Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Althea - Läkemalva  (läst 3701 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Althea - Läkemalva
« skrivet: 06 jan-10 kl 09:50 »
Skulle vilja veta mera om era erfarenheter med Althea officinalis spec roten.
Allmänna egenskaper, slemlösande mm.  Gärna i jämförelse med andra örter med liknande egenskaper.

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Althea - Läkemalva
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 09:57 »
De tog upp läkemalva på programserien om läkeväxter som avslutades för någon vecka sedan. Kanske ligger programmet kvar på svt. Själv har jag bara odlat läkemalva, inte använt den. Den är vacker, lättodlad och högväxt, och den självsår sig lite grand men inte jättemycket. När mina småplantor blir större kanske jag ska börja skörda rötterna, håller på att läsa på om användandet av läkeväxter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Althea - Läkemalva
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 13:03 »
Både läkemalva och rödmalva används inom human medicinen mot inflammationer i mun och svalg . samt mag och tarm området .
läkemalvan ,används roten av medans rödmalvan blad och blommor .
utdrag för själv behandling görs i kallt vatten för båda .
Stockros används inte inom medicinen men har samma verkan och användning .
blommorna får dra i Kokhett vatten

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Althea - Läkemalva
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 08:42 »
Jag ser djupare effekt av Althea rot och delvis annan indikation än det som står i böckerna och kommuniceras.  Men är ytterst  försiktigt eftersom den tycks som sagt gå djupare i lungor.  Roten innehåller saponiner är det den som luckar upp?   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 4 användare (1 dolda)
Corvus, Själv är bäste dräng, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser