Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ha så många olika raser?  (läst 7922 gånger)

Kajjsa

• Ångermanland
Varför ha så många olika raser?
« skrivet: 04 jan-10 kl 12:58 »
Jag tittar runt här på forumet och det ser ut som att nästan alla här som har höns har väldigt många olika raser samtidigt! I "uppfödarlistan" fanns det knappt någon som bara hade en ras.

Varför har ni valt så, är det inte opraktiskt? Jag antar att de måste bo i separata hus/gårdar om man ska kunna avla utan att det korsas hej vilt.

Är det så om man blir "hönsfrälst" att man vill ha en massa olika sorter   :)

Datic

• Gäst
SV: Varför ha så många olika raser?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-10 kl 13:07 »
nä, det är inte så jobbigt eller så att ha olika hönsgårdar, inte vad jag tycker iallafall...
Köper man 1 hönsras så kommer man vilja testa fler och fler och svårare och svårare. blir lite som en utmaning.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 04 jan-10 kl 13:08 »
mång tycker att olika raser är så fina.
som jag har korsningar och orpington i olika färger så jag kommer att ha ca 15 st grupper ( några med kycklingar och andra med vuxna)
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #3 skrivet: 04 jan-10 kl 13:10 »
Som svar på din fråga; Ja och ja... ;)

Jag började med 6 blandisar och har sedan dess utökat med ca 6 renrasiga raser. Varför? Lite olika...Av en slump, för att vi blev kära i en speciell ras, för att man köpte billigt...Alltså inte helt logiska skäl med andra ord  ;D
Vi har två hönshus på vintern där alla raser går tillsammans men vi kläcker inga kycklingar av dessa. På våren får de rasrena gå ihop i separata gårdar.
Bökigt men vi har det lite trångt just nu...drömmer om ett hönshus med många separata avdelningar och utegårdar... ::)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 04 jan-10 kl 13:17 »
jag instämmer i ovan inlägg. Och vill tillägga att man kan få olika äggfärg av olika raser och det kan tyckas vara trevligt att ha en färgsprakande frukost :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 04 jan-10 kl 13:52 »
ÅH!!! Jag blir så... Attans jeflans skiiit! Jag hade skrivit ett sådant där lååångt novellinlägg jag brukar kunna göra ibland och sedan blev det något fel när jag skulle skicka... All text borta.  :'(

Tyvärr, orkar inte skriva om allt, åh, vad arg man blir...

Men kort sagt... Det är inte krångligt, bara intresse och plats finns. Man behöver inte ha dem separerade året om... Och man kan ha en tupp av en ras ihop med flera olika hönsraser och ändå få renrasiga om man kläcker äggen från hönsen som är av samma ras som tuppen... Sedan växlar man tupp i gruppen bara... Blabla... Förlåt, men jag blir så ledsen när sådant där händer och man har skrivit så fingrarna blöder.  ::)

Och jag blir främst kär  utseendet och vill ha den och den rasen... Sedan får det visa sig om den var så underbar som man tänkt sig.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-10 kl 14:11 »
Citera
ÅH!!! Jag blir så... Attans jeflans skiiit! Jag hade skrivit ett sådant där lååångt novellinlägg jag brukar kunna göra ibland och sedan blev det något fel när jag skulle skicka... All text borta. 
Det har hänt mig också ibland,då brukar jag bara ge upp  :-[ eller så skriver jag ett svar och trycker på förhandsgranska och tror att inlägget är skickat och fortsätter surfa runt.

Som svar till TS.
Jag tror nog man blir hönsfrälst.
I början är det svårt, för då skaffar man sig alla möjliga raser tills man hittar en som passar,sedan kanske man hittar en till ras och en till...,så var det för mig iallafall.
Sedan började jag intressera mig för färger och då vart det fler raser  ::)

Nu är det bestämt att jag inte får ha fler raser än 5. Min man  byggdett hönshus som man kan dela upp i tre sektioner och jag har byggt rastgårdar till dem.
Sedan har jag byggt om vedboden och dasset till hönshus, min läderverkstad är "kycklingavdelning" , i ungarnas rum hittar man våra vaktlar...
Fortfarande finns det så många raser jag vill ha...men det får bli längre fram i tiden.
Jag har fortfarande kvar att bygga rastgårdar till vedboden och större till dasset,detta är en heltids sysselsättning  :P och jag älskar det!!
Jag tror jag skulle bli "uttråkad" om jag bara hade en sort. Jag tycker om höns som gör mig glad, då jag ser dem,och de har jag nu.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 04 jan-10 kl 14:30 »
Kul med så många svar  :)

Vi hämtar hem våra första höns till helgen, så får man väl se hur det utvecklar sig framöver om vi också måste bygga radhuslängor åt hönsen  :D

_olfi_

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 04 jan-10 kl 18:28 »
Det beror väl lite på vad man har hönsen till, det är som andra sa här väldigt lätt att bli hönsgalen och skaffa sig alla möjliga sorter, ska man inrikta sig på renrasig avel med bra utställningsdjur bör man ha så få raser som möjligt så man istället kan kläcka desto fler av de raserna, kanske bara en eller två raser alltså. Det är väl upp till var och en, så länge det funkar bra att hålla rent och sköta djuren - vissa skaffar djur först och tänker sen...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Träsktrollet

• -
« Svar #9 skrivet: 04 jan-10 kl 18:33 »
Det som hände mig var att mina föräldrar som hade höns när jag var lite och sen så slutade dom. Då hade vi ett tomt hönshus och efter ett par år vaknade intresset hos mig och jag beställde ägg. Jag ville börja med Dv Cochin, men någon ville annorlunda och jag fick en hel hög med ägg - allt annat än dv Cochin... Så nu efter en sommar har hönshuset blivit fullt, igen  ;D  :-[  ::)

Men precis som de föregående har skirvit - ska man ha bra kvalité på hönsen ska man inrikta sig på ett fåtal...
Av de raser jag har nu kommer jag kanske redan till hösten bara ha kvar två eller tre av de raser jag har nu.
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #10 skrivet: 04 jan-10 kl 18:50 »
Jag tittar runt här på forumet och det ser ut som att nästan alla här som har höns har väldigt många olika raser samtidigt! I "uppfödarlistan" fanns det knappt någon som bara hade en ras.

Varför har ni valt så, är det inte opraktiskt? Jag antar att de måste bo i separata hus/gårdar om man ska kunna avla utan att det korsas hej vilt.

Är det så om man blir "hönsfrälst" att man vill ha en massa olika sorter   :)

Precis så blir det....man får aldrig nog.  Bara till att bygga ut hela tiden. Jag beundrar dem som kan hålla sig till enstaka raser.  :-[

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #11 skrivet: 04 jan-10 kl 19:44 »
Att en del har många raser är nog att dom gillar lite olika typer på djuren eller också en del äggfärger. Själv började jag med massor olika men hade inte tupp till alla utan allt gick i en enda grupp enkelt jo...men sen ville jag ju ha lite kycklingar och då fick man ju tänka om. Jag tror många håller på och byter ras länge innan dom hittat "sin ras" men ska man sen avla lugnar man nog ner sig. Man kan ju ha en ras men i flera färger. Men mycke jobb blir det ju om man har flera raser absolut om man vill ha kvalite.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 07 jan-10 kl 18:26 »
Jag började också på det viset. Var med i SRF´s lokalavdelning och skaffade en massa olika raser. Efter några år så kom jag fram till att det som passade mig bäst var en frigående flock med åsbohöns och ingenting annat. Allt blir så mycket enklare och naturligare då. Eftersom jag blev intresserad av att bevara gamla svenska lantraser och jag själv hade hittat åsbohönsen så var valet för min del väldigt lätt. För mig är det självklart att bara hålla en ras per djurslag. För min är det åsbohöns, blekingeanka, skånegås, gutefår, fjällnära boskap och linderödssvin. Eftersom jag vill hjälpa till att bevara dessa raser är det självklart att vara med i rasernas genbanker.

Jag vet att jag är i minoritet bland de aktiva på detta forum, men jag ville bara skriva att det finns såna som jag.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 07 jan-10 kl 18:39 »
Jag började också på det viset. Var med i SRF´s lokalavdelning och skaffade en massa olika raser. Efter några år så kom jag fram till att det som passade mig bäst var en frigående flock med åsbohöns och ingenting annat. Allt blir så mycket enklare och naturligare då. Eftersom jag blev intresserad av att bevara gamla svenska lantraser och jag själv hade hittat åsbohönsen så var valet för min del väldigt lätt. För mig är det självklart att bara hålla en ras per djurslag. För min är det åsbohöns, blekingeanka, skånegås, gutefår, fjällnära boskap och linderödssvin. Eftersom jag vill hjälpa till att bevara dessa raser är det självklart att vara med i rasernas genbanker.

Jag vet att jag är i minoritet bland de aktiva på detta forum, men jag ville bara skriva att det finns såna som jag.
Dessutom kommer du ju från åsbohönsens ursprungsbyggd, så då passar ju valet utmärkt :)!

Jag har själv inte skaffat mig djur än, eftersom jag nyligen flyttat, men hade också tänkt begränsa mig för att kunna hålla mina djur renrasiga och hjälpa till med genbanken. Men det blir nog två hönsgrupper, med olika rastgårdar. Plus ankor och gäss, en ras av varje. Men jag kan förstå att man drabbas av habegär och vill ha allt, själv har jag sådana tendenser vad gäller växter, men där är det lättare att isolera de som ska användas till fröodling, man slipper ta hänsyn till att de eventuellt skulle må dåligt av att vara ensamma ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 07 jan-10 kl 18:40 »
Jag började med två raser, och hade dem delade förra sommaren. Puh, jag tyckte det var stökigt. Både hönsen o jag retade ju oss på att bara den ena gruppen fick gå ut o strosa på gården, den andra vara inne i sin hage, osv. Och vid "sammansläppning" på höstkanten så skulle tupparna bråka om vem som var "störst"... Nää, nu får de göra som de vill, jag kommer seriöst att satsa på "Susspington-rasen", en lokal variant av två förnämliga engelska stora höns! ;D

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 07 jan-10 kl 22:29 »
Jag vill gärna ha svar från de som bara har en ras också. Själv tycker jag att det verkar betydligt enklare att ge djuren bra boende om jag har en flock av varje art (en hönsflock, en fårflock, en hästflock osv). Men eftersom det verkar så vanligt här med "radhuslängor" till hönsen så är det intressant att höra hur andra resonerar. Vi hämtar hem en Sussex-grupp i helgen, jag hoppas att den rasen ska "räcka till" för oss men man vet väl aldrig hur det utvecklas  :)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #16 skrivet: 10 jan-10 kl 19:51 »
hej,

efter att ha skaffat ett par hybrider började jag kläcka fram lite olika raser och till slut hade jag 12 olika rena raser... Det blev helt enkelt för mycket och man fick dra ner till endast ett tung ras, vithättorna kändes fel och fick flytta.. legbar och lohman tuppar kommer att ätas upp och deras hönor får gå med grönvårparna.. då ka man väljer att inte avla på icke rasägg...

kvar blir det:

dv cohin för att de är så söta
brahma för att de är lungna
hedemora för att de är härdiga
isbar för de gröna äggen
araucana för de blåa äggen
hollänskdv för att de är skit tama o gulliga o söta.....
blandras ankor för att de är roliga att se på
Japanska vaktlar för att de växer fort.. tuppar blir kött hönorna ge ägg

Det skulle vara så svårt att väljer endast ett egenskap som jag vill ha.....

tillsammans blir de kompletta.. ensamma så saknas något....

Jag kommer att saknar mitt sussex besättning så jag kommer nog att köpa ägg av dig sen kajjsa...

Det som känns bra är att man har kämpat för att bygga upp bra besättningar mest från avelsägg och utan sjukdom.. nu när man har bra besättningar känns det svårare att ta i nya raser pga smittrisken...

Men en salig blandning av alla egenskaper skulle inte va dum heller.... Tänk er en höna som vårpa olika färgade ägg varje dag... skit kul!!!

mvh

Jonathan

www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 10 jan-10 kl 20:21 »
Jag förstår om du kommer sakna det vackra sussex-gänget. Självklart får du några ägg sen om du vill :)

Gamina

« Svar #18 skrivet: 10 jan-10 kl 21:50 »
Jag började med höns för lite drygt ett år sedan. Hittills har jag en ras och troligen fortsätter det så. Jag valde att skaffa en lantras eftersom jag läst mycket om lantraser och blev väldigt förtjust i en av dem redan i text. Jag tycker att jag får fördelen med många raser i min enda iom att djuren ser så olika ut.
Det finns en hönsras till som jag skulle vilja ha men det blir ganska besvärligt eftersom jag hyr in hönsen vid stallet och därmed inte har mark så jag kan hålla dom åtskilda på ett bra sätt.
Jag ångrar inte mina stora, vackra, och mycket personliga Gotlandshönor.
Genbank för Gotlandshöns

Krågedal

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 11 jan-10 kl 13:11 »
Hej! Som några andra skrev! Så tycker jag det är kul att hjälpa en svensk utrotningshotad höna! (:) så när vi flyttade ut på landet, kunnde vi skaffa höns, :D vi gjorde om dasset till hönshus, 8) det är litet men de har en STOR rastgård.... Vi skaffade Kindahöns, då vi också bor i Kindabyggden! Kindahönan är den av "lantraserna" som allra helst VILL ruva :-[ och eftersom jag har "Genbanksdjur" är det enklare med en ras! :P De finns en stor färgvariation... inte bara svart.... Har "silver" / svarta, gul/svart, brun, grå, olika gula nyanser, flerfärgade, de svarta hönerna har antingen "guld" eller "silver" kragar, en del har benbefjädring andra "barbenta", olika kammar finns det "roskam" eller enkelkam.
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser