Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ha så många olika raser?  (läst 7927 gånger)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Varför ha så många olika raser?
« Svar #20 skrivet: 14 jan-10 kl 22:13 »
Här är en till som håller bara en ras. Här har det också passerat olika raser, ibland har jag haft flera raser ramtidigt. Genom mitt intresse för lantraserna fastnade jag till slut för Hedemorahönan som jag höll under flera år, tills jag fick hela flocken tagen av mink.

När jag sedan skaffade nya höns blev det en annan lantras, blommehönan. De efterlyste nya flockar i norra delen av landet, jag hade också innan tittat lite på dem och tyckte att de var fina. Blommehönsen är så olika så man får sitt behov av olika färger ändå, stora fina ägg och ordentliga tuppar att stoppa i grytan på hösten.

Allt är så mycket lättare med en ras av varje djurslag, de kan gå fritt och man behöver aldrig bekymra sig om nån tupp hamnar i fel grupp.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 14 jan-10 kl 22:25 »
Om man inte bryr sig om att avla på olika raser så är det ju iofs. också bekymmersfritt och alla kan gå blandade.  ::) ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ronny

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 15 jan-10 kl 04:57 »
Ja, Linkoso, det var exakt så jag menade.

Om man vill ha en flock höns för hushållet går det ju att kombinera detta med bevarande av en ras eller att hålla en blandad flock.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #23 skrivet: 16 jan-10 kl 13:19 »
Det är bara under den tiden som man vill samla ägg för kläckning som man behöver ha dem delade. Resten av året kan de lätt gå tillsammans ute. Så att bevara fler än en ras renrasig torde inte vara nåt större problem om man vill.

efekten

• Law's Of Vibrational Energy
    • -
« Svar #24 skrivet: 16 jan-10 kl 13:58 »
Renrasig... detta primitiva rashygien tänk är i sig ganska smutsigt.

Alla raser har sina nack och fördelar, oavsett art.

Kram på er och era smutsiga tankar.
Law's Of Vibrational Energy.

Ronny

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 21 jan-10 kl 05:12 »
Det är bara under den tiden som man vill samla ägg för kläckning som man behöver ha dem delade. Resten av året kan de lätt gå tillsammans ute. Så att bevara fler än en ras renrasig torde inte vara nåt större problem om man vill.

Ja och lammen och lejonen leker på samma äng. Du menar alltså på fullt allvar att det inte skulle vara något problem att släppa ihop en massa tuppar och hönor som under flera månader varit isolerade i smågrupper och gjort upp sin hackordning?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #26 skrivet: 21 jan-10 kl 07:08 »
Renrasig... detta primitiva rashygien tänk är i sig ganska smutsigt.

Alla raser har sina nack och fördelar, oavsett art.

Kram på er och era smutsiga tankar.

???

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #27 skrivet: 21 jan-10 kl 08:23 »
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 21 jan-10 kl 09:30 »
Samma här, satt i säkert 5min och försökte fundera ut vad denna användare menar, men sedan så tänkte jag - "Någon annan frågar väll eller skriver något snart så man fattar" ;D ... Så jag skrev inget. :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

borka15

« Svar #29 skrivet: 21 jan-10 kl 11:31 »
Höns är farligt... >:D beroendeframkallande så söta som dom e.

fyytl

• Gästrikland
    • Järbo trädgårdsservice
« Svar #30 skrivet: 21 jan-10 kl 11:39 »
Jag håller på att riva ur det gamla stallet för att bli med höns. Jag avser att skaffa flera olika raser för jag har många syften. När jag växte upp hade en kompis till mig Öländska dvärghöns, en ras jag förälskade mig i och vill hjälpa till att bevara. Men de lägger små ägg och ger inget kött. Därför är jag intresserad av hedemorahöns som är "ifrån trakten" tålig lägger "vanliga"  ägg och verkar mycket trevliga. Slutligen får vi se i framtiden om det kanske blir någon tung ras, för att få kött, eller om det funkar med dessa två. Monica
Egen företagare som vill kunna leva på egen skog och trädgårdsskötsel. Driver med min sambo ett solosågverk och en trädgårdsfirma. Producerar lokalt virke med målet att få rätt virke, skapat med långsam tillväxt. Drömmer om höns, kaniner och andra matnyttiga djur samt egen odling på vår gård.

faile

• Erdalen gard
« Svar #31 skrivet: 21 jan-10 kl 11:45 »
Hvorfor ha så mange raser?
Fordi det er så mange å velge mellom, å difor så utrulig vanskelig å bestemme seg... Alle har jo sine særtrekk, legger masse egg, fin oppførsel, smaker godt, finner mye av maten sin selv... Jeg er vel på leting etter "superhøna":)

Ronny

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 21 jan-10 kl 15:05 »
Hvorfor ha så mange raser?
Fordi det er så mange å velge mellom, å difor så utrulig vanskelig å bestemme seg... Alle har jo sine særtrekk, legger masse egg, fin oppførsel, smaker godt, finner mye av maten sin selv... Jeg er vel på leting etter "superhøna":)

Låter som en bra början till en blandrasflock tycker jag. 

faile

• Erdalen gard
« Svar #33 skrivet: 21 jan-10 kl 20:43 »
Ronny: Ja så lenge en plukker ut dei som ikke var egna før dei får egne avkom så:)

- Sussex er store, legger for lite egg, men vakre.

- Jærhøns, mine var gamle når jeg fikk de, kanskje derfor de legger så lite egg... Derimot tror jeg de er rovdyrsikkre, reven har i vertfall ikke sjans til å ta de virker det som, godt flyvedyktige.

- Brune verpehøner, Hardt pressa høner som legger egg hver dag, liker å sove ute selv om det er 10 minus... Mulig jeg ender opp med desse, for noe negativt har jeg ikke funne enda, men de er ikke så gamle. Litt kjedelige er vel det eneste....

- mixer, alle mine er kjempehygglige, flyvedyktige høner. Men de legger små og lite egg...

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 21 jan-10 kl 21:32 »
Tycker fortfarande det låter som en bra början till en blandrasflock. Jo, självklart måste man ta bort höns som inte fungerar om man på sikt ska få en bra hushållsflock. Annars borde väl rimligtvis en mix med sussex, järhöns och värphybrider ge hönor som värper både många och normalstora ägg. Det är klart om hönorna är gamla och utvärpta lär det inte bli många ägg.

Om man inte vill ha besväret/nöjet att på lång sikt selektera fram en allmänt fungerande blandrasflock, kan man i stället skaffa en flock lantrashöns som liksom redan är färdiga. De stora lantraserna värper så där 100-150 ägg om året och äggen är av helt normal storlek. Sen är det alltid spännande att se vilka färger det blir när kycklingar kläcks eftersom dessa raser är mycket varierande i färg.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #35 skrivet: 21 jan-10 kl 21:39 »
Sen är det alltid spännande att se vilka färger det blir när kycklingar kläcks eftersom dessa raser är mycket varierande i färg.

Oh, det där är bland det roligaste jag vet! ;D Som ni kanske vet så kräller det av blandisar hemma hos mig i alla möjliga storlekar, färger och utseenden! ;D Nog för att jag älskar att hålla på och pyssla med rasrena djur, om jag inte hade tyckt det var roligt hade jag ju inte gjort det, men inget slår mina gamla rara blandraser som funnits under alla år! :D De är så snälla allihopa, friska och härdiga, bra mammor och lägger bra med ägg, tupparna blir underbara snälla herrar, aldrig haft en aggressiv tupp i den gruppen (eller jo, EN men han tror jag blev hjärnskadad som liten på något sett efter att ha fått skallen upphackad av ett kullsyskon som var kläckt ur ett ägg utifrån våran gård) och ofta får de härliga fina påskfärger! Har aldrig något problem med svaga kycklingar t.ex. som man märker på rasrena djur ibland tyvärr. :( Ska korsa mina appenzellers sen med araucana och förhoppningsvis få fram lite roliga hättade blåvärpare sen med, så kul att se vad som blir! ;D

Älskar ALLA HÖNS, oavsett vad de är för något!  :-* Och har alltid gjort!
« Senast ändrad: 21 jan-10 kl 21:43 av Linkoso »

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #36 skrivet: 21 jan-10 kl 22:02 »
Varför har man så många raser?
Svaret på frågan är väll lika många som det finns djurägare var och en får svara för sig själv.
Jag delar helt åsikten om att bara ha en ras, det är bästa. När jag skaffade mina Åsbo 2003 var planen att bara ha dom. Och på ett sett är det bara dom, jag har den stora förmånen att kunna ha dom olika raserna på olika fastigheter. Mina Åsbo lever som en Åsbo skall göra (enligt min mening) den hålls så nära ursprungsbesättningen som möjligt. Dom får vara ute 365 dagar om året dom väljer själva. Dom ruvarfram sina egna kycklingar när dom vill och har lust. Kycklingarna får växa upp i flocken med dom andra individerna det djur som inte kan uppförasig mot kycklingar och andra vuxna hamnar i grytan. För att ha friska och tåliga Åsbo så är bästa medecinen för sjuka djur yxan. Är ett djur sjukligt vill jag inte använda det i avel och då förlorar det sitt största värde att vara med och rädda sin ras. Jag är nöjd med dom ägg som blir för dom har inte kostat mycket dom hittar det mesta av sin mat ute och får endas lite spannmål på kvällen så att dom somnar med en full kräva.
Anledningen till att dom inte bor med andra raser är att jag vill gardera mig mot att dom korsar sig. om det inte finnns några andra vuxna höns på fastigheten finns det ingen möjlighet att det blir några korsningar.

Även min andra "lantras" torparhönan lever på detta sett endast sällskapad med Myskankor och Pärlhöns.

Mina 5 värpraser är alla av kulturhistorisk betydelse vissa har funnits i landet sen 1880-talet medan andra är skapade med detta tidiga metreal i botten.
Den stora skillnaden mellan mina värpraser och lantraser är att dom har ett mycket bestämt yttre.
För att ytterligare undvika blandningar får det gå minst 4 veckor från det att avelsgrupperna (rasrena grupper) skapas tills dess att jag plockar avelsägg. Mina värpraser är så pass olika i sitt yttre så man kan inte missta en Vit leghorn för en RIR eller Isbar.
Anledningen till att jag har dom är att om jag inte hade haft dom skulle flera av dom troligen vara utdöda vid det här laget. Med det menar jag inte att tex Vit Leghorn skulle döut men den linjen som jag har skulle försvinna för alltid  nästan 130 år av anpassning till detta land skulle vara bortkastat. Eller Smålandshönan den hade troligen med varit utdöd om inte kontakt hade knytits mellan djurägare för att i sista stund rädda den svenska ras.

Hade dessa djur funnits i stort antal hade jag inte haft dom, med det vill jag inte säga att det inte är roligt att ha dom för det är det men jag är nöjd med en ras.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #37 skrivet: 24 jan-10 kl 14:55 »
Ja och lammen och lejonen leker på samma äng. Du menar alltså på fullt allvar att det inte skulle vara något problem att släppa ihop en massa tuppar och hönor som under flera månader varit isolerade i smågrupper och gjort upp sin hackordning?

Mina höns går utan problem tillsammans den del av året det inte ska samlas ägg. Har aldrig haft några problem med det men de har stora ytor att vara på och flera ställen de kan gå in på och äta och sova om de så önskar men alla brukar ändå samlas på samma ställe på natten. Det kanske är problem om man har många djur men jag har ju bara några mindre flockar med varje ras men det blir ju ändå ett bra antal med tuppar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #38 skrivet: 24 jan-10 kl 19:34 »
Jag brukade också göra som Nettis när jag hade många olika raser/färger. Det var aldrig några problem... Men det beror förmodligen på vilka raser man har. Jag har haft en del kamphönsraser (O Shamo, Ko Shamo & Yamato Gunkei) och dom grabbarna höll man aldrig mer än en i varje grupp! Snälla som lamm mot sina hönor och mot folk, men andra kamphönstuppar det var inte att tänka på. Min O Shamo tupp var dock så stor att han inte besvärade sig med att bråka med mina dvärghönstuppar så han kunde gå lös med dem. Det var rätt kul när någon liten tupp vid något tillfälle skulle mucka med honom och han bar klev rakt över dom och gick vidare ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #39 skrivet: 24 jan-10 kl 19:39 »
Släppt ihop många höns hos min pojkvän i sommar och under hösten, inga problem alls där eller. Tupparna rör inte ens varandra och den gången någon försöker så blir det aldrig något riktigt slagsmål då den arga tuppen blir totalignorerad av den andra = Det här var ju inte kul.  ::)

Hönorna har gett lite tjuvnyp första dygnet med sedan har det varit över och man kan inte tro att nya individer har släppts in i flocken ens.

Fick en MES-tupp + hönor av en person som skulle skaffa ny tupp pgd.av att den gamla sa hon skulle aaaldrig acceptera en ny tupp... Min pojkvän fick sedan ytterligare en MES-tupp med hönor som han släppte ihop med den som skulle vara så arg. De gick ihop på en gång utan bråk, som att de växt upp med varandra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser