Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VÅR = AVELSSÄSONG!  (läst 9038 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: VÅR = AVELSSÄSONG!
« Svar #20 skrivet: 05 jan-10 kl 14:42 »
 :o Men jösses så bra och konkreta busk- och hökråd!!! TACK!!!! Har massa syrener jag kan flytta på! Tack, igen ;) En hönsbiotoptråd med vad, hur och varför vore värdefullt!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #21 skrivet: 05 jan-10 kl 17:36 »
Lars, du får snart bli våran nya hönsguru!  ;D
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 06 jan-10 kl 08:23 »
Tack! Va bra att jag kan vara till lite nytta!  ;D :)
Vet inte om jag skrev att mina höns får även grönt från hushållet som äpple, potatisskal, vitkål osv. och har tillgång på snäckskal så dom inte börjar äta sina egna ägg, det är lätt hänt nu när det är så kallt och något ägg fryser sönder.

Lars
« Senast ändrad: 06 jan-10 kl 08:28 av Lars på Solbacken »
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 17 jan-11 kl 14:56 »
Hej!

Tänkte dra fram den här gamla tråden som är aktuell nu.
Snart ska jag öka på lyset lite och så har jag passat på att "mocka" ut hos fjäderfäna för att ge dom torr fin spån.

Hälsn.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #24 skrivet: 17 jan-11 kl 16:27 »
Lars:

Har du samma spån i hönshuset hela vintern?

Jag är rätt ny på detta och min första vinter men jag har bytt hela vintern jag.
Kanske onödigt arbete då?

Gödselbrädorna mockar jag varje dag i veckan.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 17 jan-11 kl 16:28 »
snart dax att dela alla raser :D
Fjäderfän och kaniner

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 19 jan-11 kl 11:02 »
BettyBoop:

Innan jul brukar jag städa av sista gången på året, före jul nu sist han jag inte riktigt med och passade på då det var milt väder och sedan lägger jag på ett tjockt lager spån som får ligga till våren. Fyller på spånet innan det blir nersmutsat, på det sättet får dom en bädd som värmer lite och håller dom rena.
Sommaren innan hönkycklingarna ska in städas det bort igen och decinif... "oj det var ett svårt ord"  ??? .
I duvslaget nu på vintern städar jag av så fort det slår om i temperaturen och lägger på kutterspån oxå, har det varit en längre tid kallt och det blir fuktigt på golver strör jag på kalk som jag borstar med runda svängar, gnor runt och sedan sopar upp överskottet så det inte blir dammigt när dom flaxar.

/Lars

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #27 skrivet: 19 jan-11 kl 14:23 »
Lars:

Ok då förstår jag låter ju bra. Då får man ju en brinnande bädd som hästarna får.

MEN luktar det inte mycket i hönshuset av all gammal skit då?

Jag måste hitta ett smidigare sätt till nästa vinter än jag kämpat med denna vinter.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #28 skrivet: 07 feb-11 kl 16:20 »
Lars:

Ok då förstår jag låter ju bra. Då får man ju en brinnande bädd som hästarna får.

Jag måste hitta ett smidigare sätt till nästa vinter än jag kämpat med denna vinter.

Hej Betty,

Nu frågar du ju Lars, men jag är så glad att min lösning för vintern varit så smidig så jag tänkte dela med mig ändå  :)

Jag har 13 höns på 5 isolerade kvm med plastmatta i botten på ett isolerat golv men i ett ouppvärmt hönshus (värmer bara när det riskerar att hamna under 0 inomhus = kallare än -15/20 grader utomhus)
På det har jag en bas av torv och lite halm som jag kastat in då och då (som förströelse för hönsen). Till det kommer att jag i ett hörn har en "sandlåda" på ca 1 kvm för bad- och matsand. Jag har också en gödselbräda som mockas (fast kanske inte dagligen - ca var tredje dag). Hönsen får gå ut varje dag, men har mest valt att vara inne nu i vinter med all snö, is och kyla.

Denna "Bädd" har jag haft sedan snön och kylan kom i november och den är fantastiskt torr och ren fortfarande! Här om veckan tog jag fram spaden och lyfte ut lite i botten i det hörnet där vattenautomaten står och där det hänt en olycka eller två med vatten de senaste månaderna, men även om det var lite "kompakt" just där fanns det inga amoniak-stanker så som en hästbädd ger. Jag hade för avsikt att "mocka ut" men ångrade mig och lade bara in lite ny torv - så pass rent var det!

Så länge de håller sig friska och är snälla mot varandra så är de allt förfärligt enkla och tacksamma djur att hålla!  ;D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #29 skrivet: 07 feb-11 kl 17:00 »
Fråga nu då:

Jag som inte har någon plats att blanda foder eller hålla massor av olika tunnor har i vinter kört med allfoder i trågen och en mix av av vete och "vildfågelblandning" (mest hampa, havre och solrosfrön) som de fått ute på marken. Till det kommer ganska mycket matrester (vegetariska - köttet får hundarna) och frukt. Det verkar ha fungerat bra och mina små hönor har hållit sig friska hela vintern samt börjar värpa först nu i februari när ljuset är på väg tillbaka (bor mellan Sthlm och Uppsala). Kan tillägga att jag inte har någon belysning i hönshuset, men ett stort fönster (från golv till tak, halva väggens bredd) i söder och vit färg på väggarna inuti.

Får nu mellan fyra och sju ägg om dagen av mina tio hönor där jag tror att två-tre av dem ännu inte börjat värpa. Vill gärna att någon av dem så småningom skall "surna till" men helst att de väntar tills det blir lite varmare ute så att det inte är så trångt inne i hönshuset på dagarna.

Så till frågan: Är det dags att byta "allfodret" mot "värp"? Finns det risk att det kommer att skynda på "surandet" eller kommer det bara att ge fler ägg? Kanske behöver de det nu när de börjat värpa så duktigt?

En fråga till: Ambitiös som jag var i somras har jag flera kärvar torkade nässlor och örtkryddor - hur ger jag dem? Funderar på att spika upp dem på väggen så att de kan "beta" därifrån - tror du att det skulle fungera? de åt ju inga färska nässlor i somras men det är kanske skillnad....?

Åsså en till faktiskt: ärtor - var får du tar på dem och vad är det för några ärtor?

Tacksam för svar från forumets "matguru" men också från alla andra härliga hönsmänniskor!  :)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Turnit

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 10 feb-11 kl 07:03 »
Tack för bra tips.

Jag blev lite förvirrad när jag sist var och handlade på nytt ställe. Då skulle hönorna ha ett visst foder vid ägglägg, sen om jag ska avla ska jag ha ett annat.....och då absolut inte blanda in spannmål......

Jag vill ju blanda och ge.....Det var svenska foder som jag köpte....trista är att hönsen inte är förtjusta i det......Och mina är inte speciellt kräsna då de får en del matavfall mm mm.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Jennyt

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 feb-11 kl 09:42 »
Hönorna tycker nog inte om det, eftersom de inte är vana vid fodret. Själv är jag väldigt nöjd med Svenska foders produker. Många olika produkter och därför stor valmöjlighet..... Det bästa är att det är pelleterat, så det blir inget spill..... men det kräver ju att hönsen äter det är klart ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #32 skrivet: 10 feb-11 kl 10:57 »
"I månadskiftet febr./mars kan det se ut så här
40% vete
30% ärtor
10% korn
20% värpfoder"

Kan man ge nåt annat istället för ärtor? Vi tänkte försöka oss på så mycket närproducerat som möjligt och jag tror inte att vi har någon som odlar ärtor här uppöver...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 10 feb-11 kl 11:14 »
Det är proteinet man vill åt i ärtorna..... vad som helst som är proteinrikt.... ägg, kött, bönor, quinoa....
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

betsla

• Jämtland
« Svar #34 skrivet: 10 feb-11 kl 11:34 »
Det är proteinet man vill åt i ärtorna..... vad som helst som är proteinrikt.... ägg, kött, bönor, quinoa....

Ah... hm... tack, då får vi jaga proteiner nånstans. Men är inte kornet proteinrikt också?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 10 feb-11 kl 12:00 »
Lars:

Ursäkta ser att jag inte svarat dej Betty.
Har man lukten av ammoniak i hönshuset, har man nog dålig ventilation, det är viktigt att se till att ventilera ut sådan lukt och speciellt om man har påfåglar ihop med hönsen. Påfåglar är känsliga för ammoniaklukten.

Anv. man mycket halm som strö och man har det även över den varma årstiden, samlas eller frodas det loppor i den bädden, har varit inne i sådana hönshus ett antal gånger och fått benen fulla med lopp bett, inte kul för varken höns eller människor.

/Lars

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 10 feb-11 kl 12:23 »
Fråga nu då:

Får nu mellan fyra och sju ägg om dagen av mina tio hönor där jag tror att två-tre av dem ännu inte börjat värpa. Vill gärna att någon av dem så småningom skall "surna till" men helst att de väntar tills det blir lite varmare ute så att det inte är så trångt inne i hönshuset på dagarna.

Så till frågan: Är det dags att byta "allfodret" mot "värp"? Finns det risk att det kommer att skynda på "surandet" eller kommer det bara att ge fler ägg? Kanske behöver de det nu när de börjat värpa så duktigt?

Du får ett bra antal ägg redan nu och vad jag tycker kan du börja ge dom 10% värpfoder och hålla det ett tag, beroende på vad du vill med dina höns. Vill du ha att dom värper mer då kan du öka till 20% och vill du som du skriver ha att dom lägger sej och får kycklingar, kan du prova att öka värpfodret när dom höns som lagt sej för att dra ut mer på ägg läggandet .

En fråga till: Ambitiös som jag var i somras har jag flera kärvar torkade nässlor och örtkryddor - hur ger jag dem? Funderar på att spika upp dem på väggen så att de kan "beta" därifrån - tror du att det skulle fungera? de åt ju inga färska nässlor i somras men det är kanske skillnad....?

Jag fodrar med helsäd och vill jag ge dom t.ex. nässlor, tar jag och blandar "kall pressad" rappsolja med fodret och smular i nässlorna och blandar igen. (1msk. rappsolja/1L foder). Prova annars att bara hänga upp det som du säger.

Åsså en till faktiskt: ärtor - var får du tar på dem och vad är det för några ärtor?

Ärtor handlar jag av jordbrukarna i min närhet, köper det som finns och det mesta blir foderärt. Matärten är lite svårare att få tag på och jag har inte märkt någon skilnad när jag fodrar med det ena eller det andra. Det har nämts på forumet att foderärten är den bästa men det kanske mer gäller för äggprodution, så det är något man kan tänka på om man har hönseri.

/Lars

Tacksam för svar från forumets "matguru" men också från alla andra härliga hönsmänniskor!  :)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #37 skrivet: 10 feb-11 kl 13:20 »
Kan man köpa alltså torkade ärtor och majs och ge hönsen dom hela?
Jag har ingen kvarn.
Eller mal deras magar själva detta sen.

Är både majs och ärtor bra för hönsen?
Jag har möjlighet att köpa båda delarna där jag köper havre och korn

Turnit

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 10 feb-11 kl 19:06 »
Jag ger mina hel torkad majs....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

betsla

• Jämtland
« Svar #39 skrivet: 10 feb-11 kl 19:44 »
Kan man köpa alltså torkade ärtor och majs och ge hönsen dom hela?
Jag har ingen kvarn.
Eller mal deras magar själva detta sen.

Är både majs och ärtor bra för hönsen?
Jag har möjlighet att köpa båda delarna där jag köper havre och korn

De har ju en muskelmage och får de tillgång till grus och sand så funkar muskelmagen som en kvarn som maler sönder fodret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser