Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen Tempeh  (läst 7092 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Göra egen Tempeh
« skrivet: 21 mar-06 kl 02:32 »
Är det någon som har koll på om det går att beställa Tempehkultur någonstans ifrån?
« Senast ändrad: 22 mar-06 kl 00:44 av Gruff »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Göra egen Tempeh
« Svar #1 skrivet: 16 apr-06 kl 16:30 »
Inte en enda?

pixi

« Svar #2 skrivet: 17 apr-06 kl 11:35 »
jag letar oxå lite
läste på:
http://www.tempeh.info/

enligt dom så ska man ju ha deras startkitt altså någon bakterie som dom säljer eller så, men jag kan inte tro att man måste ha en sån...

det går säkert att jäsa temphen på annat sätt som jag ännu inte hittat. men kolla lite på tempeh.info så kanske du hittar något tipps å sen kan du lära mig:)

jag vet att det finns en här uppe i umeå som gör och säljer egen tempeh, men det smakade illa och va dyr:)

lycka till

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 17 apr-06 kl 13:13 »
Jo, själva sporerna MÅSTE man ha. Annars blir det ingen Tempeh :-) Det är en speciel mögelsort som växer mellan bönorna så allt bildar en "kaka". Kokta bönor som man sköljt bort skalen på läggs fuktiga men inte blöta i en plastpåse som man stuckit hål på. Och efter något dygn så har allt vuxit ihop och går att skiva.

Jag lyckades för ca: 100 år sen, hitta sporer i en affär i stockholm och resultatet blir alldeles utmärkt. Nu när jag bor så illa som jag gör så måste jag hitta någon webbutik.

pixi

« Svar #4 skrivet: 17 apr-06 kl 15:30 »
men är dom där sporerna något man skulle kunna spara på och föra vidare från en till en annan eller?

pixi

« Svar #5 skrivet: 17 apr-06 kl 15:34 »
jag kanske hittade svaret nu http://www.tempeh.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 19 apr-06 kl 17:32 »
Sålde ju bara färdig. Men det var intressant att lära sig att möglet heter Rhizopus oligosporus  :D

Jag vet inte om det går. Men jag "skulle tro" att om man gör varje dag så kan man nog finfördela lite av förra satsen och inokulera nästa med. Men dröjer det mellan gångerna, så är jag tveksam.
« Senast ändrad: 19 apr-06 kl 17:43 av Gruff »

pixi

« Svar #7 skrivet: 19 apr-06 kl 18:55 »
det finns några i nordmaling som gör tempeh oxå sök på internet så hittar du säkert

men det går ju att berställa där från usa eller va det va..

Elisabeth

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 apr-06 kl 19:37 »
Hej Jag har en broschyr om Tempeh tillvekning samt var man kan få tag på svampkulturen.
Jag har haft broschyren ganska många år så om telefonnummret gäller vet jag ej.

Makro Mat
Tågården
520 26 Trädet
Tel: 0515-511 40.
Hon heter Ellen Sjöstedt och säljer även miso och koji.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 23 apr-06 kl 17:20 »
Tack! Det ska kollas upp  :)

martinki

• ljuspunkt
« Svar #10 skrivet: 09 jul-06 kl 11:04 »
Att köpa kulturer är inget alternativ för mig, för det går som alltid mycket bra att låta en del av en köpetempeh ligga kvar och använder sig av denna. Enligt min bok "Sojaköket"  så är de små svarta prickarna som bildar sig efter ett tag just sporerna. Fruktkropparna så att säga. Följande är hämtat ur boken "Sojaküche vielseitig und gesund" av  Alexander Nabben. På sidan 36 så läser (och översätter från tyskan) jag:

"Tillverkning av Tempehstarter"
Det är möjligt att tillverka sin egen tempehstartare. Därtill ska en liten bit tempeh, sisådär 50 g, fermenteras vidare så länge tills det har blivit grå till svart på så många ställen som möjligt. Denna bit lägges i ett glas vatten som täckes över och skakas mycket kraftigt och väl. De svarta ställen på tempehbiten borde lossna, annars kan man även försiktigt skrapa av dem.
Det som är kvar av tempehn efter omskakningen kan ätas. De svarta sporerna ska vara kvar i vattenglaset i ytterligare 10 timmar, men de ska ställas in i kylen. Efter den tiden ska den klara vätskan hällas bort, de svarta sporerna tjänar direkt som startare. 1 tesked på 250 g sojabönor. Observera att, precis som med jogurt, sporernas kraft avtar. Man behöver lite mer av starteren allt eftersom kulturen blir äldre. Efter femte omgången borde man förnya sig genom att köpa en tempeh och börja om. "

Denna bok är en bra källa, den enda kokboken som fungerar för mig. ISBN:3-923176-26-0. Hoppas Ni kan tyska. Förlaget heter "pala-Verlag".

I den boken beskriver han också noga hur man med en glödlampa kan bygga sig en tempehvärmelåda, där tempehn kan mogna. Det är ju väldigt noga att man gör rätt, annars blir det rena rama pestsmaken ;)

/Martin
« Senast ändrad: 09 jul-06 kl 11:07 av martinki »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 09 jul-06 kl 12:22 »
Funkar säkert utmärkt. För inte har husmödrarna köpt kulturer i tusentals år. Men, bor man mitt i skogen i småland så......ja, det är bra långt till en hälsokost som ens vet vad tempeh är för något. Dom säljer ju bara insomningspiller och scholltofflor numera.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #12 skrivet: 09 jul-06 kl 12:33 »
Hej,

ja, det är ett problem med hälsokost. Jag gör alltid så här: När jag är i en stad så letar jag efter hälsokostbutiker och då köper jag ut de saker jag inte har hemma och som jag vet är svåra att få tag i annars. Även på semester  ... Jag fryser då ner det som jag inte behöver. Tempeh går utmärkt att frysa och så kan man köpa typ 5 stycken på affär där man hittade den och dela upp den i "startertempeh" som man då bara måste komma ihåg att tina upp i tid.

De hälsokostbutikerna som jag känner har verkligen bara kosmetik och skräp numera. Men det finns undantag som kan beställa åt en.

Martin
« Senast ändrad: 09 jul-06 kl 12:34 av martinki »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 09 jul-06 kl 12:53 »
Självklart så handlar man ett lager när man hittar saker man behöver. Men när det inte ens finns......

spinal

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 sep-07 kl 01:32 »
Hej

Såg att ni skrivit om Ellen Sjöstedt och tempeh-produktion... Ellen nyttjar idag sitt andra-namn Kristiane och bor i Danmark sedan flera år. Hon håller flertalet kurser där vilket även innefattar matlagningskurser. Kanske även tempeh-kurser; jag vet inte..? :-) Om intresse finns kan jag ev mejla henne och fråga om aktuella kurser samt om hon tycker det är ok att jag lämnar ut hennes mejladress i detta forum (eller annan variant). Är ny på forumet men kommer att titta in ibland - här finns ju massor av intressanta ämnen att ta del av :-)

¤ M v h ¤

spinal

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 okt-07 kl 18:36 »
Hej !

Efter samtal med Kristiane (f.d Ellen Sjöstedt) återger jag nu hennes givna uppgifter:

* * * * * * * * * * *
Kristiane Ravn Frost
Aima Institutet - en skola för livet
Telefon (+45) 70 26 27 90 eller (+45) 57537868
E-mail: kristiane@aima.dk eller info@aima.dk
Hemsida: http://www.aima.dk

Vill du komma med på emaillistan så skriv gärna ett mail.

Känner du någon som kan glädjas över att få nyhetsbrevet så vidaresänd gärna med uppmaning att anmäla sig på listan.

* * * * * * * * * * *

Kristianes respons på mitt mejl ang denna diskussionstråd:

"Kan ni samla en grupp till tempehkurs och/eller misokurs skulle jag tycka att det vore kul!"

* * * * * * * * * * *

Hemsida, nyhetsbrev och utbildningsmaterial kommer snart att finnas även på svenska. Detta jobbar man med parallellt just nu.

Jag kopierade även ett stycke ur det senaste Nyhetsbrevet och klistrar in det här nedan:

* * * * * * * * * * *

Jag har just haft matlagningskurs i helgen. För de flesta av oss speglar vårt förhållande till mat en rad olika faktorer:

1. Vår kroppsbyggnad och natur
2. Graden av fysisk aktivitet
3. Vårt faktiska förbruk av näringsämnen
4. Vår förmåga till att upptaga diverse näringsämnen
5. Behovet av sinnlig tillfredsställelse
6. Karaktären av vårt känsloliv - Vårt förhållande till livet (vilka mål och önskningar vi har eller inte har)
7. Vår livssituation - bostad, logistik etc
8. Indoktrinering från föräldrar, skola, samhälle, hälsoentusiaster etc
9. Balans/obalans i vår energi
De faktorer, som har att göra med vårt faktiska förbruk av näringsämnen är förhållandevis väldokumenterat. Men de andra faktorerna är ofta styrande - även om det inte är bra för oss och vi egentligen vet bättre. Något av det som gör denna matlagningskurs annorlunda är att dessa faktorer också avhandlas.

Aktiviteter
Intensiv - utbildning:
Nästa startar 29 oktober.

Läs mer på http:
//www.aima.dk/dk/a/a.html

Tag framtiden i egna händer
12-16 september
29 okt-2 nov
11-15 februari

Läs mer på http:
//www.aima.dk/dk/b/b.html

Mat med mening i
1-2 september kl. 10-19 båda dagarne

Läs mer på http:
//www.aima.dk/dk/b/b5.html

* * * * * * * * * * *

Allt gott /spinal

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser