Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  letat köttkvarn med kvalitet ?  (läst 13396 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
letat köttkvarn med kvalitet ?
« skrivet: 06 jan-10 kl 08:58 »
vi har under många år kikat på köttkvarn, gärna en kombinerad som man kan baka med. Men många som finns på marknaden är ju inte så "bra". Har provat svärmors som är 25 år gammal och det är nog den bästa som vi har provat. Har lånat mammas nyare modell nån gång med, tror det var nån Boch, men den är inte lika bra. Någon som har bra tips och idéer på var jag kan hitta en som är bra? Vill gärna klara mig själv utan att behöva låna och kunna baka och göra korv när jag känner för det.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: letat köttkvarn med kvalitet ?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 09:48 »
Elektrolux assistent med köttkvarn, korvrör osv är bland det bästa som finns på marknaden. Alla nya tillbehör passar till de gamla maskinerna, det är bara designen på plasten som ändrats.

Ibland kommer det erbjudande om att man får en assistent på köpet om man köper annan köksutsustning, typ spis eller kyl/frys, och då brukar man kunna hitta oanvända på blocket, dock oftast utan köttkvarn osv, men det kan man som sagt köpa tillbehör i efterhand, och i bland även begagnat, om någon tappat sin maskin i golvet, vilket tycks vara en av få saker som de inte tål.

Dödsbon eller folk som har tröttnat brukar också sälja begagnade maskiner, ofta fullt utrustade och mycket billigt. Själv har jag en maskin som mamma köpte begagnad för 15 år sedan. Funkar perfekt!

Hoppas att du hittar en bra maskin!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Seglaren

« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 19:56 »
Jag var ute efter en bra bakmaskin med köttkvarn och efter mycket läsande på nätet framstår Electrolux Assistent som det rätta valet. Min mor hade en rejäl Bosch i 25 år, bra maskin. Idag har hon en nyare Bosch, inte lika bra, men dyrare. Jag har precis köpt en Electrolux med "alla" tillbehör på Tradera. Gammal och inte så snygg kanske, men funktion är också vackert :) och jag hoppas den ska bistå mig ett par decennier eller så :)
1500-2000 för en fungerande maskin med en massa tillbehör tycker jag är en bra affär. Troligen bättre än en ny för dubbla pengen och halva antalet tillbehör.

Så mitt tips är Blocket och Tradera, kika efter en Electrolux.

Seglaren, strandsatt tvåbarnsfar med sambo, hästar, katter och i framtiden kanske höns. Bor på en liten gård i Mälardalen.

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 09:04 »
Kör också en äldre Electrolux som den på bilden ovan, bara man håller kniv och hålskiva vass så tuggar kvarnen i sig allt jag vill mala i alla fall.
Den rekommenderas och precis som flera har sagt så går det att byta det mesta på den och skulle något gå sönder så finns det reservdelar.
Själv har jag fått min av farmor.....rejäla grejer ;D
Ofta får man dem eller kan köpa dem billigt eftersom de är så "omoderna".
Lycka till med letandet
MVH/S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

bakben

« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 09:51 »
Om man köper en Assistent modell äldre så kolla lite på elsladden och kontakten på själva maskinen. Det blir lätt glapp i kontakten om man maskinen får en liten smäll på fel ställe.

Förresten så har Electrolux har slutat att tillverka och marknadsföra Assistenter. Numera är Ankarsrumsassistent AB http://www.assistent.nu/ som tillverkar och säljer Assistenter.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Rabarbern

« Svar #5 skrivet: 08 jan-10 kl 19:25 »
Jag har en gammal Bosch från tidigt 70-tal och är mycket nöjd med den. Den maler det mesta, men är det frågan om bitar med väldigt mycket hinnor får jag mala köttet i två omgångar. Då blir det en grov och en fin malning.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 08 jan-10 kl 19:34 »
Elektrolux assistent med köttkvarn, korvrör osv är bland det bästa som finns på marknaden.

Det är min uppfattning också. Elektrolux köttkvarn har fått bäst i test flera gånger, går inte att jämföra alls med ex boch som är betydligt sämre...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #7 skrivet: 08 jan-10 kl 19:44 »
Det är min uppfattning också. Elektrolux köttkvarn har fått bäst i test flera gånger, går inte att jämföra alls med ex boch som är betydligt sämre...

håler med jag köpte min för 25år sedan (för min första skatteåterbäring)  mitt livs bästa köp...är använd jätte mkt .
lycka till med din !!!
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 08 jan-10 kl 20:29 »
Jag maler inte så värst mycket, bara till hubehov. Jag har provat den till min hushållsmaskin, men där fastnar snabbt allt och den kläggar igen. Lånade en stor maskin av en kompis, men den gjorde allt alldelses för finmalet.  Hittade då en handkvarn av äldre modell, en Husqvarna, och där får jag snabbast bra resultat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lugnet

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-10 kl 21:50 »
Jag hade en äldre assistent som jag tyvärr förlorade i en skilsmässa, köpte en helt ny med köttkvarn men den kvarnen höll bara 5 ggr. så leta beg assistenter med tillbehör är mitt tips. jag letar också efter en äldre nu, min nya skänkte jag till en nära vän som "bara" skulle baka.
Bor på en gård i Tystberga med sambo, 8 söner( 4 egna & 4 bonus), 2 rhodesian ridgeback, 2 katter, 7 hästar, hedemorahöns, gotlandshöns,2 afrikanska dvärggetter, linderödsvin, svärdsjöfår

Yrmff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 00:15 »
Själv kör jag med en handvevad bolinders 10á :) Inget man vevar ner en gris med ,men den duger gott till att mala ner ett par gäddor eller några kg fårkött med ;)
har man bara lite tid å ork å kunskap så förvandlar man en sådan till en motordriven dito för en liten peng(motor, drivning,utväxling). Har själv funderingar på en corona majskvarn som jag använder till maltkross i samma syfte (mala)... får se om jag kommer till skott (ganska mysigt att mala sin egen öl s.a.s)...
 mvh Heikki

nichlask

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 11 mar-10 kl 18:12 »
ett alternativ till electrolux som är populär är Kenwoods Major...
Vi har haft en sådan i snart fem år och den har alldrig krånglat... Stora fördelen som jag upplever är att nya tillbehör passar även de lite mer äldre maskinerna, utformningen är den samma...

Dela detta:

* Inloggade just nu

1124 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser