Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te till håret  (läst 3729 gånger)

Majalisa

  • Inlägg: 16
    • Skin Sweden
Te till håret
« skrivet: 20 mar-06 kl 21:57 »
Jag har hört talas om teer som ska stärka håret, som man ska dricka alltså... Men jag kom absolut inte ihåg vilka örter som användes. Kan någon hjälpa mig?

Eulalia

  • Gäst
Re:Te till håret
« Svar #1 skrivet: 21 mar-06 kl 00:51 »
åkerfräken! är det första som dyker upp i huvudet

saxat från www.vitaviva.se
"Används speciellt mot benskörhet, håravfall, sköra naglar och dålig hud. Rensar njurarna, främjar urinering och läker inflammationer i urinvägarna.

Det har visat sig att åkerfräken innehåller ett ämne, silicium (silica/kisel), som kroppen använder till att förstärka benen. Ju äldre man är och ju lägre östrogennivå man har i blodet, desto sämre är man på att uppta silicium. Det verkar dock som om kroppen skulle ha lättare att uppta silicium i den här formen; åkerfräken innehåller nämligen monosiliciumsyra.

Förutom silicium innehåller åkerfräken också selen. De här ämnena ökar tillsammans blodcirkulationen i hårbottnet. Härmed gagnas hårväxten. Ett örtte av åkerfräken rensar också dina njurar. Teet ska koka i 20 min för att frigöra sitt siliciuminnehåll "

mer:
http://hem.spray.se/e.snygg/Vxtmed/akerfrken.htm
http://www.shenet.se/ravaror/akerfrakendekokt.html

Majalisa

  • Inlägg: 16
    • Skin Sweden
Re:Te till håret
« Svar #2 skrivet: 21 mar-06 kl 09:18 »
Tack, jag väntar ivrigt och ser vilka andra örter som kan vara bra, för en god teblandning!

Solros42

  • Inlägg: 16
  • Älskar dass och mat utan E-nr
    • Dalarna
Re:Te till håret
« Svar #3 skrivet: 22 mar-06 kl 19:15 »
Hej, jag  dricker en stor kopp nässelte varje morgon och har klarat mig från förkylningar och div vintersjukor. Det innehåller en massa mineraler som kan vara bra för håret.  En tesked honung i smakar bra, annars lite pressad citron. det renar blodet har jag läst nånstans. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser