Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till toapapper!  (läst 47011 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #40 skrivet: 18 jan-10 kl 19:13 »
Kanske brukar man inte spola upp vatten genom halva kroppen heller? :o
Det kan väl inte vara nyttigt?
Men om jag förstod det hela rätt så skulle man t o m få vackrare hy av denna behandling och må bättre på alla möjliga sätt...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 18 jan-10 kl 19:19 »
min granne hade slut på dasspapper han använde en strumpa...
ps. nån som provat granris?
Fjäderfän och kaniner

Johannes

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 jan-10 kl 19:03 »

Det är mycket bättre med mossa!

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 24 jan-10 kl 16:11 »
Ett mycket bra alternativ: Sätt in en s k "sidodusch" vid din toastol. Man kopplar den alltså till vattnet i tvättstället och kan duscha underlivet efter toabesök. Extra bra vid mens. Mycket vanligt i muslimska länder, i Malaysia finns sådana på alla offentliga toaletter av klass.

Man behöver inte åka så långt för att det ska vara vanligt. I Finland finns det nästan alltid handdusch på toaletterna. Numera finns sådana hemma hos mig också.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 24 jan-10 kl 16:26 »
Ett problem med vattentvätt är ju att det kan bli dyrt om man har septiktank, det kan ju bli ganska mycket vatten om man är flera personer som gör täta toalettbesök.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 24 jan-10 kl 16:53 »
Blir septitanken för full och samtidigt tunn, så får man pumpa ut en del som gödsling.(Inget för stadsplanerat område). 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pappis

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 28 aug-10 kl 09:07 »
min granne hade slut på dasspapper han använde en strumpa...
ps. nån som provat granris?

Granris var det ja.
Förr, innan hela huset var fullt med ungar, hände det att jag stack till skogs på lite friluftsliv. Kunde vara borta i upp till 3 veckor beroende på hur mycket mat jag hittade att dryga ut det jag tagit med.  Det var fruset ute men inte snötäckt och de senaste dagarna hadde jag samlat rotstockar från kaveldun och vass för att dryga ut maten från vattendrag som ännu inte islagts. Tydligen blev detta lite väl mycket för min stackars mage och jag fick plötsligt akut rännskita. Något lämpligt latrinställe hann inte uppsökas utan de luggslitna, gamla m59 byxorna slets resolut ner så knapparna flög åt alla håll. Ett ynkligt gnyende och ett makabert brölande ljöd över skogarna. Gnyendet kom från min mun när jag med tårfyllda ögon i en märklig blandning av smärta och välbehag släppte lös de fruktansvärda, invärtes krafterna. Brölandet kom från ändtarmen...
När sålunda detta voro utfört skulle då ändlykten rengöras. Halvt utmattad sökte jag efter lämpligt material för ändamålet. Området jag befann mej i vare en granplantering på torr mark varför det enda tillgängliga medel var frusna granbarr eller färskt granris. Pest eller kolera..
Färska grankvistar bröts och efter några misslyckad försök hittades rätt teknik. Brett skrevande med höftpartiet så uppåtvinklat som man förmår, för att hålla vissa bihang ur vägen, fattas en tillräckligt lång gren som man kan greppa både framför och bakom kroppen.
Sen gäller det helt enkelt att stryka medhårs....
Mvh Pappis

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 29 aug-10 kl 00:00 »
haha..tänk om du vart i öknen..då hade du fått torka dig med kaktus ;D
Fjäderfän och kaniner

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #48 skrivet: 29 aug-10 kl 00:21 »
Granris var det ja.
Förr, innan hela huset var fullt med ungar, hände det att jag stack till skogs på lite friluftsliv. Kunde vara borta i upp till 3 veckor beroende på hur mycket mat jag hittade att dryga ut det jag tagit med.  Det var fruset ute men inte snötäckt och de senaste dagarna hadde jag samlat rotstockar från kaveldun och vass för att dryga ut maten från vattendrag som ännu inte islagts. Tydligen blev detta lite väl mycket för min stackars mage och jag fick plötsligt akut rännskita. Något lämpligt latrinställe hann inte uppsökas utan de luggslitna, gamla m59 byxorna slets resolut ner så knapparna flög åt alla håll. Ett ynkligt gnyende och ett makabert brölande ljöd över skogarna. Gnyendet kom från min mun när jag med tårfyllda ögon i en märklig blandning av smärta och välbehag släppte lös de fruktansvärda, invärtes krafterna. Brölandet kom från ändtarmen...
När sålunda detta voro utfört skulle då ändlykten rengöras. Halvt utmattad sökte jag efter lämpligt material för ändamålet. Området jag befann mej i vare en granplantering på torr mark varför det enda tillgängliga medel var frusna granbarr eller färskt granris. Pest eller kolera..
Färska grankvistar bröts och efter några misslyckad försök hittades rätt teknik. Brett skrevande med höftpartiet så uppåtvinklat som man förmår, för att hålla vissa bihang ur vägen, fattas en tillräckligt lång gren som man kan greppa både framför och bakom kroppen.
Sen gäller det helt enkelt att stryka medhårs....
Mvh Pappis
Ha ha ha..skrattar högt..
 ;D

eremit

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 aug-10 kl 00:39 »

pröv mossa om ni har möjlighet

vargahagen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 29 aug-10 kl 08:44 »
jag provade ormbunkar för ett tag sen,funkar finfint bara dra medhårs som sagt var.....

Sussilo

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 29 aug-10 kl 09:15 »
Är wc-stolen placerad bredvid duschen, så kan man använda den som en sorts bidé :D.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 29 aug-10 kl 11:14 »
Smart. Vi kommer nog ha duschkabin bredvid toan när vi flyttar till villavagn. Det
skall prövas!
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

vargahagen

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 29 aug-10 kl 13:09 »
det som jag tycker är trixigt är när man inte har nånting å sitta på utan bara kavlar ner byxerna och sätter sig på huk, är ju lätt hänt att det kommer kiss åbajs ner i kalsongen/byxan i bland så tar ja tag i en trädstam med ena handen å på så sätt "lutar" mig bakåt så jag undviker en "olycka" ner i byxorna.

Sussilo

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 29 aug-10 kl 13:56 »
det som jag tycker är trixigt är när man inte har nånting å sitta på utan bara kavlar ner byxerna och sätter sig på huk (......) i bland så tar ja tag i en trädstam med ena handen å på så sätt "lutar" mig bakåt (....)

;D ;D ;D Ja friluftslivet har sina prövningar! Nästa gång det bär åstad, pröva att huka dig lite lagom med trädstammen som stöd för ryggen. Då är det bara att ta spjärn med fötterna när man ska upp igen  ;D

vargahagen

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 29 aug-10 kl 14:03 »
;D ;D ;D Ja friluftslivet har sina prövningar! Nästa gång det bär åstad, pröva att huka dig lite lagom med trädstammen som stöd för ryggen. Då är det bara att ta spjärn med fötterna när man ska upp igen  ;D

nä men söte goe!!! vilken bra grej då ska "olyckan" undvikas ;D jag ska prova din variant.

gröngölingen

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 29 aug-10 kl 14:26 »
kolla bara att marken inte är hal så att fötterna glattar undan när ni tar stöd mot trädstammen så att ni inte landar i smeten. 

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #57 skrivet: 04 okt-10 kl 13:23 »
Ja herregud vilka skitproblem!!!!!
Har skrattat så tårarna rinner :D ;)
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 04 okt-10 kl 13:31 »
Ja herregud vilka skitproblem!!!!!
Har skrattat så tårarna rinner :D ;)
kan verkligen hålla med  mycke skratt åt ett skitproblem :D

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #59 skrivet: 04 okt-10 kl 19:39 »
Jag jobbar i fält hela dagarna och ibland tar medhavda papper slut. Kan säga att om man är tjej och har gjort nr1 så är mossa bara ett acceptabelt alt om det är mitt i sommaren och väldigt torrt. Annars blir man liksom aldrig torrare utan blötare. Sen är det inte att rekommendera att ta mossan från granrika trakter, för barr är bra på att gömma sig. Aj.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
javill, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser