet. Karl-Erik Hammarberg. Så be Din vanliga Vet. ta ett tel-samtal med K-E H så ordnar det sig nog på det allra bästa sättet. En bra och enkel ingivningsspruta med graderingar i ml finns bl a hos BOLE-produkter, Granngården och Nordpost.
Den böjda ingivaren med en "klump" längst fram är bra. Den skyddar djuret från skador om den hanteras varsamt och ger än dock medlet tillräckligt långt in i munhålan för att djuret skall få det i sig. Då Du gett medlet med ingivaren långt in i munnen stryker Du med handen över djurets strupe, uppifrån och ned, ett par tre gånger medan Du håller med den andra handen under käken så att munnen förblir stängd och pekar lätt uppåt. Sedan en dl havre och djuret spottar inte ut! Jag tycker det går lättast att stå grensle över djuret med dess framben mellan mina. Och att ge en näve havre före medlet lockar djuret till samarbete. (Axelur-pulver blandas i maten men kräver flera dagars behandling).  Lycka till!
H/Tt 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

402 gäster, 1 användare
jbsdk

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser