Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stångande bock  (läst 1653 gånger)

Lumsätter

Stångande bock
« skrivet: 01 jan-10 kl 21:02 »
Hej!
Har en getabock som är ca ett år men mycket välvuxen och stor. Han har alltid varit hur snäll som helst, kan gå i koppel, köra pulka, pluss lite trix. Jag har aldrig daltat eller varit rädd för honom,och jag är van vid att hantera och få ordning på tex hästar med problem. Har även arbetat med beteende forskning på dovhjort. Så jag vet hur farliga icke domisticerade bockar kan bli när man hanterar dem.

I alla fall så helt out of the blue, när jag står i hagen och studerar taket för reparation så kommer bocken och attakerar mig och bara fortsätter, tyvärr får jag bara tag i hornen, men brottar ner honom och håller fast honom en stund, när jag släpper upp honom fotsätter han att stångas och trycker in mig i staketet, jag brottar ner och håller fast och mannen kommer till slut till undsättning, för jag vill inte släppa upp honom innan jag har assistans om han fortsätter.
Vad sjutton tog åt honom? Han har aldrig visat några tecken på detta beteende.
Skulle kastation hjälpa? Som det känns nu så känns det som att slakt är enda utvägen. Är det värt att försöka göra något?
:-(
Helena

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Stångande bock
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 23:32 »
Finns några olika vägar att gå.. den som jag skulle välja är att förbereda mig på att äta bock i vinter.
Men om din dock skulle vara viktig i någon form av avelsarbeta kan det vara värt att försöka hitta ett annat hem åt honom där det finns andra bockar som kan lära honom lite hyfs.
Men att hitta ett nytt hem åt en stångig bock är inte så lätt.
Att ha ett djur som inte är trevligt eller lätthanterligt kan ta mycket enerig och lust att ha/arbeta med djuren, låt inte en stångig bock få dig att tröttna på getter.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 jan-10 kl 23:58 »
Låter jättekonstigt.  Kan han ha ont, eller vara stressad av någon annan anledning?  Om han t ex är ensam, kanske inte van att vara ensam, och så kommer en doft av brunstig get med vinden?

Men om han inte har ont, och inte allmänt stressad, då skulle jag också äta upp honom.  En stooooor hög med havre åt bara-bara-mej, och så ett (ganska kraftigt) skott i fontanellen strax bakom hornen.  Inte i pannan.  En vuxen behornad bock har ett ganska hårt ben i nacken också, men inte som i pannan, där de ska stångas.  Detta behöver Du ju veta i vilket fall som helst; en dag är det slut med Din fina kör- och cirkusbock.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lumsätter

« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 20:34 »
Tack för svar!
Han hade sällskap av tjejer, men som Johan P skrev så behöver man nog fler bockar så de fostrar varann, (man lär så länge man lever). Ont tror jag inte han hade, fast en gång när han faktiskt hade ont, efter att en av hästarna hade tryckt till honom blev han inte dum.
I alla fall så tog vi bort honom vilket var mycket sorgligt, men jag tror inte vi hade så många alternativ, man vill ju inte heller att folk ska bli avskräckta från att skaffa getter, då de annars är underbara.
Direkt han var borta blev det aldeles lungt och tyst i hagen bland tjejerna och de sov hela dan, så han var nog lite jobbig för dem i alla fall. Jag tror i alla fall att jag kan glädja mig åt några killingar snart, om han har gjort sitt jobb ;)
Helena

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 20:40 »
Hoppas nu bara att killingarna inte ärver hans lynne, om det nu var det det var fel på.  Men jag tror Du gjorde rätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser