Att köpa kulturer är inget alternativ för mig, för det går som alltid mycket bra att låta en del av en köpetempeh ligga kvar och använder sig av denna. Enligt min bok "Sojaköket" så är de små svarta prickarna som bildar sig efter ett tag just sporerna. Fruktkropparna så att säga. Följande är hämtat ur boken "Sojaküche vielseitig und gesund" av Alexander Nabben. På sidan 36 så läser (och översätter från tyskan) jag:
"Tillverkning av Tempehstarter"
Det är möjligt att tillverka sin egen tempehstartare. Därtill ska en liten bit tempeh, sisådär 50 g, fermenteras vidare så länge tills det har blivit grå till svart på så många ställen som möjligt. Denna bit lägges i ett glas vatten som täckes över och skakas mycket kraftigt och väl. De svarta ställen på tempehbiten borde lossna, annars kan man även försiktigt skrapa av dem.
Det som är kvar av tempehn efter omskakningen kan ätas. De svarta sporerna ska vara kvar i vattenglaset i ytterligare 10 timmar, men de ska ställas in i kylen. Efter den tiden ska den klara vätskan hällas bort, de svarta sporerna tjänar direkt som startare. 1 tesked på 250 g sojabönor. Observera att, precis som med jogurt, sporernas kraft avtar. Man behöver lite mer av starteren allt eftersom kulturen blir äldre. Efter femte omgången borde man förnya sig genom att köpa en tempeh och börja om. "
Denna bok är en bra källa, den enda kokboken som fungerar för mig. ISBN:3-923176-26-0. Hoppas Ni kan tyska. Förlaget heter "pala-Verlag".
I den boken beskriver han också noga hur man med en glödlampa kan bygga sig en tempehvärmelåda, där tempehn kan mogna. Det är ju väldigt noga att man gör rätt, annars blir det rena rama pestsmaken

/Martin