Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Försörja sig på får?  (läst 5738 gånger)

Skågedalen

• -
Försörja sig på får?
« skrivet: 01 jan-10 kl 21:39 »
hej på er alternativare....

Nu känns det som på fisens mosse på skågedalen.
Jag är egentligen arbetslös med en riktigt usel a-kassa men Jag har också jobbat hos grannen med hans mjölkkor på 25% och tanken har varit att jag skulle få mer procent, för att sedan ta över. Men idag när jag pratade med honom så var det inte riktigt lika aktuellt då han har blivit dålig i rygg och höfter och antagligen måste sluta med korna tidigare än tänkt. Det kan man ju inte göra något åt. Men grejen är att jag har en dotter på 1,5 år och har svårt att kunna ta över i dagsläget. Svårt att mjölka morgon när min man jobbar heltid. Tanken var ju att jag skulle ta över om ett par år när hon är äldre.

Och nu så tänker jag: vad ska jag göra istället? Det finns nada jobb, men vi har vår gård där jag har 34 tackor i dagsläget, godkänt för 44. Kan fixa in  40 st till. Sen så kan jag få hysa får i min andra grannes jättelagård. TYvärr så har jag inte så mycket mark så jag kan ta ensilage själv, men bete kan jag ordna med lite arrende + min egen mark.

Men min fundering: hur många får måste man ha för att kunna få in lite pengar på det? Mina 25% har jag ju kvar tills grannen lägger av helt. Kan man få ekonomi på att ha får på olika ställen, köpa in grovfodret och betala lite i arrende?
Eller är det en dum ide? Börjar känna lite panik, måste ju få in lite pengar. Tilläggas ska att maken tjänar ganska bra så jag behöver inte tjäna fantastiska summor.

Jag har ju tyvärr inget kapital så frågan är om man kan låna till vissa reparationer och lite inköp av djur och komma undan med det?

Hur många får har ni och hur funkar det för er? Vad har ni för erfarenheter?

Mvh / en något deppig Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Försörja sig på får?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-10 kl 21:56 »
Hallå där!
Jag är ju som du vet varken bonde eller småbarnsförälder, men spontant känns det som om det vore en enklare deal att fixa barnpassning på nåt vis än att hålla på med lösningar som du inte är helt nöjd med? Om du har möjlighet att ta över efter grannen så är det kanske värt att försöka fixa nån sorts barnpassning?
Särskilt om det kan ge en stabil bas för er i framtiden.

Nå, jag bra spånar, och har inte koll på hur det är att ordna barnomsorg eller sköta mjölkdjur, så jag kanske är helt ute i det blå. /
Syrrans nya tupp har iaf tagit sej upp på översta pinnen nu, efter att ha börjat i andra änden av hönshuset... :D

Erland
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skågedalen

• -
« Svar #2 skrivet: 01 jan-10 kl 22:02 »
Det är bara svårt med någon som vill passa en unge mellan halv 7 och 9 på morgonen.... när ungen ifråga kanske sover till halv 8.

kul att tuppen acklimatiserar sig. De kan ju faktiskt stryka med vid en flytt och hönsen är för stygga.

Hoppas att julen och nyåret var skoj för dig! Vi får ses igen?!? krister är inne i en äggost period så är du sugen på det så är det bara att komma över.

/ Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 jan-10 kl 22:22 »
Förr i tiden kunde barnen vara med i lagården när föräldrarna mjölkade, det borde inte vara omöjligt att lösa nu också.

Förra året, när jag undersökte om jag skulle kunna köpa en liten gård och leva på tex får, så ringde jag runt till lite olika uppfödare. Mellan 300 och 400 får var svaret jag fick på vad som var minsta antalet får för heltidsförsörjning. Nu var de uppfödare jag fick tag på rätt konventionella, och sålde vidare utan egen förädling. Om man själv förädlar skinnet eller köttet, eller förädlar mjölk till ost, eller har någon form av upplevelseverksamhet kopplad till uppfödningen så borde det gå att överleva på betydligt färre.

Prata med lite uppfödare, räkna på olika alternativ och ha fantasi så kan det nog gå att lösa!

Det finns konsulter på LRF och på en del foderfirmor osv, som du kanske kan får råd från. Och om du inte redan har den kunskapen, gå en kurs i företagande och bokföring, om du inte själv kan göra din bokföring och räkna på avskrivningar och vinstmarginaler blir det svårt att fatta rätt beslut.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

glim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jan-10 kl 00:26 »
Rätt skött får du en hyfsad inkomst på 200 tackor. Gå en fårutbildning och lär dej att ta tillvara allt och försök att sälj själv utan mellanhänder. Mjölkfår kan vara ett alternativ , då kan du göra ost.  Men gå utbildning innan du drar igång. Är du utbildad inom jordbruk är det gott nog. Lycka till

Leifw

« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 07:47 »
Hur stor stor är mjölkgården och hur många timmar måste du lägga i ladugården per dag?

Vi har 83 tackor just nu men ska öka till 120. Vi har valt att sälja till muslimer för 1500kr/st och då behåller vi skinnet och det bereder vi på tranås/donnia och sedan säljer vi det för 800-1600kr/st. Jag lägger i snitt 2 timmar per dag på fåren.

Jag köper allt foder

*Rundbal 300kr/st
*Korn 1,22kr/kg
*Koncentrat Freja komet 3,96kr/kg

Jag har intensiv slaktlammproduktion och har skippat den ekologiska biten (man kan använda sitt eget huvud och därmed vara miljövänlig ändå).

Man kan snickra egen inredning i trä (tyst och billigt).   

Leifw

« Svar #6 skrivet: 06 jan-10 kl 07:53 »
Räkna på det och se, ta reda på fakta och tro inte bara. Låt inte allt falla med barnpassningen jag har sett många mjölkrum med ett tvspel i. Ta tillfället, de är inte särskilt många i livet och de kommer aldrig lägligt.   

Skågedalen

• -
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 08:16 »
Tack Leifw!

Kul att höra att du köper in fodret, det har liksom varit det som har känts det meckiga på något vis.
När det gäller timmar så kommer det nog bli lite mer än dig, då jag kommer ha fåren på 2 ställen.
Men annars så har jag räknat på allt, och har försökt räkna i underkant så man inte blir optimist.
Och får man så bra betalt av muslimerna alltså? Kanske hade varit  något.....

Nej, annars så håller det på att lägga sig på rätsidan igen, ska till banken på tisd. Kapitalet för den här satsningen är ju väldig låg egentligen. Sedan ska jag ansöka om startstöd, där kan jag få 100 000. och det känns ju inte fel!

Och ang utbildning så påbörjar jag en kurs nu i januari faktiskt.

Hehe, smart med tv-spel i mjölkrummet.

Nu är min dotter så liten bara 1,5, så hon sover till typ 8 på morgonen, och då är morgonmjölkningen färdig, men min man skulle varit på jobbet kl 7. Och det är han som tjänar bra, så han kan inte vara ledig varje morgon. Men hade hon varit 4-5 så hade det varit lättare inbillar jag mig.

Och angående att förr var barnen med i lagården:

Förr i tiden var nog inte så många barn med i lagården, för då var alla bönder män, och deras fruar var hemma och passade barnen och jobbade inget eller måttligt. Det är nog mer idag att barnen får vara med, och det är inget fel idet.

Maja-Stina har redan hunnit med ett par vänder ner i rännan och buffats omkull av kalvar och klämts i dörrar. men jag anser att hon är för liten för att vara med 2 timmar i stöten, för mycket kan hända. Tänk bara om utgödslingen varit på när hon har ramlat ner i rännan!
Man hade ju aldrig förlåtit sig själv.....

Men tack Leifw för konkreta siffror att jämnföra med!

Mvh / Fru Skågedalen

samaka

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 08:23 »
[quote author=Skågedalen .

Nu är min dotter så liten bara 1,5, så hon sover till typ 8 på morgonen, och då är morgonmjölkningen färdig, men min man skulle varit på jobbet kl 7. Och det är han som tjänar bra, så han kan inte vara ledig varje morgon. Men hade hon varit 4-5 så hade det varit lättare inbillar jag mig.

[/quote]

Jag säger bara en sak - babyvakt!!! (alltså en elektronisk). Den har varit min räddning när jag på morgnar och kvällar varit ute i stallet och pysslat. Kanske inte funkar med granngårdens lagård (beroende på hur nära ni bor), men det finns riktigt bra babyvakter som har lång räckvidd, jag har kalvarna hos grannen och det funkar med babyvakten, men då bor vi oxå nära. Sen är det toppen även när barnen blir lite större och man behöver gå ut och stilla el så, de kan bara anropa en på ett enkelt vis om det skulle va nåt.

Skågedalen

• -
« Svar #9 skrivet: 07 jan-10 kl 08:42 »
Samaka!

Håller med: världens bästa uppfinning! Nu är det väl ca 4 km till grannen, men här hemma har den använts flitigt. Så smidigt när man ska fodra djur eller kika till får på bete osv.

Smart att ha de som walki talkies, det ska jag komma ihåg, INTE slänga babyvakten.  ;D

Mvh / Fru Skågedalen

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 07 jan-10 kl 17:05 »
Beträffande om barnen var med i lagården förr. De var nog ofta med i lagården. Det har i regel varit kvinnorna som mjölkat. Morgonmjölkningen klarade de nog av innan barnen vaknade. Man lämnade ofta barnen ensamma när man var ute och jobbade. Vad jag vet så har det aldrig varit så att kvinnor fått vara hemma och jobba måttligt eller inte alls. Kvinnor är de som i alla tider haft de längsta arbetsdagarna. Och barnen har de fått ha med sig om de inte kunde lämna dem hemma.
Åsenfår, hundar och katter

ulfg

« Svar #11 skrivet: 07 jan-10 kl 18:45 »
Ja, det där med hemmafrun som pysslade om i hemmet och tog hand om barnen som en slags heltidssyssla är nog mest en ljuv härlig icke politisk korrekt dröm. Kanske det var en dröm som var sann 15-20 år under 1950-60-talet när när industriarbete lönade sig och skatterna var så låga att det räckte med en heltidsinkomst. Ack ja...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 07 jan-10 kl 20:23 »
Jag vill inte verka oförskämd eller att du tar illa upp men ett alternativ är ju att du lägger den lilla tidigare på kvällen och väcker henne på morgonen... Själv har jag gjort så med min 16 månaders. Det var jobbigt i början men nu somnar han 19 och vaknar själv oftast 6-6.30, annars väcks han.  Jag jobbar inom sjukvården och börjar 6.45. Det är nog en lyx få förunnat i dag att kunna sova så länge man vill. Tyvärr gäller det även barnen  :-\ 
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Skågedalen

• -
« Svar #13 skrivet: 08 jan-10 kl 09:58 »
INgen fara sarbe 453, du är inte oförskämd alls.  :) Tro inte jag har tänkt tanken, men hon somnar redan kl 19.00 på kvällen. Dottern är en otrolig sovare!

Men jag har nog faktiskt bestämt mig för får iden, hoppas bara banken går med på den. Ska dit på tisdag! Det är ju det där skitna med att man inte har något eget kapital.....
Men jag ska söka startstöd också. Jag kan faktiskt få 100 000 från länstyrelsen. Men de där papprena är ju inte bara att fylla i på en kväll. Puh! Man blir svett redan innan man sätter sig med dem, och så vill man ju att de ska bli bra så man får pengarna.  :)

Är det någon här som fått det stödet?

Mvh / Fru skågedalen

slöfocken

« Svar #14 skrivet: 08 jan-10 kl 19:49 »
Citera
Leifw:  Vi har valt att sälja till muslimer för 1500kr/st

wow, vilka muslimer känner du, eller som känner till dig? :o

i mina kretsar så e de snålt till, om jag får 1000kr/lamm (inkl transport), då blir jag glad.

slöfocken
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 19:53 av slöfocken »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 08 jan-10 kl 19:53 »
Jo, men om man ber en bön över fåret så ökar värdet ;).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Pe4r

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jan-10 kl 17:20 »
Bra fråga du ställt, jag funderar själv på att satsa på nått inom jord/skog, men mitt problem är att jag startar från noll och ingenting, har ersättning från Försäkringskassan idag på 6000 +botillägg så efter hyra har man 5000, om man fick behålla det hela livet behöver man inte mycket inkomster på gården.

Men då är det det där med köp av gård också, hur ska det finansieras?

Finns en gård för 850.000, avverkar man all skog man har där kan man få en ordentligt stor åkermark för sina djur.

På sidan om har jag även tänkt att ha föreningsverksamhet genom 4H.

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 00:48 »
Och angående att förr var barnen med i lagården:

Förr i tiden var nog inte så många barn med i lagården, för då var alla bönder män, och deras fruar var hemma och passade barnen och jobbade inget eller måttligt. Det är nog mer idag att barnen får vara med, och det är inget fel idet.

Maja-Stina har redan hunnit med ett par vänder ner i rännan och buffats omkull av kalvar och klämts i dörrar. men jag anser att hon är för liten för att vara med 2 timmar i stöten, för mycket kan hända. Tänk bara om utgödslingen varit på när hon har ramlat ner i rännan!
Man hade ju aldrig förlåtit sig själv.....

Men tack Leifw för konkreta siffror att jämnföra med!

Mvh / Fru Skågedalen
Bonden på den stora gården i min grannby berättade att när deras barn var små hade de dem med sig i ladugården när de mjölkade och grejade. De hade en spjälsäng som de hade satt hjul på, där de "förvarade" barnen medan de själva jobbade.

Vildrosen.

« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 06:23 »
Nu kan jag inte mycket om kor ...men kan man inte vänja korna vid att bli mjölkade lite senare??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 15 jan-10 kl 10:54 »
Grannbonden som jag skall över till och hjälpa om 5 minuter är en morgotrött nattmänniska. Han mjölkar sina kor mellan 9-11 på morgonen och 8-10 på kvällen. Jag tycker han förstör sina kvällar, men det tycker inte han. För övrigt är det ju hans kor och inte mina...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser